Előszó
Hogyan készít fel jelenleg az iskola a családi életre? Ha nem akarjuk a valóságot szépíteni, lakkozni, és a címben feltett kérdésre őszinte, egyenes és rövid választ akarunk adni, csak azt...
Tovább
Előszó
Hogyan készít fel jelenleg az iskola a családi életre? Ha nem akarjuk a valóságot szépíteni, lakkozni, és a címben feltett kérdésre őszinte, egyenes és rövid választ akarunk adni, csak azt írhatjuk: sehogyan sem. Ha árnyaltabb válaszra törekszünk, meg kell állapítanunk, hogy a serdülésről, a párválasztásról, a családi életről, a fogamzásgátlásról, a szexuálisan terjedő betegségekről és a családtervezésről a jelenlegi általános és középiskolai tantervekben is találunk követelményeket. Elsősorban a biológia tantárgy keretében a tanulók megismerik a szaporodás módjait a növény- és az állatvilágban, ill. részletes ismereteket szereznek az ember szaporodásáról. Osztályfőnöki órán pedig a tanár felkészültségének és beleérzőképességének függvényében mód nyílik megbeszélni a szerelem, a házasság, a párválasztás stb. még ma is „kényesnek tartott" kérdéseit. Látszólag tehát minden a legnagyobb rendben van, mondhatni ki lehet pipálni, ezt a feladatot is teljesítettük. Holott ha a megvalósítás minőségét vizsgáljuk, a tiszteletreméltó törekvések ellenére megint csak eljutunk az obligát sehogyan sem válaszhoz. Mindezt jelen útmutatónk I. kiadásához, 1996-ban írtuk. A helyzet a mai napig (1998. június 10.) annyiban változott, hogy kb. 300 iskolában már bevezették a „Felkészülés a családi életre" tantárgyat. Azokban az iskolákban, ahol a tantárgy még nem került bevezetésre, a következő gondok adódnak: 1. A biológia tantárgy a problematikát egyoldalúan, csak a biológia nézőpontjából tárgyalja, és alig tesz kísérletet a társadalmi, emberi, pszichológiai, családtervezési stb. kérdések megválaszolására. (Elnézést kérünk mindazoktól a kiváló biológia tanároktól, akik erre is gondot fordítanak, szerintünk nem lehetnek sokan.) De ez nem is feladata a biológia tantárgynak, hiszen hatalmas, sokoldalú tananyagot kell megtanítania, számos nagyon fontos nevelési célt teljesít (evolúciós szemlélet kialakítása, természettudományos szemlélet kialakítása, a természet jelenségeinek korrekt magyarázata, a környezet aktív védelmére való nevelés, egészséges életmódra nevelés, felkészítés biológiai szakirányú továbbtanulásra stb.). Természetesen marginálisan szóba kerülhetnek a tananyag kapcsán a családi élet kérdései is, ez azonban nem rendszeres, nem tantárgyszerű, főképp a tanulókban esetlegesen felvetődő kérdések megválaszolására korlátozódik.
Vissza