Előszó
Ez a Szöveggyűjtemény meghatározott oktatási szükségeiét kielégítésére született. A Világnézetünk alapjai tanárszak kiegészítő szakon fontos igény, hogy a kiképzendő tanárok viszonylag széleskörű filozófiai képzésben részesüljenek. Ennek értelemszerűen része a filozófia történetének valamilyen szintű áttekintése. Az elfogadott program szerint, ez az áttekintés a filozófiai gondolkodás fő irányzatait és néhány, ma is hatékony áramlatát kell,hogy felölelje.
Az OM Marxizmus-Leninizmus Főosztálya azt a helyes elképzelést képviselte, hogy a filozófia történetét csak úgy lehet valóban áttekinteni, megérteni és belőle a világnézeti nevelés számára a szükséges következtetéseket levonni, ha a leendő szakos tanárok a filozófia klasszikusainak munkáit - legalább részben - maguk is olvassák. Az oktatásban elengedhetetlen magyarázatok és értelmezések, a konzultációk és az eszmecserék csak az eredeti gondolatok és írások ismeretében lehetnek valóban hatékonyak.
Ezért az elfogadott programhoz igazodva válogattam e gyűjteményben szereplő Írásokat. A hallgatók számára egy ilyen szöveggyűjtemény nagy segítséget jelenthet, mert a munka mellett tanuló kollégákról van szó, akiknek esetenként jelentős nehézséget okozott volna a megfelelő mennyiségű filozófiai-irodalmi anyag összegyűjtése és állandó kéznél tartása.
Ez a szükséglet határozta meg alapjaiban az összeállítás szempontjait is. A gyűjtemény nem törekszik a tudományos teljességre. Bár a filozófia fejlődésének alapvonalát, valamint a filozófiai immanens értékeket elkerülhetetlenül - és szubjektíve szívesen - figyelembe kellett venni, mégis az oktatás és a tanárképzés szempontjai és céljai az összeállítás elsődleges tartalmi meghatározói között szerepelnek.
A gyűjteményben a fenti szempontok mellett - értelemszerűen - figyelembe kellett venni a terjedelmi korlátokat is, amelyek a hallgatók számára biztosított óraszámból és a Kiadó lehetőségeiből adódtak. így több minden kimaradt a gyűjteményből, ami a filozófiatörténeti teljességhez szükséges lett volna.
A válogatásnál arra törekedtem, hogy azok a részek kerüljenek bele ezen összeállításba, amelyek - ahogyan ezt a konkrét tapasztalat nélkül előzetesén meg lehetett Ítélni - e tanárképzés irányának leginkább szükségesek.
Vissza