Előszó
A 6. osztályos Tanári kézikönyv szerves folytatása az 5. osztályosnak. Éppen ezért az ottani Bevezetés pedagógiai-módszerbeli tanácsait, óhajait fölösleges lenne megismételni, csupán az általunk legfontosabbnak tartott szempontokra kívánunk röviden utalni.
Az olvasás örömével szeretnénk megajándékozni a gyerekeket, s ezért üdvösnek tartanánk, ha az irodalomórák inkább lelket frissítő, új élményeket nyújtó, derűs és vonzó foglalkozások lennének.
Ehhez - természetesen - előfeltétel a felkínált irodalmi műveknek az életkort is figyelembe vevő megértése. Egyelőre tudatosan kerüljük a műelemzés, műértelmezés szót, s megelégedhetünk az okos műismertetéssel, a cselekmény (egyes részletek) elmesélésével, a szereplők ügyes jellemzésével, a lírai alkotások érzelmi-hangulati tartalmának kifejtésével.
A művek maradéktalan megértésének akadálya lehet, hogy a szövegek jelentős része régebbi korok irodalmi remekei. A tankönyv is ad bőven szómagyarázatokat, de ezeket a Toldinál újabb szó- és szókapcsolat-értelmezésekkel egészítettük ki. Olyan szavak, kifejezések ezek legtöbbször, melyek nem annyira elavultak és érthetetlenek, csupán a mai színtelenné, jellegtelenné váló közbeszéd feledkezett meg róluk. Ezekkel a kiegészítésekkel tehát a tanulók szókincsét is szeretnénk gazdagítani. (Egyébként nem különösebben baj, ha a régebbi szövegekben nem minden szó jelentése világos a tanulók előtt. Legalább gondolkodnak, töprengenek rajta, s a szövegösszefüggés is segíthet.)
Szeretnénk újra meg újra kérni kartársainkat, hogy ragadjanak meg minden alkalmat tanítványaik beszéltetésére, a szóbeliség ősi rangjának visszaállítására, a fölösleges írásbeliség(Örökös röpdolgozatok, kapkodó diktátumok) korlátozására. A tankönyvi feladattípusok főleg a tanulók beszédkészségét, felszabadult vitakészségét igyekeznek ösztönözni, csiszolni, s az erkölcsi következtetések levonását, tudatosítását szorgalmazzák.
Kézikönyvünk - az 5. osztályoshoz hasonlóan - csaknem minden „feladat" megoldását tartalmazza, noha ezek nem végső, megfellebbezhetetlen igazságokat mondanak ki, inkább-ötleteket kívánnak nyújtani. (Sokat segíthetnek a kollégáknak pl. az Egri csillagok egyes eseményeire irányuló kérdések válaszai: fölösleges minden kisebb részletnek utánanézni.)
Vissza