Előszó
Kötetünk képességfejlesztő gyakorlókönyv. Gyakoroltatja a nyilvánosság előtti megszólalást, és ismeretterjesztő szövegekben olvasástechnikákat tanít: elsősorban az információkereső és a mély olvasást, mert ez a két olvasásfajta szükséges az eredményes tanuláshoz. Szövegfeldolgozás közben a kötet használói bizonyos logikai műveleteket és szövegalkotási eljárásokat is megtanulnak: elsajátíthatják, hogy kell fogalmakat definiálni, összefüggéseket megkeresni, álláspontot kifejteni, ismertetést, leírást készíteni, hosszabb szöveget tömöríteni, összefoglalni, egy adott témához kulturáltan hozzászólni, szöveget logikusan megszerkeszteni, egynyelvű szótárakat használni, beszámolót készíteni és érveket gyűjteni, csoportosítani, érvelő fogalmazást készíteni. Vitára kevés feladatot ajánlottunk, mert úgy gondoljuk, hogy az álláspontot kifejtő feladatok természetes következménye a vita, amelynek teret kell adni.
Kötetünk 43 feldolgozandó szöveget tartalmaz. Szinte minden szöveg előtt található egy beszédtechnikai vagy beszédgyakorlat, ezeket a spontán gyakorlatokat okvetlenül szóban végezzük el. Az első 14 szöveghez kifejezetten beszédtechnikai gyakorlat kapcsolódik, amelyeket ismétlődően célszerű a foglalkozásokba beiktatni. A 15. szövegtől a beszédgyakorlatok a nyilvánosság előtti megszólalás pár mondatos vagy néhány perces gyakorlatai.
A szövegekhez kapcsolódó kérdések közül a pár mondatos választ igénylők önálló feldolgozását, majd megbeszélését javasoljuk. Az igényesebb, hosszabb szövegalkotási feladatok egy-egy feladatsor végére kerültek. Ezek megoldása nem feltétlenül az órán, hanem inkább otthon, házi feladatként történhet, megbeszélésre pedig a következő órán kerülhet sor.
A beszédgyakorlatok és a hosszabb szövegalkotási feladatok tárgymutatója abban segíthet, hogy a kötet használói a számukra szükséges feladatok között válogatni tudjanak. A szakirodalmi ajánlás elsősorban tanároknak készült.
A szövegeket tematikus csoportonként közöljük, de feldolgozásuk sorrendje más is lehet.
A kötet valamennyi használójának érdekes, örömteli munkát és a kulturált, iskolázott emberre jellemző kommunikációs technikák elsajátítását kívánja
a szerző.
Vissza