Előszó
Részlet a könyvből:
"A tankönyv szerkezetének, feladatanyagának kialakítása az 1987-88-as tanévtől érvényes korrigált tanterv előírásainak és az új nemzeti alaptanterv koncepciójának figyelembevételével történt. (A továbbiakban „a tanterv" alatt ezt értjük.)
A tankönyv munkatankönyv, előkészített válaszhelyekkel közel ezer feladatot tartalmaz. A tankönyv ábrái, színes képei a kisiskolások érzelemvilágának, érdeklődési körének figyelembevételével készültek. A matematikai tartalom megjelenítésén kívül a képek motivációs hatását is igyekeztünk kihasználni. Ugyanakkor nem felejthető el, hogy a matematikai nyelv (különösen felsőbb fokon) nagyon sok szimbólumot használ. Ezért már kisiskolás korban célszerű az összefüggések, kapcsolatok felismerését képekkel, ábrákkal, diagramokkal, piktogramokkal, azaz grafikai, tipográfiai eszközökkel segíteni, illetve esetenként magát az összefüggést megadni. Másrészt a grafikus ábrázolás, a kép segítséget nyújthat a konkrét és az absztrakt fogalmak közötti távolság áthidalásához. A gyerekek többsége a megértéshez szükséges gondolkodási műveleteket (az analízist, szintézist, az absztrakciót, az analógia felismerését stb.) a verbális és képi ingerekre történő együttes reagálással, a múltbeli tapasztalatai, ismeretei felhasználásával eredményesebben tudja elvégezni. Szerzői szándék szerint a tankönyvben található képek többsége nemcsak motivációs célból szerepel a könyvben, hanem a matematikai tartalom többoldalú megjelenítését is szolgálja. A legjobb megoldás nyilván az az eset, amikor a problémaszituációk képi megjelenítése a probléma matematikai tartalma megértésének segítését és a tanulói motiváció erősítését együtt biztosítja.
Meggyőződésünk szerint a legeredményesebb tanulási módszer az egyéni munkával, tapasztalati úton, próbálkozással, korábbi ismeretek felhasználásával-újraszervezésével vagy analógia alapján történő problémamegoldás. Természetesen feltételezve, hogy ehhez a pedagógus folyamatos, személyre szóló segítséget nyújt. Az alapfokú oktatás mai feltételrendszerét figyelembe véve ez leghatékonyabban munkatankönyvvel szervezhető. Olyan munkatankönyvvel, amelyben a feladatok megoldásához előkészített válaszhelyek kialakítása, a megoldás lépéseinek tagolása hozzájárul a tanuló tevékenységének irányításához. Reméljük, könyvünk használói tapasztalják, hogy ez a szerzői szándék sikerre vihető az iskolai munka során."
Vissza