A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szövegértés - szövegalkotás középiskolásoknak 11-12.

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 116 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-9612-12-X
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér illusztrációkkal. Tankönyvi szám: PD-209.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kötetünk két fő részből áll. Az első rész szövegértési feladatsorokat és tudnivalókat tartalmaz az érettségi vizsga követelményei szerint. A feladatok tárgyául szolgáló szövegek publicisztikai... Tovább

Előszó

Kötetünk két fő részből áll. Az első rész szövegértési feladatsorokat és tudnivalókat tartalmaz az érettségi vizsga követelményei szerint. A feladatok tárgyául szolgáló szövegek publicisztikai írások és esszészövegek. Vannak köztük irodalmi témájúak, illetve kultúrával, életmóddal, társadalmi jelenségekkel vagy erkölcsi kérdésekkel kapcsolatos szövegek a mai magyar sajtóból. A fejezet elején megismerkedhetünk a szövegértés érettségi követelményeivel, valamint műveleteivel, szintjeivel. Ezek az ismeretek segítenek abban, hogy milyen jellegű készségeket és képességeket, ismereteket kell mozgósítanunk a feladatok eredményes megoldásához. Egy-egy feladattípus első előfordulásakor annak megoldását segítő elméleti ismereteket is közlünk. Az elméleti tudnivalókban az utólagos eligazodást, visszakeresést tárgymutató segíti.
Ha a kötetet a 45 perces tanítási órákon használjuk, akkor reálisan 6-8 feladatot tudnak megoldani a diákok egy órán. A szövegértési feladatsorok ennél több feladatot tartalmaznak. A kötet használói jó, ha figyelembe veszik, hogy egy-egy feladatsor megoldási ideje legfeljebb 60 perc.
A kötet második része szövegalkotási feladatokat tartalmaz. A középiskolai oktatásban a 2005-ös vizsgamodell új szövegalkotási feladattípusokat tett ismertté: az összehasonlító elemzést és az érvelő fogalmazást középszinten és a reflexiót emelt szinten. Ezeknek a feladatoknak az eredményes megoldásához kínálunk módszereket, lehetőségeket és gyakorlásra szolgáló vagy ellenőrzésre alkalmas fogalmazási feladatokat. Nem foglalkozunk a vizsgakövetelményekben egy mű adott szempontú értelmező bemutatásaként megjelölt feladattípussal, mert úgy ítéljük meg, hogy ez a feladat a magyartanítás hagyományos feladata, melynek gyakorlására a tankönyvek és a tanítási órák elegendő lehetőséget kínálnak.
Javasoljuk, hogy a terjedelmes, fél oldalt meghaladó szövegalkotási feladatokat külön lapra vagy a füzetbe írjátok, ne a kötetbe.
Mindkét fejezet feladatainak nagy részéhez adunk megoldást vagy lehetséges megoldást. A szövegértési feladatokhoz közlünk megoldást, a kreatívabb szövegalkotási feladatoknak azonban gyakran nincs egyféle ideális megoldása, így ezeknek csak az értékelési szempontjait közöljük.
A megoldással együtt közölt feladatok iskolai vagy otthoni gyakorlásra szolgálnak, a megoldás nélkül közölt feladatok pedig dolgozatírásra, számonkérésre alkalmasak.
A kötet használóinak elmélyült, figyelmes és eredményes munkát kíván: a szerző. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. fejezet: Szövegértés
Mit kell tudnunk a szövegértésről? 4
Az olvasási-szövegértési műveletek típusai 4
Milyen szintjei vannak a szövegértésnek? 5
1. feladat: Hermann István: Hegel 6
2. feladat: A médiacirkusz 11
3. feladat: Dobrás Zsófia: James Joyce 16
4. feladat: Komlós Aladár: A „polgár" szó jelentésváltozásai 21
5. feladat: Bakcsi György: Átkozott kérdések írója: Dosztojevszkij 26
6. feladat: A manipulációnak is vannak határai 31
7. feladat: Hankiss Elemér: Az emberi tényező 38
8. feladat: Benedek Mihály: Gúzsbakötötten táncolni 42
9. feladat: Jászberényi Sándor: A szerelem biokémiája 46
10. feladat: Tartsay Vilmos: Védőbeszéd a bábeli nyelvzavarért 51
II. fejezet: Szövegalkotás
Az érvelő fogalmazás 56
Ismétlő gyakorlatok a retorika tárgyköréből: a beszédmű szerkezete, a meggyőzés tényezői, érvek felismerése 57
Fogalmak meghatározása, kulcsszavak 59
Az érvek felsorakoztatása, megfelelő érvsorrend 60
Tudnivalók az érvelő fogalmazásról: a klasszikus, retorikai alapokon nyugvó érvelés 61
Érvelő nyelvi fordulatok 62
Az értekezés és az esszé különbségei 62
Érvelési hibák 63
A rövid és hatásos érvelés 63
Gyakorlatok: a rövid érvelés módja, stílusa 65
Ötletek az érvelő fogalmazás vázlatának elkészítéséhez 66
Ötletek az érvelés bevezetésének és befejezésének írásához 68
Fogalmazástechnikai feladatok az érvelő fogalmazás gyakorlására 68
Érvelési feladatok mintamegoldásokkal 70
Érvelő fogalmazási feladatok 72
Rövid érvelési feladatok: reflektálás egy jelenségre, korjelenségre 75
Tény vagy vélemény? 77
Az összehasonlító elemzés 78
Hogyan írjunk összehasonlító elemzést? 78
Fogalmazástechnikai gyakorlatok az összehasonlító elemzés gyakorlására 80
Összehasonlító elemzési feladatok mintamegoldásokkal 83
Összehasonlító elemzési feladatok adott művekhez 88
Összehasonlító elemzési feladatok szabadon választott irodalmi művek alapján 99
Szövegértési feladatok megoldásai 100
Szövegalkotási feladatok értékelése 110
Ajánlások az érvelő fogalmazási feladatok megoldásához 111
A felhasznált és ajánlott szakirodalom jegyzéke 112
Tárgymutatók 112

Hajas Zsuzsa

Hajas Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hajas Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem