Előszó
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése" c. projekt (TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-002) Minőségbiztosítás alprojektje keretében egy olyan önértékelésen (és a hozzá kapcsolódó külső értékelésen) alapuló minőségirányítási keretrendszer került kidolgozásra a szakképző intézmények folyamatos fejlesztésének támogatására, amelynek elsődleges célja a szakképzés egységes egészként történő kezelése. Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer (ESZMK) egy olyan formai és tartalmi követelményrendszert jelent, amely egységesíti és összehangolja a szakképzés és a felnőttképzés terén jelenleg működtetett rendszereket, és lehetőséget biztosít az intézmények teljesítményének, eredményességének az összehasonlítására is. E mellett a Keretrendszer illeszkedik az Európai Unió által a szakképzés minőségbiztosítására meghatározott irányelvekhez is, azok elemeit beépíti. így az EU tagországok között hazánk ismét úttörő szerepet vállalt azzal, hogy elsőként gondoljuk át és vezetjük be a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) / Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszert (EQARF) alapú integrált minőségbiztosítási megközelítésünket, amely a hazai szakképző intézmények számára lehetőséget nyújt minőségirányítási-minőségfejlesztési rendszerüknek az európai minőségkövetelményekkel összhangban történő kialakításához, illetve (tovább)fejlesztéséhez.
Az intézményeknek nyújtandó szakmai támogatás egyik fontos eleme ez a Módszertani Kézikönyv, amely „Az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetése" című tanulmányra épít, és amelynek célja, hogy gyakorlati(as) segítséget nyújtson a szakképző intézményeknek az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer intézményi bevezetéséhez.
A Kézikönyv bemutatja és elemzi az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszert, ennek alkotóelemei és követelményei mentén támogatja az intézményekben a bevezetés eredményes megvalósítását. Ehhez meghatározza az ESZMK bevezetési folyamatának legfontosabb tevékenységeit, és az azok megvalósításához szükséges lépéseket, feltárja a rendelkezésre álló módszertani lehetőségeket és tapasztalatokat, valamint a megvalósítás során alkalmazandó / alkalmazható eszközöket, módszertani segédleteket és sablonokat ad, így segítve a Keretrendszer eredményes gyakorlati alkalmazását.
A Módszertani Kézikönyv két fő részből áll: egyrészt tartalmazza a minőségirányítási-minőségfejlesztési tevékenység megalapozását szolgáló rendszerleírásokat, másrészt pedig a gyakorlati munka során felhasználható módszertani segédanyagokat is.
A Kézikönyv 1. fejezetében áttekintésre kerülnek az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer kialakításának előzményei, a magyar szakképzés korábban bevezetett és jelenleg is folyamatban lévő főbb minőségfejlesztési törekvései, amelyek bizonyítékul szolgálnak arra, hogy van mire építenünk az ESZMK kidolgozásakor és bevezetésekor, illetve amelyek ahhoz szükségesek, hogy az intézmények megértsék a rendszer keretrendszer jellegét. Az EQARF részletesebb ismertetéséhez, magyarországi bevezetésének indokoltságához kapcsolódóan ebben a fejezetben bemutatásra kerül még az ESZMK-hoz kapcsolódó tervezett külső értékelési rendszer lehetséges megvalósítási formája.
A Kézikönyv 2. fejezete részletesen bemutatja az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer felépítését, valamint a Keretrendszert alkotó elemeket (minőségpolitika, folyamatmodell, partneri igény- és elégedettségmérési rendszer, Egységes Szakképzési Önértékelési Modell, szakképzési indikátorrendszer) és azok tartalmát.
A Kézikönyv 3. fejezete a folyamatmodell működési terület- és főfolyamat rendszerének részletes ismertetését, a folyamatmodell bevezetési útmutatóját, a folyamatszabályozás intézményi megvalósításának módszertanát tartalmazza.
A Kézikönyv 4. fejezete a partneri igény- és elégedettségmérés rendszerének kialakításához, a mérés megvalósításához, eljárásrendjének, szempontrendszerének, módszereinek és eszközeinek meghatározásához nyújt módszertani segítséget és eszközöket.
Vissza