Előszó
A tanár táblai munkájának és ezzel kapcsolatban a tanulói munkafüzetek vezetésének kérdése elég sok nehézséget okoz egyes nevelőknek. Gyakori a tanácstalanság, a bizonytalanság, hogy mit, mikor,...
Tovább
Előszó
A tanár táblai munkájának és ezzel kapcsolatban a tanulói munkafüzetek vezetésének kérdése elég sok nehézséget okoz egyes nevelőknek. Gyakori a tanácstalanság, a bizonytalanság, hogy mit, mikor, hogyan írjanak, illetve rajzoljanak a táblára, és elég gyakori a hibás táblai munka mind tartalmi, mind formai szempontból is.
Ez a könyv elsősorban a kezdő nevelőknek kíván segítséget adni, de talán a tapasztaltak is találnak benne hasznosítható ötleteket, megoldásokat.
Könyvünk általános része először a táblai vázlat célját, szerepét, elveit tárgyalja, ami meghatározza a részletes módszertani követelményeket, minden tennivalónkat. Vannak alapvető, elvi követelmények és általános irányelvek, amelyeken belül többféle, egyaránt jó vázlat lehetséges. Ne tekintsék tehát a kartársak a könyvben közölt táblavázlatokat sémáknak, amelyek az egyedüli lehetséges és kötelező mintát kívánják nyújtani. A rendelkezésükre álló szemléltetési anyag, az óra felépítése lehetővé, sőt szükségessé teszi a közölt vázlatok módosítását. A könyv egy-egy lehetséges megoldást közöl. Ez használható egészében vagy részleteiben. A könyvben a tananyag elosztásának csak egy lehetséges módját közöljük, amelytől az általános elvek követelményein belül el lehet térni.
Több esetben is, e könyvben közölt vázlat bővebb - főleg szövegében többet tartalmaz - mint amennyinek a táblára kell kerülnie. Ezek a vázlatok az óra felépítését, az anyag feldolgozásának módját is tükrözik. A táblán egy-egy emlékeztető szó, utalás is elegendő. Az egyes vázlatok alatt található megjegyzések is adnak felvilágosítást a vázlatok felhasználására.
A közölt táblavázlatok között nem szerepelnek a számításos feladatok óráinak vázlatai. A számításos feladatok alkalmazását az óra tárgya, a kitűzött oktatási-nevelési célok irányítják. Bőséges feladatok találhatók Vermes: Általános iskolai fizikai példatár (Közp. Ped. Továbbképző Int. 1960.) c. könyvben. A feladatokat szükség szerint módosíthatjuk céljainknak megfelelően.
A vázlatok formai tekintetben sem jelentenek feltétlenül sablont. Cím, óraszám, keltezés helye, írásmódja, a házimunka megjelölése stb. az iskolában általánosságban megállapított rend szerint módosulhatnak.
Vissza