1.060.379

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

TÁMOP 2.2.1 - A képzés evolúciója

Módszertani kézikönyv az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetéséhez - 03. verzió

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 280 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése" c. projekt (TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-002) Minőségbiztosítás alprojektje... Tovább

Előszó

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése" c. projekt (TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-002) Minőségbiztosítás alprojektje keretében egy olyan önértékelésen (és a hozzá kapcsolódó külső értékelésen) alapuló minőségirányítási keretrendszer került kidolgozásra a szakképző intézmények folyamatos fejlesztésének támogatására, amelynek elsődleges célja a szakképzés egységes egészként történő kezelése. Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer (ESZMK) egy olyan formai és tartalmi követelményrendszert jelent, amely egységesíti és összehangolja a szakképzés és a felnőttképzés terén jelenleg működtetett rendszereket, és lehetőséget biztosít az intézmények teljesítményének, eredményességének az összehasonlítására is. E mellett a Keretrendszer illeszkedik az Európai Unió által a szakképzés minőségbiztosítására meghatározott irányelvekhez is, azok elemeit beépíti. így az EU tagországok között hazánk ismét úttörő szerepet vállalt azzal, hogy elsőként gondoljuk át és vezetjük be a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) / Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszert (EQARF) alapú integrált minőségbiztosítási megközelítésünket, amely a hazai szakképző intézmények számára lehetőséget nyújt minőségirányítási-minőségfejlesztési rendszerüknek az európai minőségkövetelményekkel összhangban történő kialakításához, illetve (tovább)fejlesztéséhez.
Az intézményeknek nyújtandó szakmai támogatás egyik fontos eleme ez a Módszertani Kézikönyv, amely „Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetése" című tanulmányra épít, és amelynek célja, hogy gyakorlati(as) segítséget nyújtson a szakképző intézményeknek az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer intézményi bevezetéséhez.
A Kézikönyv bemutatja és elemzi az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszert, ennek alkotóelemei és követelményei mentén támogatja az intézményekben a bevezetés eredményes megvalósítását. Ehhez meghatározza az ESZMK bevezetési folyamatának legfontosabb tevékenységeit, és az azok megvalósításához szükséges lépéseket, feltárja a rendelkezésre álló módszertani lehetőségeket és tapasztalatokat, valamint a megvalósítás során alkalmazandó / alkalmazható eszközöket, módszertani segédleteket és sablonokat ad, így segítve a Keretrendszer eredményes gyakorlati alkalmazását.
A Módszertani Kézikönyv két fő részből áll: egyrészt tartalmazza a minőségirányítási-minőségfejlesztési tevékenység megalapozását szolgáló rendszerleírásokat, másrészt pedig a gyakorlati munka során felhasználható módszertani segédanyagokat is.
A Kézikönyv 1. fejezetében áttekintésre kerülnek az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer kialakításának előzményei, a magyar szakképzés korábban bevezetett és jelenleg is folyamatban lévő főbb minőségfejlesztési törekvései, amelyek bizonyítékul szolgálnak arra, hogy van mire építenünk az ESZMK kidolgozásakor és bevezetésekor, illetve amelyek ahhoz szükségesek, hogy az intézmények megértsék a rendszer keretrendszer jellegét. Az EQARF részletesebb ismertetéséhez, magyarországi bevezetésének indokoltságához kapcsolódóan ebben a fejezetben bemutatásra kerül még az ESZMK-hoz kapcsolódó tervezett külső értékelési rendszer lehetséges megvalósítási formája.
A Kézikönyv 2. fejezete részletesen bemutatja az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer felépítését, valamint a Keretrendszert alkotó elemeket (minőségpolitika, folyamatmodell, partneri igény- és elégedettségmérési rendszer, Egységes Szakképzési Önértékelési Modell, szakképzési indikátorrendszer) és azok tartalmát.
A Kézikönyv 3. fejezete a folyamatmodell működési terület- és főfolyamat rendszerének részletes ismertetését, a folyamatmodell bevezetési útmutatóját, a folyamatszabályozás intézményi megvalósításának módszertanát tartalmazza.
A Kézikönyv 4. fejezete a partneri igény- és elégedettségmérés rendszerének kialakításához, a mérés megvalósításához, eljárásrendjének, szempontrendszerének, módszereinek és eszközeinek meghatározásához nyújt módszertani segítséget és eszközöket. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
1. FEJEZET 9
Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer (ESZMK) kialakítása a szakképző intézmények folyamatos fejlesztésének támogatására [1] 9
Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer kialakításának előzményei, a korábban bevezetett oktatási (szakképzési) minőségirányítási fejlesztések rövid ismertetése 11
A magyar szakképzés főbb minőségfejlesztési törekvései 11
EFQM Modell adaptáció 11
COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztési program 11
Közoktatás Minőségéért Díj 12
Szakiskolai fejlesztési program 12
A felnőttképzési akkreditációhoz kapcsolódó minőségirányítási rendszer 13
A CQAF adaptációja az iskolai rendszerű szakképzésben 17
A felnőttképzés fejlesztési elképzelései a CQAF alapján 18
A szakképzésben alkalmazandó Európai Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQARF) részletesebb ismertetése, magyarországi bevezetésének indokoltsága 18
Néhány érv az EQARF magyarországi bevezetésének szükségessége, indokoltsága mellett: 21
Az európai szakképzési minőségbiztosítási keretrendszerek (CQAF és EQARF), és az önértékelés kapcsolata 23
Az ESZMK-hoz tartozó, tervezett külső értékelés rendszerének bemutatása 24
2. FEJEZET 31
Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer (ESZMK) elemeinek bemutatása [1] 31
Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer elemei 34
Minőségpolitika 40
Jövőkép, küldetés [6 ] 41
Intézményi célrendszer
3. FEJEZET 45
A folyamatmodell bevezetési útmutatója, a folyamatszabályozás intézményi megvalósításának módszertana 45
Folyamatok szabályozása [5] 47
A folyamatszabályozás célja 49
A folyamat fogalma 49
Folyamatleltár készítése 49
A folyamatazonosítás lehetséges módszerei 51
Folyamattérkép készítése 52
A folyamatok kidolgozási és bevezetési ütemtervének elkészítése 55
Folyamatok szabályozása, próbaműködtetése, a szabályozás intézményi bevezetése,
a folyamatok működésének mérése, értékelése 56
Szakképző intézmények folyamatmodelljének terület- és főfolyamatrendszere 58
A folyamatmodell terület- és főfolyamatrendszere 58
A működési területek és főfolyamatok tartalmi elemei, a szabályozásnál
figyelembe veendő szempontok - 59
A szakképző intézmények kötelezően szabályozandó folyamatai 74
4. FEJEZET 75
A partneri igény- és elégedettségmérés módszertana [8 ] 75
Partneri igény- és elégedettségmérés rendszere 77
A partneri igény- és elégedettségmérés folyamata 79
5. FEJEZET 89
Az Egységes Szakképzési Önértékelési Modell (ESZÖM) bemutatása 89
Az ESZÖM szintezése 96
6. FEJEZET 99
Az indikátorok részletes leírása, értelmezési és számítási útmutató az indikátorrendszerhez 99
Szakképző intézményi indikátorok 101
7. FEJEZET 111
Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer
(ESZMK) bevezetése a meglévő minőségirányítási rendszerek esetén 111
Helyzetfelmérés 114
Az intézmények felkészültségének vizsgálata (azaz a helyzetfelmérés)
során képet kell kapni még 114
Az ESZMK alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerének kialakításában és
(továbbfejlesztésében [2] 119
Fogalomtár 121
Rövidítések jegyzéke 127
Felhasznált irodalom 128
Ábrajegyzék 129
Táblázatjegyzék 130
MELLÉKLETEK 133
1. sz. melléklet: EQARF AJÁNLÁS [10] 135
2. sz. melléklet: Az EQARF-indikátorok részletes ismertetése és értelmezése [10] 144
3. sz. melléklet: Az Egységes Szakképzési Önértékelési Modell (ESZÖM) I. BEVEZETÉSI SZINT 150
4. sz. melléklet: Az Egységes Szakképzési Önértékelési Modell (ESZÖM) H. ALKALMAZÓI SZINT 180
5. sz. melléklet: Az Egységes Szakképzési Önértékelési Modell (ESZÖM) szerinti önértékelés módszertani megvalósítása 210
Bevezetési útmutató az ESZÖM Bevezetési és Alkalmazói szintjének alkalmazásához [3], [4] 210
I. Bevezetés 210
II. Az ESZÖM I. Bevezetési szint és az ESZÖM II. Alkalmazói szint szerinti önértékelés
folyamatának lépései 211
Az ESZÖM önértékelési folyamat lépései (folyamatábra) 212
0. Az önértékelés indítása 214
1. Az önértékelés előkészítése 215
1.0. Intézményi felelősök képzése 215
1.1. Projektterv készítése 215
1.2. Munkatársi tájékoztató 216
1.3. Intézményi önértékelő team felkészítése 217
2. Az önértékelés végrehajtása 217
2.1. Adottságok és Eredmények összesítése 217
2.2. Az Értékelő könyv készítése 223
2.3. Megvalósítandó fejlesztések kijelölése 226
2.3.1. Erősségek és fejlesztendő területek összesítése 226
2.3.2. Fejlesztendő területek rangsorolása 227
2.4. Előterjesztés a tantestület/munkatársak számára 228
3. Az önértékelés követése / az önértékelés alapján megvalósítandó fejlesztések 229
3.1. Célok meghatározása a kiválasztott fejlesztendő területekre vonatkozóan (okelemzés) 229
3.2. Intézkedési tervek készítése és megismertetése a partnerekkel 229
3.3. Intézkedési tervek megvalósítása és értékelése 230
4. Az önértékelés tapasztalatainak összegzése, fejlesztési javaslatok megfogalmazása 230
III. Sablonok 231
ADATGYŰJTŐ LAP - ADOTTSÁGOK (tevékenység, módszerek, működés) 231
ADATGYŰJTŐ LAP - EREDMÉNYEK (számok, adatok) 232
Értékelő könyv 235
Erősségek és fejlesztendő területek összesített listája 236
6. sz. melléklet: Szakképző intézményi indikátorok értelmezési és számítási útmutatója [9] 237
Az Útmutató használata 237
Indikátortáblázat 238
Indikátorok kiszámításánál alkalmazandó alapszabályok 238
Kulcsindikátorok 240
Kötelező kulcsindikátorok (K) 240
Benchmarking indikátorok (B) 265
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem