A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanakodó

A mentálhigiéné elmélete, a mentálhigiénés képzés, mentálhigiéné az emberek szolgálatában

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány-Semmelweis Egyetem TF-Híd Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 351 oldal
Sorozatcím: Interdiszciplináris szakkönyvtár
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-7166-70-X
Megjegyzés: Német nyelvű összefoglalóval. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. 2. javított utánnyomás. További szerzők a tartalomjegyzékben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a mentálhigiéné alapkérdésein gondolkodom, gyakran eszembe jutnak Berzsenyi Dániel sokat idézett sorai: „ ...nem sokaság, hanem Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat. " A költő itt nem... Tovább

Előszó

Amikor a mentálhigiéné alapkérdésein gondolkodom, gyakran eszembe jutnak Berzsenyi Dániel sokat idézett sorai: „ ...nem sokaság, hanem Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat. " A költő itt nem filozófiai vagy teológiai értelemben használja a lélek szót. hanem úgy, ahogyan a mindennapi beszédben használni szoktuk. Igen, az emberi életben nagyon fontos szerepe van annak, amit legegyszerűbben léleknek mondunk. Ez „tesz csuda dolgokat": ez teszi képessé arra az emberiséget, hogy sok mindent kibírjon („Többet ésszel, mint erővel!"), hogy a rosszat is jóra fordítsa, bújában el ne csüggedjen, örömében elbízza magát. Ez a lélek jókedv, bátorság, lelemény, felelősségtudat, emlékezés a múltra, készülődés a jövőre. Jelenti mindazt, amiben az ember föléje no az állatvilágnak, amelyhez egyébként oly sok szál kapcsolja: nincs abban semmi szégyellnivaló. Érdemes idéznünk a másik közismert Berzsenyi-sort is: „Ébreszd fel alvó nemzeti lelkedet!" Ezek szerint lelke van a közösségnek is. Ez meg abban a magától értetődő figyelemben, közös felelősségérzetben nyilatkozik meg, amellyel egy-egy valóban emberi és valóban élő közösség tagjai egymásra figyelnek, egymásban „tartják a lelket". Hogy a villamoson átadjuk a helyünket egy idős vagy rokkant utasnak, egy áldott állapotban lévő asszonynak, hogy árvíz idején gyűjtést rendezünk azok javára, akiknek a háza összedőlt, hogy a munkanélküliekén mindnyájan együtt és egyenként felelősséget érezzünk: másfelől meg mindnyájan abban a tudatban élünk, hogy ha valami baj érne, nem maradnánk vele egyedül, hanem számíthatnánk a velünk egy közösségbe tartozók együttérzésére és segítségére. A legutóbb idézett Berzsenyi-sor arra is figyelmeztet, hogy ez a lélek olykor alszik, némelykor talán ki is alszik közösségekből. Megint költőhöz folyamodom, most Vörösmartynak egy sorát idézem. Liszt Ferenchez írott ódáját zárja így: „Állj közénk, és mondjuk: hála égnek! Még van lelke Árpád nemzetének. " Azt gondolom, hogy a mentálhigiéné az ilyen értelemben vett -személyes és közösségi - lelki egészség ügyével, gondjaival foglalkozik. Vissza

Tartalom

Jelenits István: Bevezető 11
A) A MENTÁLHIGIÉNÉ ELMÉLETE
A mentálhigiéné jelenségvilága 16
A mentálhigiéné történeti fejlődése 16
A mentálhigiéné értelmezési kérdései és hatóköre 18
Az értékek és a lelki egészség 34
Jövőkép 42
Mentálhigiénés ellátás szervezésének kísérlete Csepelen (1963-75) 46
Egyházak, rehabilitáció és mentálhigiéné 51
1. Bevezetés 51
2. Az út a múlttól a jelenig 51
3. A szociálpolitika fogalmainak és értékeinek változása 52
4. Egyes felekezetekben zajló mentálhigiénés tevékenység - madártávlati perspektívából 52
5. Következtetések 64
A mentálhigiénés konzultáció/tanácsadás 69
1. A mentálhigiénés konzultáció meghatározása 69
2. A tanácsadás/konzultáció néhány fontosabb alapfogalma 69
3. A tanácsadás különböző típusai 70
4. A tanácsadás és a terápia viszonya 71
A mentálhigiénés segítő kapcsolat és a pszichoterápiás kapcsolat 73
Együttműködések a mentálhigiénében (segítő szakmák, civil szervezetek, önsegítő csoportok) 80
Az érett és egészséges személyiség 91
Személyes bevezető gondolatok 91
A felnőttség és az érettség felfogása 91
Felnőtt életkori sajátosságok és szakaszok 93
Az egészséges személyiség 99
B) A MENTÁLHIGIÉNÉS KÉPZÉS
Mentálhigiénés szakirányú továbbképzési szak a Magyar Testnevelési Egyetemen 105
Előzmények 105
Közvetlen előzmények, szervezeti keretek 106
Célok és értékorientáció 107
A program megújítása 108
Keretek 109
Tantárgyi program 111
Stábmunka 114
Tapasztalatok és távlatok 115
1.sz. Melléklet 117
2.sz. Melléket 121
A mentálhigiénés képzés eredményességvizsgálata 123
1. A minőségmegőrzés és minőségjavítás céljából történő evakuációról általában 123
2. A Magyar Testnevelési Egyetemen folyó mentálhigiénés szakirányi szakképzés eredményességvizsgálata 125
3. A vizsgálat alapelve 126
4. A vizsgálat menete 126
5. Statisztikai kiértékelés 129
6. A vizsgálat eredményének összegzése 135
Függelék: Módszertani mellékletek 136
1. A segítő kapcsolat esetleírása és protokollja 136
2. A kliens kiértékelése ("Lista") 139
3. A lelkészi interakciók kiértékelése 142
4. Reflexió a csoportra (C) 144
Forgatókönyv 146
Szélesebb spektrum - új dimenziók. - Modellkísérlet Szegeden 147
A képzési programunk egészségértelmezései 147
A programot meghatározó társadalmi környezet 149
Modellkísérletünk nemzetközi háttere 150
Hazai oktatási és kutatási előzményeink 151
A képzési cél és program ismertetése 152
A képzés tartalmi ismertetése 153
Záróvizsga 155
Felvétel a képzésbe 155
Az országos képzési hálózat kialakítása 155
Kapcsolat a munkahelyekkel 156
Hálózatépítés 156
Mentálhigiénikus szakirányú továbbképzés a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 158
Visszajelzés a képzésről 160
A mentálhigiénés ismeretek szintetizálásának szegedi modellje 163
Bevezető gondolatok: Tudás és Készség 163
Módszerünk leírása 164
Példa az eset feldolgozására 166
Megbeszélés 168
Ajánlás 169
C) A MENTÁLHIGIÉNÉ AZ EMBEREK SZOLGÁLATÁBAN
A személyiség centruma mint mentálhigiénés probléma az egyházi-önkormányzati keretek között végzett mentálhigiénés szemléletű szociális munkában 173
1. A szociális munkás gondolkodás- és cselekvésmódja 174
2. Az egyházi keret és a vallásos motiváció szerepe a szociális munkában 185
A személyiség centruma mint mentálhigiénés probléma. Egy szociális esetkezelés metaelméleti megközelítése 190
A problémamező: a lelki egészség meghatározása 190
A személyiségrészek strukturális aszinkronitása és a különböző szakértők illetékességei 190
A túldetermináció mint mentális krízishelyzet 192
Egy modell: horizontális és multidimenzionális megközelítés 193
Értelmezési keret: a hit mint a személyiség centruma 194
A túlsúlyos mozzanat a személyiség totalitásában 195
Az "eredeti választás" és az Önmaga 196
A jellem totalitása és integrációja az esztétikában 198
A hit bekapcsolása egy esetkezelésbe 199
A sporttudomány és a mentálhigiéné 203
A mentálhigiénés szemléletű sportoló 209
A mentálhigiénés szempontok a testnevelő tanár munkájában 212
A test és a lélek harmóniája 212
A testnevelés tanításában rejlő mentálhigiénés lehetőségek 212
Az általános vezérlőelvként működő, cselekvésalakító szemlélet 213
Gyakorlati példák az elméleti meggondolások realizálására 214
Kölcsönös segítségnyújtás a félelem leküzdéséért 215
Életútkeresés 216
Összefoglalás 217
Mentálhigiéné a gyermek alapellátásban A mentálhigiénés szemléletű gyermekorvos 219
I. A mentálhigiéné jelentősége a házi gyermekgyógyászati gyakorlatban 225
II. A mentálhigiéné a gyermekgyógyászati gyakorlatban 226
Mentálhigiéné a családorvoslásban 231
Bevezetés 231
Szemléletváltás az orvosszerep egészét illetően 232
Szemléletváltás a diagnózisalkotásban 234
Szemléletváltás a terápiában 237
Összegzés I 238
Összegzés II 239
A mentálhigiénés szemléletű jogász (Aki nincs és mégis van) 245
1. A mentálhigiénés jogi alapismeretekről - ahogy elképzeltem 245
2. Jogász és szemlélet 245
A mentálhigiénés szemlélet érvényesülése a hátrányos helyzetűekkel folytatott jogi munkában 250
1. Ahogyan a gyakorló jogász látja 250
2. A mentálhigiénés segítés gyakorlati példája 254
A tanár lehetőségei az iskolai mentálhigiénés munkában. A mentálhigiénés szemléletű tanár 258
I. Az iskola funkciói 263
II. Az oktatás szervezettsége 266
III. A működő rendszert akadályozó tényezők 267
IV. A pedagógus speciális lehetőségei a lelki egészség létrehozásában és fenntartásában 268
Az elektronikus média mentálhigiénés lehetőségei.A mentálhigiénés szemléletű média szakember 272
Ki nem használt lehetőségek a médiában 272
Ártó és segítő tömegkommunikáció 272
Empowerment: az "erővel felruházás" 274
Hogyan legyünk hatékonyak? 275
Az elektronikus segítő szerepében 285
Programok és esélyeik 286
A mentálhigiénés tudatformálás forgatókönyve 289
Mentálhigiénés szemlélet az újságírói gyakorlatban 293
Veszélyes szakma-e a riporteré? 293
Kiből lesz riportalany, s melyek a riportkészítés keretei? 293
Ami a riportból kimarad 296
Hol a legégetőbb a helyzet? 297
"Felelősek vagyunk egymásért" - mentálhigiéné és hadsereg 301
Hadsereg és társadalom 302
A bevonultatott fiatalok alapvető problémái 304
A hivatásos állomány gondjai 308
Egyéni gondozás lehetőségei - segítőtársak a munkában 310
A lelki egészség és a vallás 313
1. A vallás és a lelki egészség kapcsolatának kutatása 313
2. A vallás hatása szociális kontextusban 316
3. "A hullámok hercege" 324
A hitélet cs a közjó mentálhigiénés megközelítése 342
A TANULMÁNYKÖTET KÖZREMŰKÖDŐI
A KÖTET SZERZŐI
Inhalt (tartalmi összefoglaló) 348
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem