Előszó
Tanári kézikönyvek általában azért születnek, hogy az adott tantárgy adott könyve alapján tanító - lehetőleg adott - szakos tanárember ötleteket kapjon egy-egy anyagrész feldolgozásához, kérdések megvilágításához, a szaktárgy tudományossága és a korosztályba tartozó gyerekek találkozásához.
Oktatási segédlet az Ilyenek a fiúk - Ilyenek a lányok című könyv. Használható mindazokon az órákon, amelyek az Ember és társadalom, Ember és környezete, Életvitel - életmód NAT-témakörökhöz illeszkedik. Olyan léthelyzetekkel szembesíti a tankönyv a diákot is, a tanárt is, amelyek értelmezéséhez kiforrott, kialakult, hagyományos tudományágak nem biztos, hogy kapaszkodókat tudnak kínálni. A tankönyvvel és a tanári kézikönyvvel ahhoz szeretnénk segítséget adni, hogy a gyerekek megsejtsék a társadalom valóságát, amely fel-felvillan a tankönyv szövegeiben. (Az ember és társadalom témakör tantervi célja az, hogy a tanulók képet kapjanak a társadalmi valóságról, ezt a képet összekössék a korábban vagy egyéb órákon tanultakkal és a maguk tapasztalataival.)
Az Ilyenek a fiúk - Ilyenek a lányok nemcsak egyetlen tanévben, egyetelen típusú, tárgyú órán vehető elő, hanem hat év alatt szinte bármikor, amikor egy szövege aktuálissá válik. Sőt, egy-egy szöveghez többször is lehet fordulni. Az is érdekes lehet: ugyanarról hogy vélekednek ugyanazok a gyerekek különböző életkorban.
A szaktanárnak biztonságérzetet ad az, hogy mögötte szakapparátus, tudományos háttér van. De maga a tanár-szerep is nélkülözi ma már az omnipotencia magabiztosságát. Osztályfőnök szak pedig nem létezik. Mégis az osztályfőnökre hárul az iskolai nevelés szerteágazó feladatának zöme.
Az osztályfőnöki órák is mások, mint akármelyik tantárgyat szolgáló szakóra.
A tankönyvek sorában tehát rendhagyó az Ilyenek a fiúk - Ilyenek a lányok. A hozzákapcsolódó kézikönyv is rendhagyó. Háttér- és többletinformációkat is ad - elsősorban a nem biológia szakos kollégáknak, és mindazoknak, akiknek a társadalom hivatalos vagy civil szervezeteiről van szükségük újabb ismeretekre. Ötletekkel is szolgál egy-egy téma megközelítéséhez. Olyan beszédtémákat is fölsorol, amelyekhez nem kapcsolódik szöveg a tankönyvben.
Szeretnénk megkönnyíteni a szaktanárok és az osztályfőnökök munkáját is, amikor mindenkit arra biztatunk, ne féljen az órák intimitásától, a hangnem, a hangvétel őszinteségétől.
A kézikönyv - a szerzők, a szerkesztők, a lektor közös munkája - kicsiben érzékelteti: ugyanazt az alapanyagot másképp implementálja mindenki, egyénisége szerint. Többféleképpen fogalmazzuk meg közös célunkat. Nagyon különböző válaszok születtek a hogyan kérdésekre is.
Vissza