1.061.462

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hogyan dolgozzunk?

1898-ban tartott előadások

Szerző
Fordító
Uzhorod-Ungvár
Kiadó: Novina Könyvkiadóvállalat
Kiadás helye: Uzhorod-Ungvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: E fordítás az eredeti műnek Prágában 1930-ban a Cin könyvkiadónál megjelent ötödik kiadása alapján készült.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezekben az előadásokban főképpen az úgynevezett apró- vagy részletmunkát tartom szem előtt s inkább a szellemi, mint a testi munka kérdésével foglalkozom.
Európában nemrég érdekes vita indult meg.... Tovább

Előszó

Ezekben az előadásokban főképpen az úgynevezett apró- vagy részletmunkát tartom szem előtt s inkább a szellemi, mint a testi munka kérdésével foglalkozom.
Európában nemrég érdekes vita indult meg. A vitára Tolsztoj adott ösztönzést egy levelével. Zola ugyanis azt ajánlotta a francia ifjúságának, határozza el magát végre arra, hogy dolgozni fog, mégpedig végezzen tudományos munkát, mert ezen múlik Franciaország boldogulása. Tolsztoj szembeszállt Zolával; némileg paradox módon Lao-cset, a kínai filozófust idézte, aki szerint a nemdolgozásban nemcsak Franciaországnak, hanem valamennyiünknek üdve rejlik. Újabb időben ez a szakadatlan munkahajszolás egészségtelen jelenség. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
Első rész: A MUNKÁRÓL ÁLTALÁBAN 9
1. A szellemi és a fizikai munka 9
A pszichofizikai munka elemzése. A szellemi munka céltudatossága. Miféle munka a legösibb?
2. A munkakedv keletkezése és fejlődése. 16
Bücher tanítása a munkának S a természetes ritmusnak keletkezéséröl. Magyarázatának téves volta. A lustaság és legyőzése.
3 A romantikus életfelfogás és az aprómunka 23
A kezdetleges ember és a modern ember.
4. A vértanuság romantikája 27
A vértanuk erkölcsi igazsága. A szenvedésben és a halálban való romantikus kedvtelés. A romantikus életfelfogásnak néhány el-lenfele. A színészieskedő vértanuság. A modern ember nyugtalansága. Az igazi szeretet több munkát S kevesebb áldozatot kiván. Kereszténység S vértanuság. Forradalmiság, anarchizmus, utopizmus, titánkodás. A szocializmus álláspontja. A vértanuság jelentkezési formái az egyes nemzeteknél. Hitvallás S nemzeti jellem. Osztályharc. Bohémség.
5. A munka etikai és metafizikai jelentősége 40
Az egyéneknek és a társadalmi osztályoknak jellemét a munka formálja; a katonai S az ipari típus. A haladás a munka útján valósul meg. Szinergizmus. A »Hogyan dolgozzunk ?« kérdés fontossága.
Második rész. A SZELLEMI, FÖKÉPPEN A TUDOMÁNYOS MUNKA 44
6. Elmélet és gyakorlat. A munka motívumai 44
Az ész és az érzelem kölcsönös viszonya Az elmélet szükségessége. »Tudomány a tudományért vagy »tudomány az élet szolgálatában«? Gondolkodás és lelkesedés. A gondolkodás három módja.
7. Milyen jellegű a tudományos munka? 50
Pontosság és gondosság; a mindennapos jelenségek iránti érzék; az aprómunka. A munkamegosztás mint történeti elv. A szakmunkásság, a specializálódás. A munkamegosztás S a munkaszervezés.
8. Mi az általános műveltség? 58
A munka osztályozásának szükségessége. Természetes és mechanikus osztályozás. Az osztályozás a konkrét logika feladata. Az általános műveltség: a szervezett és szerves tudás. A félműveltség és a dilettantizmus. Az általános műveltség erkölcsi jelentősége. Az általános műveltség megszerzésének némely módszere.
9. Hogyan olvassunk? . . . Az olvasmányokra vonatkozó tanácsok. Az olvasmány mint az általános müveltség eszköze. 65
10. A könyvekről A könyvtárról 68
11. A jegyzetekről 69
Az anyag csoportosításának fontossága.
12. Az utazásról 70
Az utazásnak müvelö hatását túlbecsülik. A modern vándorkedv. Az utazásnak nemzeti formái.
13 A város és a vidék 71
A város és a vidék közötti különbség eltűnőben. A közlekedés. A művelődés lehetőségei a városban és a vidéken.
14. A magány 73
15. A főiskolák által nyujtott műveltségről 74
Az egyetem elavult intézmény Az előadások tartásának módja is elavult; a könyvek fokozódó jelentősége. Szemináriumok. Továbbképző tanfolyamok főiskolát végzettek számára. Második egyetem felállításának szükségessége. A tankönyvek; csehnyelvű tankönyvek hiánya.
16. Rövid megjegyzés a vizsgákról 80
17. A tudomány népszerűsítéséről 81
Népszerű főiskolai tanfolyamok. A népszerűsítés veszedelmei. Az ifjúsági irodalom.
18. A művészet népszerűsítése könnyebb feladat, mint a tudományé 84
John Ruskin.
19. Az önművelésről 85
Önnevelés és önképzés. Művelődési szintézis szüksége. Idegen nyelvek tanítása. A szláv szellem. A német nyelv szelleme ellen és az angol mellett. Világ-műveltség S cseh gyökeresség. Az egyesületi élet előnyei. Munka-program szüksége.
20. A társadalmi és politikai műveltség. 95
Politika és tudomány. Az egyén és a társadalom viszonya: lélektani, de ugyancsak ismerettani és etikai probléma. Az igazság és a többség. A többségi elv mint átmeneti meg-oldás. Az individualizmus jogosultabb, mint a kollektivizmus A vezetö problémája. Lelkesedés és kritika. Nemcsak a parlamentben végeznek politikai munkát. Tacitus consensus: a közvélemény. A taktika kérdése.
21. A megalkuvásról 108
Morley munkája. A megalkuvás elvi kérdésekben: etikai és politikai dilettantizmus. Becsületességet!
Irodalom 111
Névmutató 112
Jegyzet a könyvalakban megjelent első kiadáshoz 113
Jegyzet a könyvalakban megjelent második kiadáshoz . . 115

T. G. Masaryk

T. G. Masaryk műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: T. G. Masaryk könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem