Ajánlás | 5 |
Előszó a második kiadáshoz | 6 |
Bevezető | 7 |
A szerfogyasztás szociológiai, pszichológiai megközelítése | 15 |
A szerfogyasztási szokások megváltoztatásának egészségfejlesztési és mentálhigiénés megközelítése | 21 |
Az egészségfejlesztés és a szerfogyasztási szokások megváltoztatása | 21 |
Az iskolai egészségnevelési-, drogprevenciós munkát meghatározó jogszabályi környezet | 23 |
A szerfogyasztási szokások megváltoztatásának mentálhigiénés vonatkozása | 26 |
A szerfogyasztás jogi és rendészeti megközelítése | 36 |
A drogfogyasztás jogi kérdései | 36 |
Jogszabály ismertetés | 36 |
Jogértelmezés alapelvei | 39 |
Kapcsolódó jogszabályok | 40 |
A szerfogyasztó magatartás helye a devianciák között | 42 |
A devianciáról | 42 |
A kábítószer probléma bűnügyi megítélése | 44 |
A prevenció | 45 |
Az egészségnevelés és a drogmegelőzés kérdésköre a különböző stratégiákban | 48 |
Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terve | 48 |
Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2001-2010. | 48 |
Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programja | 49 |
A társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti stratégiája | 50 |
Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására | 51 |
A Nemzeti Stratégia ismertetése | 51 |
A Nemzeti Stratégiának az iskolai drog-stratégiával kapcsolatos részleteinek kiemelése | 55 |
Az Oktatási Minisztérium a "Nemzeti Stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására" (96/2000. (XII. 11.) OGY hat.) alapdokumentumból adódó drogprevenciós stratégiája | 57 |
Az egészség stratégiára épülő iskolai drog-stratégia kialakítása, és elhelyezése az egészségnevelés folyamatában, illetve a pedagógiai programban | 59 |
A tanügyi szabályozás | 59 |
Az iskolai drogstratégia fogalma | 62 |
Iskolai drogstratégia kialakítása és a segítő intézmények szerepe | 63 |
Az iskolai drogstratégia kialakításának és működtetésének elemei | 63 |
Az iskolai drogmegelőzési stratégia készítésének lépései | 69 |
Az iskolai drogügyi koordinátor szerepe az iskolai egészségnevelési-drogmegelőzési programjának megvalósításában | 75 |
A segítő kapcsolatok színterei és kapcsolódási pontok | 78 |
A végrehajtás színterei, módszerei | 82 |
Néhány csoportos foglalkozáson (osztályfőnöki órán) használható módszer az élményszintű fejlesztéshez (gyakorlatok és játékok ismertetése) | 87 |
Mellékletek | 97 |
Szakkifejezések szószedete | 97 |
Drogos szlengszótár | 107 |
Szülői tájékoztató levél | 111 |
Pedagógus Szakmai Etikai Kódex | 114 |
Országos Köznevelési Tanács Állásfoglalása | 120 |
Az Ottawai Egészségfejlesztési Charta | 122 |
Iskolai egészségnevelési-drogmegelőzési stratégia minták | 127 |
Minta iskolai drogstratégia | 127 |
Egészségnevelési-drogmegelőzési 10 órás osztályfőnöki terv-minta a 4 évfolyamos gimnáziumok részére | 138 |
Ajánlott irodalmak jegyzéke | 139 |
Kábítószer problémákkal foglalkozó kiadványok | 139 |
Jogszabályi környezet | 142 |
Kommunikáció-, pszichológia-, szociológiai témakör | 142 |
Gyakorlatok (tréningek, játékok) témakör | 145 |
Gyermekvédelmi és egyéb iskolai témák | 146 |
Droggal kapcsolatos filmek válogatott bibliográfiája | 147 |
Drogkérdéssel foglalkozó weboldalak válogatott listája | 148 |
Címlisták | 150 |
Működő KEF-ek kapcsolattartó személyei | 150 |
Ifjúsági lelkisegélyszolgálatok telefonszámai | 153 |
Egyéb segítő szolgáltatások telefonszámai | 154 |