1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári pálya és életkörülmények 1996/97

Tanulmánygyűjtemény

Szerző
Budapest
Kiadó: Okker Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 363 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-7315-73-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sokan vallják - szakmabeliek és laikusok egyaránt hogy az oktatás milyenségét alapvetően a tanítók, tanárok szakmai és emberi felkészültsége határozza meg, más tényezők (tantervek, tankönyvek,... Tovább

Előszó

Sokan vallják - szakmabeliek és laikusok egyaránt hogy az oktatás milyenségét alapvetően a tanítók, tanárok szakmai és emberi felkészültsége határozza meg, más tényezők (tantervek, tankönyvek, taneszközök, oktatási reformok és akár még a tanulók adottságai is) csak másodlagosak ehhez képest. Sokan kutatják tehát, hogyan lehetne a tanári munka minőségét mérni, miként lehetne a pedagógusokat jobb munkára ösztönözni, hogyan lehetne a pályára vonzani vagy éppen ott megtartani a legrátermettebbeket. Ezek a kérdések nem ismeretlenek a mai magyar oktatáspolitikai diskurzusokban sem. Kötetünk csak közvetve kíván hozzájárulni ezekhez a vitákhoz és megújító szándékokhoz, amikor azt járja körül, kik is dolgoznak ma Magyarországon a közoktatásban, honnan kerültek a pályára, mit, mennyit dolgoznak és mennyiért, hogyan élnek és hogyan vélekednek szakmájukról és a saját helyzetükről. Munkánk egy országos reprezentatív kérdőíves felmérés adatainak elemzésével készült. A felmérést a Művelődési és Közoktatási Minisztérium támogatásával és ösztönzésével végeztük az Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központjában. A kutatás két szálon futott: az ország 1200 iskolájának igazgatóját egy, a tartalmi fejlesztés és az iskolavezetés kérdéseire kiterjedő kérdőívvel kerestük fel, az 1200 iskolából 400-ban pedig pedagógusokat is megkérdeztünk (összesen 2411-et) a fenti témákról. (A pedagógusoknak szóló kérdőív része volt az igazgatói kérdőívcsomagnak is.) A mintát az OKI Informatikai Központja készítette, a lekérdezésre 1996 novembere és 1997 februárja között került sor, kérdezőbiztosok segítségével. A mintaválasztásban, a kérdőív szakmai vitáiban, a kérdezésben közreműködőknek, a kódolást végzőknek ezúton is szeretném munkájukat megköszönni. Mint ahogy köszönöm az adatszolgáltató tanároknak, tanítóknak és igazgatóknak is, hogy szívesen válaszoltak. Könyvünket mindenekelőtt nekik és kollégáiknak ajánljuk. Tervezzük, hogy a két felmérés adataiból további tanulmányköteteket jelentetünk meg. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Deák Zsuzsa-Nagy Mária: Társadalmi és szakmai mobilitás 13
Tanítónők-tanítók-tanárnők-tanárok 14
Társadalmi háttér - Az apa iskolai végzettsége 20
Társadalmi háttér - Az apa foglalkozása 24
Társadalmi háttér - A házastárs 30
Szakmai mobilitás - Végzettségiek) 32
Szakmai mobilitás - Munkahelyi mozgások 44
Szakmai mobilitás - Továbbképzések 55
Irodalom 59
Deák Zsuzsa: A pedagógusok munkája 61
Az iskolai munkát befolyásoló változások, szabályozási háttér 61
Tanórai terhelés 68
Tanórán kívüli feladatok 74
Szakmai innováció és szervezett önképzés 80
Összegzés
Irodalom 37
Nagy Mária: Jövedelmek, keresetek, vagyoni helyzet 89
Tanárbérek régen és ma, nálunk és külföldön 89
Tanárbérek, keresetek, 1996/97 94
Az egyéb jövedelmek
Családi jövedelmek 107
Vagyoni helyzet 110
Irodalom 115
Lannert Judit: Tanári életmód a kilencvenes években 117
Szabadidős tevékenység 118
Művelődés 122
Tanári életmód - egy lakossági vizsgálat tükrében 132
Nyaralási szokások 136
Aktivitás, művelődés, innovativitás 140
Összegzés 143
Szabó Ildikó: Tanárok szakma- és szerepfelfogása
a kilencvenes években 145
Kutatási előzmények 145
Az iskolai nevelés jelentősége a közgondolkozásban 147
A pedagógusok társadalmi megbecsültsége 149
Az iskola funkciói 152
Egymás között 158
A tantestület 158
A tanárok iskolai közérzete 161
A felelősség kérdése 164
A tanári munka mint örömforrás 166
A pedagógus képe 169
Összegzés 174
Imre Anna: Szakok - pedagógusok 177
Bevezetés 177
Szakok, szakpárok 179
Szakok, tantárgycsoportok 187
Tantárgycsoportos elemzés 207
Összegzés 220
Mártonfi György: Középiskolai tanárok. Szakképző intézmények 223
tanárai, szakmai tanárok és a többiek 223
Demográfiai és társadalmi háttérjellemzők 224
Végzettségek, továbbtanulás, munkahelyek 235
Jövedelem, vagyontárgyak 239
Fogyasztási színvonal és kulturális különbségek 251
Vélemények arról, hogy mi az iskola és a tanár dolga, és más fontos kérdésekről 261
Vágó Irén: Igazgatók 275
Az igazgatói szerep változásáról 275
Kik az iskolaigazgatók 1997-ben? 278
Demográfiai jellemzők 278
Társadalmi háttér 284
Családi körülmények, házastársak, gyerekek 291
Életkörülmények - jövedelem, vagyoni helyzet 301
Irodalom 308
Sugár András: Tanárok és más értelmiségiek 309
A tanártársadalom összetételéről és a tanári minta reprezentativitásáról 309
A tanárok relatív társadalmi-gazdasági helyzete 314
Melléklet 325
Kérdőív 341
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tanári pálya és életkörülmények 1996/97 Tanári pálya és életkörülmények 1996/97

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
1.840 Ft
730 ,-Ft 60
11 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Tanári pálya és életkörülmények 1996/97 Tanári pálya és életkörülmények 1996/97

Könyvtári könyv volt.

Állapot:
1.840 Ft
920 ,-Ft 50
14 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Tanári pálya és életkörülmények 1996/97 Tanári pálya és életkörülmények 1996/97 Tanári pálya és életkörülmények 1996/97

A lapélek foltosak.

Állapot:
1.840 ,-Ft
28 pont kapható
Kosárba