Előszó
Kötetünk két fő részből áll. Az első rész szövegértési feladatsorokat és tudnivalókat tartalmaz az érettségi vizsga követelményei szerint. A feladatok tárgyául szolgáló szövegek publicisztikai írások és esszészövegek. Vannak köztük irodalmi témájúak, illetve kultúrával, életmóddal, társadalmi jelenségekkel vagy erkölcsi kérdésekkel kapcsolatos szövegek a mai magyar sajtóból. A fejezet elején megismerkedhetünk a szövegértés érettségi követelményeivel, valamint műveleteivel, szintjeivel. Ezek az ismeretek segítenek abban, hogy milyen jellegű készségeket és képességeket, ismereteket kell mozgósítanunk a feladatok eredményes megoldásához. Egy-egy feladattípus első előfordulásakor annak megoldását segítő elméleti ismereteket is közlünk. Az elméleti tudnivalókban az utólagos eligazodást, visszakeresést tárgymutató segíti.
Ha a kötetet a 45 perces tanítási órákon használjuk, akkor reálisan 6-8 feladatot tudnak megoldani a diákok egy órán. A szövegértési feladatsorok ennél több feladatot tartalmaznak. A kötet használói jó, ha figyelembe veszik, hogy egy-egy feladatsor megoldási ideje legfeljebb 60 perc.
A kötet második része szövegalkotási feladatokat tartalmaz. A középiskolai oktatásban a 2005-ös vizsgamodell új szövegalkotási feladattípusokat tett ismertté: az összehasonlító elemzést és az érvelő fogalmazást középszinten és a reflexiót emelt szinten. Ezeknek a feladatoknak az eredményes megoldásához kínálunk módszereket, lehetőségeket és gyakorlásra szolgáló vagy ellenőrzésre alkalmas fogalmazási feladatokat. Nem foglalkozunk a vizsgakövetelményekben egy mű adott szempontú értelmező bemutatásaként megjelölt feladattípussal, mert úgy ítéljük meg, hogy ez a feladat a magyartanítás hagyományos feladata, melynek gyakorlására a tankönyvek és a tanítási órák elegendő lehetőséget kínálnak.
Javasoljuk, hogy a terjedelmes, fél oldalt meghaladó szövegalkotási feladatokat külön lapra vagy a füzetbe írjátok, ne a kötetbe.
Mindkét fejezet feladatainak nagy részéhez adunk megoldást vagy lehetséges megoldást. A szövegértési feladatokhoz közlünk megoldást, a kreatívabb szövegalkotási feladatoknak azonban gyakran nincs egyféle ideális megoldása, így ezeknek csak az értékelési szempontjait közöljük.
A megoldással együtt közölt feladatok iskolai vagy otthoni gyakorlásra szolgálnak, a megoldás nélkül közölt feladatok pedig dolgozatírásra, számonkérésre alkalmasak.
A kötet használóinak elmélyült, figyelmes és eredményes munkát kíván: a szerző.
Vissza