1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a szakközépiskolai kémia tanításához a 12137 raktári számú tankönyvhöz

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 212 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-2141-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 92366.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjainkban egyre többet hallhatunk az oktatás válságáról. Ennek gyökere abban rejlik, hogy az egyes tudományágak gyors fejlődésével robbanásszerűen növekednek az ismeretek, ugyanakkor, különösen a... Tovább

Előszó

Napjainkban egyre többet hallhatunk az oktatás válságáról. Ennek gyökere abban rejlik, hogy az egyes tudományágak gyors fejlődésével robbanásszerűen növekednek az ismeretek, ugyanakkor, különösen a természettudományok területén a jelenségek magyarázatára adott elvek hamar elavulnak, s kénytelenek helyt adni újabb elméleteknek. A fejlődésnek e felgyorsult üteme szükségképpen magában rejti azt az igényt, hogy az iskolai oktatásban közlendő ismeretanyagot egyre gyakrabban felülvizsgálják és korszerűsítsék. Azonban a korszerűsített ismeretanyagban az ismeretelemek száma rohamosan növekszik annak ellenére, hogy az elavult ismeretelemek az új tantervből kimaradnak. Ugyanakkor a képzési idő azonos, sőt néha óraszámcsökkenés következik be, mert a fejlődés új szaktárgyak számára követel óraszámot. Az iskolai oktatás időtartamát tovább növelni nem lehet, sőt a jövőben esetleg bizonyos óraszámcsökkenéssel kell számolnunk a szabad szombatok bevezetésének természetes következményeként. Mindezekből egyértelműen következik az iskolai oktatás belső ellentmondása: egyre több ismeret elsajátítására egyre kevesebb idő jut, ugyanakkor az élet egyre több követelményt támaszt az iskolával szemben.
Ennek az ellentmondásnak feloldására világszerte komoly erőfeszítéseket tesznek. Hazánkban e téren a legjelentősebbnek az 1972. évi Párthatározatot kell tekintenünk, amely fontos feladatként jelölte meg az oktatás korszerűsítését. A szakközépiskolákban a közismereti tárgyként tanított kémia számára készült új tanterv és tankönyv a Párthatározatban megjelölt célnak igyekezett eleget tenni, amikor a kémia szaktárgyi anyagát a tudományos fejlődés legújabb eredményeinek figyelembevételével állította össze. E korszerűsített ismeretanyag oktatása azonban szükségképpen magában rejti a módszertani korszerűsítés követelményét is. Az új szakközépiskolai kémiakönyvet nem lehet a hagyományos módszerekkel eredményesen tanítani. A jelen tanári kézikönyvben, éppen ezért azt a célt tűztük magunk elé, hogy segítséget nyújtsunk a könyvet tanító kartársaknak, miképpen lehet az új szakközépiskolai kémiakönyvet eredményesen tanítani. A kézikönyvben nyújtott tanácsaink a didaktikai szakirodalom legújabb eredményein alapuló kétéves kísérleti munka gyakorlati tapasztalatait bocsátják közre azért, hogy kartársaink felhasználhassák azokat, amelyek körülményeik szerint a legmegfelelőbbek és tanári egyéniségüknek leginkább megfelelnek. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A szakközépiskolai ismeretanyag5
Dr. Vanyek Béla: A korszerü kémiai ismeretszerzés7
A megismerőtevékenység7
A tanítási-tanulási folyamat egysége16
Demonstrációs kísérletek20
Tanulókísérletek24
A tanulási tevékenységet segítő egyéb lehetőségek45
Ellenőrzés-osztályozás47
Munkafüzet60
Zilay Ferencné: Az anyag szerkezete67
Az atomokról általában67
Az atommagok összetétele, Izotópatomok70
Az anyagmennyiség mértékegysége73
Az elektronburok75
Az atomok periódusos rendszere78
Ionok képződése atomokból82
A molekulák képződése. Az elektronegativitás89
A molekulák szerkezete94
A gázokról általában96
A folyadékokról általában97
A szilárd testekről általában99
A kristályrácstípusok99
Kísérletek102
Kísérletek az anyag korpuszkuláris szerkezetének bizonyítására102
Kísérletek a részecskék nagyságának becslésére104
Kísérletek egyszerü összegképlet megállapítására a relatív atomtömeg és a mól fogalmának felhasználásával105
Emissziós spektrum vizsgálata106
Kísérletek A molekulák szerkezete c. fejezethez108
Kísérletek A gázokról általában c. fejezethez109
Kísérletek A folyadékokról általában c. fejezethez112
Kísérletek A kristályrács-típusok I-II.c. fejezethez115
Kísérlet az elektrolitos disszociáció szemléltetésére116
Kísérletek az oldékonyságra117
Kísérletek az adszorpció bemutatására117
Kísérletek A kolloid állapot c. fejezethez119
Zilay Ferencné: A kémiai reakciók121
Reakciósebesség, katalZis124
Reakciótípusok127
Megfordítható kémiai folyamat, kémiai egyensúly130
A sav-bázis reakciók132
Közömbösítés134
Redoxifolyamatok135
Galvánelemek139
Az elektrolízis140
Kísérletek141
Kísérletek a reakcióhő tanításához141
Kísérletek a Reakciósebesség, katalízis c. fejezethez142
Kísérletek a Reakciótípus c. fejezethez148
Kísérletek a megfordítható kémiai folyamatokra149
Kísérletek a sav-bázis reakciók tanításához150
Kísérletek a közömbösítésre151
Kísérletek a redoxifolyamatokra152
Kísérletek a galvánelemek tanításához153
Kísérletek Az elektrokémia alapjai c. fejezethez155
Fémbevonatok készítése156
A kémiai elemekről158
A molekularácsos és atomrácsos elemek160
A fémes elemek166
Kísérletek173
Kísérletek a száraz lepárlásra173
A fémek előállítása174
Kísérletek az elektrokémiai korrózió szemléltetésére178
Zilay Ferencné: A szervetlen vegyületek181
A hidrogén vegyületei (víz, jég)182
Vízkeménység, vízlágyítás186
A hidrogén egyéb vegyületei189
A hidrogén-klorid189
Az ammónia192
Az oxidok és hidroxidok193
Az oxosavak és sóik195
Dr. Vanyek Béla: A szerves vegyületek197
Tartalom209
Felhasznált irodalom212
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem