1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a 6. osztályos fizika tanításához

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Harmadik kiadás. 104 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: 91310.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatási rendszerünkről szóló 1961. évi III. törvény végrehajtásában, a szocialista iskola megvalósításában jelentős lépés a 162/1962. (M. K. 23.) MM számú utasítással kiadott új általános... Tovább

Előszó

Az oktatási rendszerünkről szóló 1961. évi III. törvény végrehajtásában, a szocialista iskola megvalósításában jelentős lépés a 162/1962. (M. K. 23.) MM számú utasítással kiadott új általános iskolai tanterv bevezetése.
Az új tanterv az általános iskola célját, a fizikatanítás feladatát az új társadalmi feltételeknek és követelményeknek megfelelően fogalmazza meg: tervszerűbb és hatékonyabb nevelést kíván és megszünteti a túlterhelést, biztosítja az iskola és az élet szorosabb kapcsolatát.
Az új tanterv a fizika oktatását három évre terjeszti ki, szorosabb koncentrációt valósít meg, elsősorban a számtan-mértannal, a gyakorlati foglalkozással - de a többi tantárggyal is - meghatározott tárgykörökben kötelező fizikai gyakorlatokat vezet be, üzemlátogatásokat ír elő. Mindezek a feladatok a fizikatanításban új szemlélet kialakítását, új nevelési, metodikai eljárások alkalmazását teszik szükségessé.
E munkához kíván ez a tanári kézikönyv segítséget adni. A kézikönyv az oktató-nevelő munka hivatalos dokumentumaihoz (Tanterv és utasítás, nevelési terv, tankönyv) kapcsolódik, azok megvalósításához ad tájékoztatást és tanácsokat.
A kézikönyv a nevelési, didaktikai és módszertani alapelvek figyelembevételével a tantervi anyag feldolgozására olyan javaslatokat tesz, amelyek az osztott iskolák többségében, átlagos feltételek mellett megvalósíthatók. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Az általános iskola célja 7
A fizika tanításának feladatai 8
A fizika tantervéről 9
A 6. osztály anyaga 12
Néhány megjegyzés a 6. osztályos fizikaanyaghoz 16
A 6. osztályos fizikatanítás kapcsolata a nevelési programmal 27
A 6. osztályos fizikatanítás feladata a politechnikai képzésben 30
1. A termelés szempontjából jelentős fizikai jelenségek, törvények, elvek, eljárások megismertetése 30
2. Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolása az ismeretszerzés folyamatában 31
3. Feladatmegoldások a 6. osztályos fizika tanításában 33
4. Tanulói kísérletek a 6. osztályban 35
A fizikai ismeretszerzés néhány problémája az általános iskola 6. osztályában 37
Javaslatok a témakörök, tanítási egységek feldolgozására 48
Tanmenet 51
I. A testek tulajdonságai és egymásra hatásuk 72
1. óra: Új tantárgyunk, a fizika 76
2. óra: A testek anyagból vannak 80
3. óra: A testek térfogata 83
4. óra: Térfogatot mérünk 87
5. óra: Megmérjük a testek anyagmennyiségét 91
6. óra: Mi szükséges a testek alakjának megváltoztatásához? 98
7. óra: A testek súlya is erő
8. óra: Megmérjük az erőt 106
9. óra: A testek súlya változó 112
10. óra: Rugalmas és rugalmatlan anyagok 114
11. óra: Jelzőtábla a híd mellett 116
12. óra: Az óra „szíve" 118
13. óra: Az anyagmegmunkálás néhány módja 120
14. óra: „Nehéz" és „könnyű" anyagok 123
15. óra: Használjuk a faj súly táblázatot 129
16. óra: Meghatározzuk a fajsúlyt 133
17. óra: I. sz. fizikai gyakorlat 135
18. óra: Üzemlátogatás 140
19. óra: összefoglaljuk a testek tulajdonságairól és az erőről tanultakat 143
20. óra: Az I. témakör anyagának ellenőrzése 147
II. A testek felmelegedésével és lehűlésével járó fizikai változások 149
21. óra: Melegítéssel, hűtéssel megváltoztatjuk a testek méreteit 150
22. óra: A hőmérő használata 156
23. óra: Hogyan készül a hőmérő? 161
24. óra: A hőmérséklet-változással együtt járó méretváltozások a gyakorlatban 165
25. óra: II. sz. fizikai gyakorlat 169
26. óra: Melegítéssel, hűtéssel megváltoztatható az anyagok halmazállapota 170
27. óra: Az anyagok olvadás- és fagyáspontja 174
28. óra: Az anyagok hőmérséklete olvadás és fagy ás közben 179
29. óra: Miért repeszti szét a palackot a jég? 182
30. óra: Hogyan alkalmazzák az olvadást a fémek megmunkálásában? 185
31. óra: Forrasztás és hegesztés 190
32. óra: Mitől függ a párolgás? 194
33. óra: Hogyan működik a hűtőszekrény? 198
34. óra: A forrás 201
35. óra: A gőzfűtés és a lepárlás 203
36. óra: Hogyan keletkezik a csapadék? 208
37. óra: Üzemlátogatás 211
38. óra: összefoglaljuk a testek felmelegedésével és lehűlésével járó fizikai változásokat 212
39. óra: A II. témakör anyagának ellenőrzése 216
III. A fény tulajdonságai, optikai eszközök 217
40. óra: Mikor látjuk a testeket? 219
41. óra: Hogyan terjed a fény? 224
42. óra: Milyen a tárgyak képe a síktükörben? 228
43. óra: Hogyan verődik vissza a fény a síktükörről? 231
44. óra: A visszapillantó tükör 235
45. óra: Tükör a fényszóróban 238
46. óra: III. sz. fizikai gyakorlat 241
47. óra: Hogyan halad át a fény az ablaküvegen és a prizmán? 243
48. óra: Hogyan halad át a fény a lencséken? 247
49. óra: A gyűjtőlencse mint egyszerű nagyító 251
50. óra: Gyűjtőlencse a vetítőgépben 252
51. óra: Gyűjtőlencse a fényképezőgépben 256
52. óra: Az emberi szem lencséje 261
53. óra: Gyűjtőlencsék a mikroszkópban 263
54. óra: IV. sz. fizikai gyakorlat 267
55. óra: Hogyan keletkezik a szivárvány? 269
56. óra: Üzemlátogatás 272
57. óra: Összefoglaljuk a fényről és az optikai eszközökről tanultakat 273
58. óra: Ellenőrzés a III. témakör anyagából 278
IV. Év végi ismétlés, rendszerezés 279
59. óra: Az I. témakör ismétlése 279
60. óra: A II. témakör ismétlése 279
61. óra: A III. témakör ismétlése 280
62. óra: Ellenőrzés az I-III. témakör anyagából 280
63. óra: Az otthon fizikája 280
64. óra: Az iskola és a műhely fizikája 282
65. óra: Ellenőrzés az évi anyagból 282
66. óra: Az évi anyag áttekintése, a végzett munka értékelése 283
Szemléltetési eszközök; pergőfilmek, diafilmek jegyzéke. Ajánló bibliográfia 284
A) A TANÉRT-től megrendelhető eszközök, anyagok 286
B) Házi készítésű vagy helyben megvásárolható, illetve begyűjthető eszközök és anyagok 288
C) A tanulókkal alkalomszerűen elhozatható eszközök 291
D) Pergőfilmek 291
E) Diafilmek 294
F) Ajánló bibliográfia 294
1. A nevelő részére 294
2. A tanulók számára ajánlható könyvek, folyóiratok 296
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem