Bevezetés | 5 |
A családról és a családi nevelés első szakaszáról | 11 |
Jó családba született | 12 |
Válságban van-e a család? | 12 |
A család megtartó ereje | 14 |
A szülőknek joguk van szépeket álmodni | 16 |
A szülők példamutatása | 17 |
Engedjük őket játszani! | 18 |
Jutalmazás, büntetés a családban | 19 |
Csonka családban felnőni | 21 |
Bonyolultabb családi viszonyok | 22 |
Különleges bánásmódot igényelnek | 23 |
A szülők személyisége | 24 |
Károsító helyzetek, konfliktusforrások | 26 |
Két nagy esemény | 28 |
Szemelvények a témához | |
Az ember nevelése születésekor kezdődik (részletek Rousseau Emiljének előszavából) | 29 |
A családban tanuljuk meg (Részletek Csányi Vilmos előadásából | 31 |
Könyvajánlás | 33 |
Az óvodától az iskoláig | 34 |
A gyerek óvodába megy | 34 |
Miért szeretjük az óvodát? | 37 |
Az óvoda bevonul a családba | 38 |
Amíg a kisdedóvóból óvoda lett | 39 |
Az óvoda a közoktatás nevelő intézménye | 41 |
Az óvoda személyi feltételei | 42 |
Az óvodai nevelés országos alapprogramja | 43 |
A többség iskolába megy | 45 |
Válasszunk magunknak iskolát! | 47 |
További tájékozódás | |
A fejlődés jellemzői az óvodáskor végére (Részlet Az óvodai nevelés országos alapprogramjából) | 49 |
Könyvajánlás | 52 |
Az ismerős iskola ismeretlen világa | 53 |
Viszonyunk az iskolához | 53 |
Iskola szavunk jelentése | 54 |
Az iskola keletkezéséről | 56 |
Az iskola autonómiája | 58 |
A kísérletek kitörést jelentettek | 59 |
Az iskola sajátos társadalma | 61 |
A nevelőtestület közössége | 61 |
A tanulók társadalma színes világ | 64 |
A szülők szervezete | 66 |
Az iskola működése | 67 |
Két fontos belső törvény | 69 |
A törvény tanulmányozásához | 71 |
A gyermekek, a tanulók jogai és kötelességei | 71 |
Könyvajánlás | 77 |
Mit kell tudnunk az iskolarendszerről? | 79 |
150-féle hajdani iskolatípus | 79 |
Az iskolák közötti kapcsolatok | 81 |
Vertikális és horizontális szerkezet | 83 |
1000 éves a magyar iskola | 84 |
Baló tanár úr 1912-es trankönyvéből | 86 |
Váradi József Iskolaszervezettana 1942-ből | 87 |
Az utak elágaznak | 90 |
Az általános iskola új iskolarendszert hoz létre | 92 |
És milyen a jelenlegi iskolarendszer? | 92 |
Nézzünk szét külhonban! | 95 |
Néhány érdekesség a különböző országokból (Belgium, Dánia, Svédország, Japán) | 97 |
A törvény paragrafusaiból | 99 |
A szülő jogai és kötelességei | 99 |
Könyvajánlás | 102 |
Ismerkedjünk a közoktatási törvényekkel! | 103 |
A preambulummal kezdődik | 103 |
A törvény végrehajtásáról | 104 |
Némi információ a törvény változásairól | 106 |
Tekintsük át a törvény szövegét! | 108 |
A Nemzeti alaptantervről | 113 |
A NAT az alapot jelenti | 114 |
Valamit még a helyi tantervekről | 119 |
A tankönyvelosztástól - a tankönyvpiacig | 119 |
112 tankönyvkiadó kínálata | 121 |
A törvény paragrafusaiból | 123 |
Az állami vizsgák rendszere | 123 |
Könyvajánlat helyett | 126 |
Tantervkészítés a nemzeti Tankönyvkiadóban | 126 |
A család és az iskola együttműködése | 127 |
Egy lexikoncikk segítségével | 128 |
A kettős nevelésről | 130 |
Volt egyszer egy Család és Iskola | 132 |
Országos szülői szervezetek | 133 |
Első iskolánk: az általános iskola | 135 |
Az általános iskola sajátossága | 137 |
Illusztrációnk: a budapesti Munkácsi Mihály Általános Iskola | 139 |
Kérdőívek, felmérések, következtetések | 141 |
Jelentés a magyar közoktatásról 1995 | 144 |
Ajánlások a szülői magatartáshoz | 146 |
Kiegészítésül a fejezethez | |
Híradás abaúji iskolákból | 150 |
Könyvajánlás | 158 |
A pályaválasztás nagy felelősség | 161 |
Mi lesz ebből a gyerekből? | 161 |
A pályaválasztást több tényező befolyásolja | 162 |
Felkészítés a pályaválasztási érettségre | 165 |
A középfokú oktatás intézményei | 166 |
Legyen a gyerek gimnazista! | 168 |
És melyik legyen az a gimnázium? | 170 |
A szakközépiskola népszerűsége | 175 |
Szakképzés a szakmunkásképzőben és a szakiskolában | 179 |
További tájékozódásul | |
Az érettségit szerző fiatalok arányának növelése (Részlet A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiája című tervezetből | 186 |
Könyvajánlás | 189 |
34 pontban a törvény újdonságairól | 193 |
Köszönet és kérelem | 203 |