Előszó
Mindennapi tanítási gyakorlatunkban azt tapasztaljuk, hogy egyre több az akadozva olvasó, az olvasás technikájával is küszködő tanuló. Tévén és videón nevelkedő fiataljaink között még többen vannak...
Tovább
Előszó
Mindennapi tanítási gyakorlatunkban azt tapasztaljuk, hogy egyre több az akadozva olvasó, az olvasás technikájával is küszködő tanuló. Tévén és videón nevelkedő fiataljaink között még többen vannak azok, akiknek a szöveg, az irodalmi alkotás befogadása jelentős nehézségeket okoz.
Nem tanulóink értelmi képességeivel van baj: szűkebb és tágabb környezetünk változásai hatnak kedvezőtlenül olvasási szokásainkra. A "gyorsan elkészíthetőség elve" nemcsak a félkész ételeket szemügyre vevő háziasszony, hanem a könyvtárak polcai között olvasmányt kereső (ha keres!) fiatalok jelentős részének is mottója lehetne. "Az irodalompótló kommersz olvasmány sikere a kevésbé hozzáértő befogadók körében jórészt azzal magyarázható, hogy miközben a művészet illúzióját kínálja számunkra, a felvétel és feldolgozás (...) akadályait kompenzáló egyoldalúság (elszegényítés) magának a műnek a lényege. (Halász László, Az olvasás lélektanáról, 8p., 1982, 83-103.)
Az idézett mű szerzője rámutat, hogy az irodalmi műben minden információ jelentése a műben szereplő összes többi információ függvénye, a mögöttes jelentéssokaság következménye pedig a nagyfokú többértelműség. Az igazi olvasó lényegében mindent azért tesz, hogy a mű jelentését megragadhassa, azaz hozzáférhessen az érzésekben, gondolatokban, cselekvésmintákban megtestesülő üzenethez. Mindehhez azonban alkotó befogadás szükséges, melynek lényegi tevékenységi formái a figyelem, amely olvasáskor a felfogottakat szelektálja, elkülönítve a lényegest a lényegtelentől; az emlékezet, amely bizonyos séma, forma, sorrend, elrendezés szerint bizonyos konstrukciókat hoz létre; és az integráció, mely feltételezi, hogy az adott mű befogadásakor mozgósítódnak meglévő ismereteink, tapasztalataink, amikkel korrelációban beépülnek tudatunkba újabb tapasztalataink, ismereteink. Szövegismereti tesztjeinket abból kiindulva állítottuk össze, hogy a figyelem, a szelekciós képesség, az emlékezet és az integráció az olvasási-befogadási folyamatban irányítható, fejleszthető.
Vissza