1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Támogatott foglalkoztatás szolgáltatás módszertani kézikönyv

Fogyatékos emberek a nyílt munkaerő-piacon

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Salva Vita Alapítvány-Fekete Sas Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 160 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-87614-1-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Miért szükséges a TF szolgáltatás?
A legtöbb társadalomban a fizetett munka egyike a legfontosabb dolgoknak a felnőtt emberek életében. Munkánk révén tekintenek minket helyi közösségünk hasznos... Tovább

Előszó

Miért szükséges a TF szolgáltatás?
A legtöbb társadalomban a fizetett munka egyike a legfontosabb dolgoknak a felnőtt emberek életében. Munkánk révén tekintenek minket helyi közösségünk hasznos tagjának, és kapunk tiszteletet társainktól. Munkánk által válunk anyagilag függetlenné, ami lehetővé teszi, hogy szabadabban válogassunk a megvásárolható áruk és szolgáltatások között, eldöntsük, mivel szeretnénk tölteni szabadidőnket, vagyis az alapja annak, hogy mi irányítsuk életünket. A munkavégzés lehetősége alapvető emberi jog, amelyet ma már a legtöbb ország alkotmányos és politikai rendszere elismer.
A megváltozott munkaképességű, köztük a fogyatékos személyek - részben a társadalom „öregedése" miatt - egyre növekvő hányadát alkotják az európai, így a magyar népességnek is. Hazánkban az elmúlt 10 évben drasztikusan megnőtt, kb. 880 ezer főre emelkedett a megváltozott munkaképességű emberek száma. Míg az Európai Unióban 41-42 százalék e csoport foglalkoztatási aránya, addig Magyarországon - becsléstől függően - csak 9-15 százalék.
A fogyatékos emberek munkaerőpiacról való kirekesztése gyakran nem valóságos indokokon nyugszik, hanem félelmekben és sztereotípiákban gyökerezik. A Munkáltatók Fogyatékosügyi Fóruma (Employers' Forum on Disability, London, 2005) kutatási eredményei szerint például az Egyesült Királyságban a nem fogyatékos személyek 47%-ának félelmei vannak a fogyatékos személyekkel kapcsolatban, 32%-uk pedig azt gondolja, hogy a kerekesszéket használó emberek kevésbé intelligensek.
Ha a fogyatékos embereket elkülönítik ép társaiktól, annak jelentős negatív hatása van arra, ahogyan a társadalom tagjai látják őket, egyben csökkenti esélyüket a közösségbe való beilleszkedésre. A fogyatékos emberekről hagyományosan kialakított „munkára képtelen" (emiatt „ingyenélő", „eltartott") -nézet azonban alapvetően megkérdőjeleződik, amikor kiderül, hogy ugyanúgy képesek fizetett munka elnyerésére és végzésére, mint nem fogyatékos társaik. Számos kutatás és saját tapasztalataink is azt bizonyítják, hogy a sérült munkavállalók termelékenysége ugyanakkora, mint ép társaiké, ha képességeiknek megfelelő munkakörben dolgozhatnak. Ráadásul van néhány olyan jellemző, amelyben sok esetben felülmúlják nem fogyatékos kollégáikat. Ilyen lehet például kitartásuk, szabálykövetésük, megbízhatóságuk, precizitásuk, motivációjuk. A látássérült személy ugyan nem hall jobban, mint egészséges társai, de az őt ért hangok közötti különbségeket kifinomultabban észleli. Valószínűsíthető, hogy egy hallássérült ember a vizuális emlékezet terén fog jobb eredményt elérni, míg egy értelmi sérült személy a monotónia-tűrés tekintetében lesz kiemelkedő. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 9
Miért szükséges a TF szolgáltatás? 9
A TF szolgáltatás definíciója 10
Kinek szól a TF szolgáltatás? 11
A fogyatékosság "társadalmi modellje" 12
A TF szolgáltatás meghatározó elemei 12
A TF szolgáltatás kialakulása 15
Kulturális különbségek a TF szolgáltatásban 15
TF szolgáltatás Magyarországon 16
A TF szolgáltatás sikerei 27
A TF SZOLGÁLTATÁS FOLYAMATA 31
1. A MUNKAVÁLLALÓI PROFIL KIDOLGOZÁSA 32
1.1. Tájékoztatás és kapcsolatfelvétel 33
1.2. Első interjú 37
1.3. Felmérés 45
1.3.1. Intelligencia és munkaképesség meghatározása 45
1.3.2. Szociális alapkészségek megfigyelése élethelyzetben, illetve célzott programok segítségével 48
1.3.3. Egészségügyi állapot felmérése 49
1.3.4. Szociális körülmények felmérése 50
1.3.5. Családi vagy intézményi háttér felmérése 51
1.3.6. A jelentkező elképzelései leendő munkájáról: érdeklődés, preferenciák, motiváció 54
1.3.7. A jelentkezőt támogató további szakemberek / segítők azonosítása, és szükség esetén felkeresése 55
1.3.8. További módszerek látássérült személyek felméréséhez 55
1.4. Egyéni munkavállalási terv 59
1.4.1. Az ügyfél közép és hosszú távú céljainak összegzése 59
1.4.2. A munkavállalás szempontjából releváns tényezők megbeszélése 60
1.4.3. Az egyéni munkavállalási terv rögzítése 61
1.4.4. A szükséges támogatás egyeztetése 64
1.4.5. Az egyéni munkavállalási terv rendszeres felülvizsgálata 64
2. A MUNKÁLTATÓI PROFIL ELKÉSZÍTÉSE 66
2.1. A munkahely környezetének elemzése 68
2.2. A munkahelyi légkör jellemzői 69
23. Munkakörelemzés 71
3. ILLESZKEDÉS VIZSGÁLAT 77
3.1. Felkészítés a munkavállalásra 78
3.1.1. Egyéni felkészítés 78
3.1.1.1. Hivatalos iratok rendezése, beszerzése 78
3.1.1.2. Önéletrajz-írás 79
3.1.1.3. Munkavállalási alapkészségek (viselkedésformák) motiváció kialakítása, erősítése 80
3.1.1.4. A munkapróba 85
3.1.2. Csoportos félkészítés 92
3.2. Munkahely-feltárás 94
3.3. A Munkavállalói profil és a Munkáltatói profil megfeleltetése 108
33.1. Illeszkedés a munkavállaló oldaláról 108
3.3.2. Illeszkedés a munkáltató oldaláról 113
4. TÁMOGATÁS A MUNKAHELYEN 118
4.1. Betanítás, beilleszkedés elősegítése 119
4.1.1. Betanítás 119
4.1.2. A munkahelyi közösségbe való beilleszkedés elősegítése 124
4.12.1. Csoportos tájékoztatás 124
4.1.2.2. A munkatársak egyéni felkészítése 127
4.13. Ónálló közlekedés a munkahelyig, és azon belül 128
4.2. Utókövetés 131
4.2.1. Rendszeres kapcsolattartás a munkáltatóval 131
4.2.2. Családokkal folytatott utókövetés 132
4.2.3. Az ügyfél utókövetése 133
423.1. Egyéni utókövetés 134
4.2.3.2. Csoportos utókövetés 134
5. A TF SZOLGÁLTATÁS MARKETINGJE 137
5.1. Az esélyegyenlőség biztosítása 138
5.2. Vállalati társadalmi felelősségvállalás 139
5.3. Munkahelyi sokszínűség 140
5.4. A fogyatékos munkavállalók foglalkoztatásának előnyei 140
5.5. Marketingstratégia kidolgozása 141
5.5.1. Hogyan épül fel a helyi munkaerőpiac? 142
5.5.2. Mit várnak el a munkáltatók a szolgáltatástól, illetve mire van szükségük? 145
5.5.3. Mit ajánl a szolgáltatás a munkáltatóknak? 147
5.5.4. Hogyan lépjünk kapcsolatba a helyi piac munkáltatóival? 148
5.6. A munkáltatók felkészítése 154
6. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS 156
ZÁRSZÓ 159
FELHASZNÁLT IRODALOM 160
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem