Előszó
Az alsó tagozatban és az ötödik osztályban elkezdődött, a biológiát alapozó, folyamat a 6. osztályban éri el a csúcspontját. Ebben a tanévben alapozzuk meg teljes egészében a tanulók fajismeretét,...
Tovább
Előszó
Az alsó tagozatban és az ötödik osztályban elkezdődött, a biológiát alapozó, folyamat a 6. osztályban éri el a csúcspontját. Ebben a tanévben alapozzuk meg teljes egészében a tanulók fajismeretét, ekkor rakjuk le - természetesen a korábbi ismeretelemekre építve - az ökológiai ismeretek alapjait is, végül ezekkel szoros kapcsolatban rendszerbe foglaljuk az eddig megismert élőlényeket. Megtanítva a gyerekeket a rendszertani alapfogalmakra, bevezetjük őket a rendszerezés gyakorlatába is. Kialakítjuk a rendszerezésben való jártasságot.
Minderre azért van szükség, mert a 7. és a 8. osztály biológiai anyaga ezekre épül, hiszen később már nem ismertetünk meg új fajokat, nem tanítunk lényegesen új ökológiai tudnivalókat, s az evolúció tárgyalása során is a 6. osztályos rendszertani ismeretanyaggal dolgozunk.
A 6. osztályos tananyag nagyon közel áll a tanulók érdeklődéséhez, hiszen az idegen tájak - számukra különleges - élővilága szinte minden gyermek érdeklődését felkelti, ez pedig jól motiválja őket a munkában. Nagyon sokat segít ebben a televízió, s a gazdag ismeretterjesztő irodalom is.
Asztalos Gyuláné Apáczai Csere János-díjas tanár hosszú pedagógiai gyakorlat birtokában készítette el a tankönyvet és a munkafüzetet. Kellő mértéktartással válogatta össze a tananyag elemeit, tudva azt, hogy a tankönyv törzsanyaga az átlagos képességű és fejlettségű gyermekek számára készül. Ez azonban nem zárja ki azt, hogy a pedagógus - élve alkotó szabadságával - a mindenkori körülményeknek, adottságoknak megfelelően bővítse a tananyagot. A tankönyv anyaga világos, áttekinthető, jól tagolt, tehát alkalmas arra, hogy könnyen tanuljanak belőle, felhasználva a Biológiai albumot, a munkafüzetet és a kis jegyzetfüzetet is.
Természetes, hogy e kitűnő nyomtatott taneszközállomány nem teszi feleslegessé a tervszerű pedagógiai munkát, a jól átgondolt, előre megtervezett óravezetést. Ehhez szeretne segítséget nyújtani ez a tanári kézikönyv jól bevált módszertani javaslataival, szakmai kiegészítéseivel.
Vissza