Előszó
A ma forgalomban lévő alsó tagozatos környezetismereti tantervek, tankönyvek, illetve munkatankönyvek mindegyike tartalmazza azt az alapvető biológiai, környezet- és természetvédelmi...
Tovább
Előszó
A ma forgalomban lévő alsó tagozatos környezetismereti tantervek, tankönyvek, illetve munkatankönyvek mindegyike tartalmazza azt az alapvető biológiai, környezet- és természetvédelmi ismeretanyagot, amelyre az ötödik osztályos környezetismeret és a felső tagozatos biológia tantárgy szilárdan építhet.
A 7. osztályos biológia tanítása során sokféle, sajátos feladatot kell megvalósítanunk.
a) Fel kell újítanunk, meg kell szilárdítanunk, alkalmanként ki kell egészítenünk a korábbi években tanultakat.
b) Új anyagrészekkel kell megismertetnünk a tanulókat, amelyeknek eddig szinte semmi előzményük nem volt tanulmányaik során. Nagyrészt ilyenek az emberi szervezet felépítésére és működésére vonatkozó ismeretek.
c) Az órák jelentős részében lehetőség kínálkozik arra, hogy megfigyeléseket, vizsgálatokat s alkalmanként egyszerű kísérleteket végeztessünk a gyerekekkel. Ezek megvalósítása tudatos és tervszerű szervező, valamint gyűjtőmunkát igényel a pedagógustól, hiszen a vizsgálati anyagok begyűjtése, az eszközök megszerzése - bármilyen egyszerűek is azok - idő- és munkaigényes.
d) A 7. osztály sajátos feladatai közül ki kell emelnünk a folyamatos egészségnevelő munkát. Erre szinte mindegyik órán közvetlen vagy közvetett lehetőség kínálkozik. Elmulasztása a legsúlyosabb pedagógiai mulasztás. Hangsúlyozni kell, hogy az egészségnevelés és a környezetvédelmi nevelés szétválaszthatatlan egységet alkot. Ezt a tankönyvben is hangsúlyozzuk.
A 7. osztályos tananyag minden egyes tanítási egysége tartalmaz egészségnevelést, illetve környezetvédelmi nevelést szolgáló gondolatokat. Az anyagrészek magukban hordozzák az erre adott lehetőséget. A tudatosan és szakszerűen dolgozó pedagógusnak kell ezeket felszínre hoznia, kiaknáznia.
A törzsanyagot követő apró betűs részekben külön jelöléssel hívjuk fel ezekre a figyelmet. Megtárgyalásuk, gyakoroltatásuk, folyamatos ismétlésük az egyik legfontosabb tennivalónk.
Vissza