1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szöveg és kép az olvasókönyvekben

Pedagógiai-pszichológiai kísérletek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-0428-9
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pszichológiai és pedagógiai tudományok hazai művelőinek figyelmét mind a mai napig sajnálatosan elkerülte a tankönyvek illusztrálásával összefüggő kérdések kutatása. Igaz, más országokban sem... Tovább

Előszó

A pszichológiai és pedagógiai tudományok hazai művelőinek figyelmét mind a mai napig sajnálatosan elkerülte a tankönyvek illusztrálásával összefüggő kérdések kutatása. Igaz, más országokban sem sokkal kedvezőbb a helyzet, s legfeljebb a téma jelentőségének felismeréséig és a kutatási tervek kimunkálásáig jutottak el. Így tehát a tankönyvvel foglalkozó szakember még arra sem számíthat, hogy a külföldi tudományos eredményeket hívja segítségül munkájához.
Ez a körülmény indokolja, hogy a tankönyvek illusztrálásával foglalkozzunk, s ide tartozó kérdéseket pedagógiai, pszichológiai szempontból vizsgáljunk. Ha szerény keretek között is, de az alapkutatás igényével láttunk hozzá a kísérletek elvégzéséhez. Hazai vonatkozásban az első olyan tanulmánykötetet kapja kézhez az olvasó, amely a tankönyvet forgató gyermek nézőpontjából elemzi az illusztráció és a szöveg kapcsolatát. Megírásakor nemcsak a tankönyvek szerkesztőire és illusztrátoraira gondoltunk, hanem az általános iskolák pedagógusaira is. Hiszen éppen az ő tevékenységük nyomán válik a tankönyvekben konzervált ismeret a gyermekekben teljesítményképes és személyiséget formáló tudássá. A sikeresebb oktató-nevelő munka érdekében éppoly nagyfokú tudatossággal kell felhasználniuk a tankönyv képeit, akárcsak a megtanítandó szöveget. Ehhez elengedhetetlen annak belátása, hogy a kép, az illusztráció a tankönyv szerves része, az oktatási folyamat közvetlen ösztönzője, a gyermek megismerőtevékenységét előmozdító pszichológiai és pedagógiai tényező. Könyvemben részletesen leírtam mindazt a sokféle - többnyire kedvező - hatást, amelyet a nem színes, tehát fekete-fehér nyomatú illusztrációk és műalkotások reprodukciói kiválthatnak a gyermekből. A szöveg és kép összehangolt, együttes hatása közrejátszik abban, hogy a pedagógus erőfeszítését siker kísérje. Vissza

Tartalom

Előszó5
A téma kutatásával kapcsolatos kérdések7
Témaválasztás7
Hipotézis9
Célkitűzések, módszer10
Iskolák, gyermekek, munkatársak11
A kutatások mai helyzete és eredményei13
Szöveg és kép a 4. osztályos olvasókönyvben19
Kutatásmetodikai kérdések19
A kísérleti tapasztalatok elemzése és értékelése22
Dózsa György parasztháborúja22
Mindennapi kenyerünk32
Jön a víz!37
Csatadal45
Egervár ostroma52
A tapasztalatok összegezése62
A tankönyvi illusztrációk témái, összehasonlítva a tanulók rajzainak témáival63
Szöveg és kép az 5. osztályos olvasókönyben71
Kutatásmetodikai kérdések71
A kísérleti tapasztalatok elemezése és értékelése73
Családi kör73
A tenger86
A szegényház98
Nemecsek meghalt107
A tapasztalatok összegzése117
A tankönyvi illusztrációk témáinak összehasonlítása a tanulók rajzainak témáival118
Szöveg és kép a 8. osztályos olvasókönyvben127
Kutatásmetodikai kérdések127
A vers és a kép összehasonlítása129
Az azonosságok felismerése129
A különbségek felismerése132
Amit a tanuló jelentősnek ítél a képen134
Amit a tanuló jelentősnek ítél a versben138
A tapasztalotok összegzése144
Egy tankönyv illusztrációi a serdülők szemével147
Kutatásmetodiaki kérdések147
A képválasztás mennyiségi elemzése149
A képekhez való viszonyulás motivációja150
Pozitív képválasztások150
Negatív képválasztások156
A tapasztalatok összegzése160
Kísérlet különféle stílusirányzú illusztrációval163
Kutatásmetodikai kérdések163
Az adatok mennyiségi elemzése165
A képválasztás adatainak kvelaitatív elemzése174
A képválasztás motivációja177
Mese vagy történet íratása képről181
A képválasztások kísérlet tapasztalatainak összegzése182
Eredmények és pedagógiai következtetések185
Az illusztráció szerepe az olvasás és a tanulás folyamatában185
A szöveg és a kép kapcsolata pedagógiai-pszichológiai megvilágításban188
Szempontok a tankönyvek korszerű illusztrálásához195
A szakirodalom jegyzéke205

Dr. Tóth Béla

Dr. Tóth Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem