Előszó
Részlet:
"E könyv mindkét szerzője több mint harmincéves gyakorlati tapasztalattal rendelkező tanár. A könyvben a korszerű pedagógia tudomány elveit, meghatározásait, valamint a műszaki rajz tantárgyra vonatkozó, az idők folyamán eredményesnek bizonyult didaktikai és metodikai tapasztalataikat ismertetik. Céljuk, hogy a műszaki rajzot, illetve egyes szakközépiskolákban a rajzot, az ábrázoló geometriát, vagy a szabadkézi rajzot tanító tanároknak a tantárgyuk tanításában segítséget nyújtsanak, gondolatokat, kísérletező kedvet indítsanak el, termékeny vitára, tapasztalatcserére ösztönözzenek. A könyvben több helyen hivatkoznak a modern pedagógia legkiválóbb gondolkodóira, emellett egyéni tapasztalatból származó szubjektív jellegű leírásokat is adnak. Bevezetőül ismertetjük az anyag tárgyalása közben szereplő pedagógiai fogalmak korszerű meghatározását.
Pedagógia. A pedagógia az oktatási és a nevelési teendők rendszerét magába foglaló tudomány.
Didaktika. A didaktika az oktatásban, az oktatási folyamatok tudománya.
Metodika. A metodika a tanítás módszertana.
Tanitás. A tanítás a tanuló érdeklődésének mesterséges, azaz didaktikai hatásokkal történő irányítása, az ismeretszerzésben való rendszeres vezetése. A tanítás serkentse a tanuló öntevékenységét, kezdeményezését, aktivitását.
Képzés. A képzés fogalma alatt a személyiségnek olyan alapműveltséggel felvértezését értjük, amely nélkülözhetetlen minden korszerűen gondolkodó, a mai világban tájékozódó, a jövő elé nyitottan, érdeklődéssel tekintő ember számára. A képzés során az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása segítségével kimunkáljuk a szükséges jártasságokat és készségeket, s kifejlesztjük a képességeket. A képzés folyamata a művelődéssel rokon jelentőségű. A képzés tartalmán a korszerű műveltségnek azt a törzsanyagát értjük, amely szükséges ahhoz, hogy a tanuló személyiségének a nevelési célban megjelölt műveltségi szintjét eléljük.
Jártasság. A tanulás folyamatában nem csupán azért szerezzük az ismereteket, hogy helyesen értelmezzük a világot, hanem azért is, hogy a szerzett tudás segítségével aktív tevékenységet fejtsünk ki a világban. A tudásunk legyen teljesítményképes tudás. A jártasságot éppúgy tanítani kell, mint magát az ismeretet.
Készség. Az ismeretek, a leszűrt szabályok gyakorlati alkalmazása bizonyos idő után mintegy automatikusan megy végbe. A készség a tudatos tevékenység automatizált komponense. A készség megszerzése az ismert szabályok vagy műveletek sokszori alkalmazásán alapul. A jártasság átmenet a készség felé. Képesség. A képesség a jártasságok, a készségek és a gondolkodás oly irányú egysége, mely a modern műveltséghez tartozó ismeretek és ezekkel kapcsolatos cselekvések tervszerű kimunkálásával lehetővé teszi, hogy az ember az „életbe kikerülve" önállóan tudjon és akarjon előre haladni az ismeretszerzésben, új kulturális javak elsajátításában. Az iskolából kilépve ne arra érezzen vágyat, hogy mindent elfelejtsen, hanem sokirányú érdeklődés, a tudományok és a művészetek új eredményei, a technika új vívmányai iránt lelkesedés éljen benne."
Vissza