Előszó
A biológiai tudományok fejlődésével a szövettan fontossága a morphologia tanításában mind nagyobb jelentőséget nyert. A causalanalytikai gondolkozás térhódítása még inkább növelte a histologia fontosságát, melynek jelentőségét az orvosi gondolkodás kifejlesztésében nem lehet eléggé hangsúlyozni.
A bonctani leírásokból az egyes szervek szerkezete és működése nem érthető meg, már pedig ennek ismeretére feltétlenül szüksége van a leendő orvosnak, ha a szervek élettanát, a kóros folyamatok, megbetegedések lényegét, kórlefolyását meg akarja érteni. E nélkül nem érti meg s nem tudja értékelni azokat a különbségeket, melyek pl. a gyulladás következtében a különböző szervekben keletkeznek. A bonctan, szövettan és fejlődéstan megtanulása adja meg az orvosnak azt a perspektívát, melynek birtokában észszerűen tud gondolkozni, munkája közben logikusan tud következtetni és a megbetegedett szerv belsejében keletkezendő eshetőségeket számba tudja venni.
A szövettan centrumában a sejttan, a cytologia áll, mely alig néhány esztendővel mult 100 éves. Ez alatt a 100 év alatt Schwann Tivadartól kezdve a kutatók ezrei tárták fel a mikroskopos világ felépítését, szerveződését. A cytologia az általános biológia egy része, nevezhetnénk sejtélettannak is, amely nélkül nem lehet logikusan a bonctant tanítani. Beletartozik az öröklődéstan sejttani része s így önálló egészet képezve szinte didaktikai követelmény, hogy a sejtélettan ma már elválva a szövettantól külön tárgykörként kezeltessék. A sejtélettan újabban felderített szoros kapcsolata a fizikával, kémiával, különösen a kolloidkémiával még csak indokoltabbá teszi ezt. A jövő ezirányú igéretei, az elektronmikroskóp, az atombontás, sejtetik, hogy a sejtéletről alkotott fogalmaink is jelentős mértékben rövid időn belül bővülni fognak.
A szövettan és az általános biológia között kifejlődő szoros kapcsolat világosan útba-igazít, hogy egy modern szövettani tankönyvnek milyennek kell lenni. A nehézséget csak az okozza, hogy orvosképzésünkből érthetetlenül még ma is hiányzik az általános biologia, melyet természetesen a szövettan nem helyettesíthet. Az általános biológiai tanítás hiányában, az orvostanhallgatók számára íródó szövettani tankönyvnél tartani kell magunkat bizonyos mértékig a régi "morphologiai szövettan"-hoz vigyázva arra, hogy az egész biológiai keretbe legyen beállítva...
Vissza