kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szent István Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
Oldalszám: | 598 oldal |
Sorozatcím: | Ókeresztény írók |
Kötetszám: | 9 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-360-287-4 |
Előszó | 25 |
Bevezetés | 27 |
Szókratész Szkholasztikosz egyháztörténete | |
I. könyv | |
A könyv előszava | 35 |
Hogyan jutott Constantinus császár arra a gondolatra, hogy keresztény legyen? | 36 |
Amíg Constantinus gyarapította a keresztények javait, közben Licinius társcsászár üldözte a keresztényeket | 38 |
Háború tört ki Constantinus és Licinius között a keresztények miatt | 39 |
Áriusz vitába szállt Alexandrosz püspökkel | 39 |
A vitából kifolyólag meghasonlás támadt az egyházban, Alexandriai Lexandrosz pedig lefokozta Áriuszt és követőit | 40 |
Constantinus császárt elszomorította az egyházakban támadt zavar, ezért elküldte Alexandriába Hispániai Hosiust, és egyetértésre intette a püspököt és Áriuszt | 47 |
A bithüniai Nikaiában tartott zsinat és az ott kihírdetett hitvallás | 51 |
A zsinat levele arról, milyen kérdésekről is döntött, és hogyan tette le Áriuszt és elvbarátait | 61 |
Akeszioszt, a novatiánusok püspökét is meghívta a zsinatra a császár | 74 |
Paphnutiosz püspök | 75 |
Szpüridón ciprusi püspök | 76 |
Eutükhianosz szerzetes | 77 |
Nikomédeiai Euszebioszt és Nikaiai Theogniszt száműzték, mert egyetértettek Áriusszal, később azonban, amikor bűnbánó levelet küldtek és egyetértésüket nyilvánították a hitvallással, visszakapták széküket | 80 |
Amikor a zsinat után meghalt Alexandrosz, Athanásziosz lett a püspök | 81 |
Constantinus császár kibővítette az egykori Büzantiont, és Constantinus városának (Konstantinápolynak) nevezte el | 82 |
Ilona, a császár anyja Jeruzsálemben elkutatta Krisztus keresztjét, és templomot épített | 83 |
Constantinus császár is egyrészt kiirtotta a pogányság babonáit, másrészt pedig sok templomot emelt különböző helyeket | 86 |
Hogyan lettek kereszténnyé Constantinus idején az India legbensejében élő népek? | 88 |
Antóniosz szerzetes | 94 |
Mánész, a manicheusok eretnekségének vezére. Honnan ered ez a szekta? | 94 |
Nikomédeiai Euszebiosz és Nikaiai Theognisz újból felbátorodtak, és arra törekedtek, hogy elferdítsék a nikaiai hitet, ezért cselt vetettek Athanásziosznak | 97 |
Az Antiochiában tartott zsinaton letették Eusztathiosz antiochiai püspököt. Emiatt akkora lázadás tört ki, hogy kis híján lerombolták a várost | 99 |
A pap, aki azon fáradozott, hogy visszahívják Áriuszt | 100 |
A száműzetésből visszatért Áriusz bűnbánó levelet nyújtott át a császárnak, és azt színlelte, hogy elfogadja a nikaiai hitet | 102 |
Amikor Áriusz a császár parancsára Alexnadriába ment és Athanásziosz nem fogadta be, Euszebioszék különféle vádakat emeltek ellene a császárnál | 103 |
A császár intézkedett, hogy tartsanak püspöki zsinatot Türoszban az Athanásziosz ellen felhozott vádak ügyében | 107 |
Arszeniosz keze, amelyről azt mondják, hogy levágták | 107 |
Amikor Athanászioszt ártatlannak találták, vádlói elmenekültek | 109 |
Amikor a püspökök nem fogadták el Athanásziosznak a második vádpont ellen felhozott védekezését, Athanásziosz a császárhoz folyamodott | 109 |
Athanásziosz eltávozása után a zsinaton részt vevők megszavazták letételét | 110 |
A zsinat Türoszbül Jeruzsálembe jött, és amikor az "új Jeruzsálem" felszentelését ünnepelték, visszavették Áriusz követőit a közösségbe | 111 |
A császár levélben magához kérette a zsinatot, hogy az ő színe előtt vizsgálják meg pontosan Athanásziosz ügyét | 112 |
Amikor a zsinat nem jött el a császárhoz, Euszebioszék azzal vádolták Athanászioszt: azzal fenyegetőzött, visszatartja az Alexandriából Konstantinápolyba útnak indítandó gabonát. Ez annyira felingerelte a császárt, hogy emiatt száműzetésbe küldte Atahnászioszt, Galliát jelölte ki számára lakóhelyül | 114 |
Ankürai Markellosz és Aszteriosz, a szofista | 115 |
Áriusz, akit Athanásziosz száműzetése után a császár magához hívott, fellázította a tömeget Alexandrosz konstantinápolyi püspök ellen | 116 |
Áriusz halála | 117 |
A császár megbetegedett és meghalt | 119 |
Constantinus császár temetése | 120 |
II. könyv | |
Előszó arról, hogy miért készült új kiadása az első és a második könyvnek | 121 |
Euszebiosz nikomédeiai püspök és társai ismét Áriusz tanát próbálták bevezetni, és ezzel zavart okoztak az egyházaknak | 122 |
Athanásziosz az ifjabb Constantinus levelén felbátorodva visszatért Alexandriába | 124 |
Amikor meghalt Euszebiosz Pamphilu, Akákiosz lett az utódja a caesareai püspöki székben | 125 |
Az ifjabb Constantinus halála | 125 |
A haldokló konstantinápolyi püspök, Alexandrosz Pált és Makedonioszt tette megválaszható jelöltekké | 126 |
Constantius császár elűzte Pált, a kijelölt püspököt, és a Nikomédeiából elhívott Euszebioszra bízta rá a konstantinápolyi püspökséget | 127 |
Euszebiosz egy másik zsinatot tartott a szíriai Antiochiában, és egy másik hitvallást hirdetett ki | 127 |
Emiszai Euszebiosz | 128 |
Amikor Emiszai Euszebiosz nem fogadta el Alexandriát, az Antiochiában összegyűlt püspökök Grégorioszt szentelték fel, és megváltoztatták a Nikaiában elfogadott hit kifejezését | 129 |
Amikor Grégoriosz katonai segédlettel Alexandriába érkezett, Athanásziosz elmenekült | 132 |
Amikor Euszebiosz meghalt, a konstantinápolyi nép újból Pált emelte a trónra, ariánusok pedig Makedonioszt javasolták a püspöki tisztségre | 133 |
Hermogenész tábornok meggyilkolása. Ezért ismét elűzték Pált az egyházból | 134 |
Az ariánusok elmozdították Alexandriai Grégoriosztk, és Geórigoszt tették a helyébe | 135 |
Athanásziosz és Pál Rómába érkeztek, és Julius püspök levelével megerősítve újra visszakapták püspöki székeiket | 135 |
A császár Philipposz praefectus útján úgy intézkedett, hogy Pált űzzék el és küldjék számkivetésbe, Makedoioszt pedig iktassák be a püspöki székbe | 137 |
Athanásziosz a császár fenyegetéseitől félve Rómába menekült | 139 |
A nyugati részek császára azt kérte, hogy testvére küldje el azokat, akik magyarázatot nyújtanak Athanásziosz és Pál ügyéről, a küldöttek pedig más hitvallást állítottak össze | 141 |
A terjengős hitvallás | 142 |
A szardikai zsinat | 147 |
Euszebiosz Pamhilu védekezése | 149 |
A szardikai zsinat visszadta Athanásziosznak és Pálnak püspöki székeiket, és mert a Kelet császára ezt nem fogadta el, Nyugat császára háborúval fenyegette meg | 153 |
A testvérének fenyegetéseitől megijedt Constantius levél útján hívta magához Athanászioszt, és Alexandriába küldte | 154 |
Az Alexandriába Jeruzsálemen keresztül utazó Athanászioszt Maximosz felvette az egyházi közösségbe, és Athanásziosz püspöki zsinatot gyűjtött össze, amely megerősítette a nikaiai hitet | 162 |
Magnentius és Vetranio zsarnokok | 163 |
Amikor meghalt Nyugat császára, Pált és Athanászioszt rögtön elűzték székükből. A száműtetésbe hurcolt Pált megölték, Athanásziosz azonban elmenekült | 165 |
Amikor Makedoniosz foglalta el a püspöki széket, sok bajt okozott azoknak akik nem osztották az ő felfogását | 166 |
Miket tett Alexandriában az ariánus Geórgiosz? (Athanásziosz elbeszélése nyomán) | 167 |
A Sirmiumban Constantius császár jelenlétében hozott hitvallások | 171 |
Cordubai Hosius | 177 |
Magnentius zsarnok veresége | 178 |
A palesztinai Diocaesarea zsidói | 179 |
Gallus Caesar | 179 |
A szír Aetiosz, Eunaomiosz tanítója | 180 |
Amediolanumi zsinat | 182 |
Az ariminumi zsinat és az ott hozott hitvallás | 182 |
Makedoniosz kegyetlensége és a miatta támadt zavarok | 194 |
Az iszauriai Szeleukeiában tartott zsinat | 198 |
A szeleukeiai zsinatot Caesareai Akákisz egy másik hitvallást javasolt | 201 |
Amikor a császár visszatért a nyugati részekről, Akákioszék Konstantinápolyban összegyűlve az ariminumi hitvallást néhány dologgal kiegészítve megerősítették | 207 |
Amikor Makedonioszt letették, Eudoxiosz nyerte el a konstantinápolyi püspöki tisztséget | 209 |
Eusztathiosz szebaszteiai püspök | 210 |
Melitiosz antiochiai püspök | 212 |
Az apolinaristák és eretnekségük | 215 |
Constantius császár halála | 216 |
III. könyv | |
Julianus származása és neveltetése. Hogyan hajlott a pogányság felé, amikor uralomra jutott? | 217 |
Felkelés Alexandriában. Hogyan ölték meg Geórgioszt? | 223 |
A Geórgiosz meggyilkolása miatt méltatlankodó császár levélben feddte meg az alexandriaiakat | 225 |
Geórgiosz meggyilkolása után visszatért Athanásziosz, és átvette az alexandriai egyház vezetését | 228 |
Lucifer és Eusebius | 228 |
Lucifer Antiochiában felszenteltet Paulinoszt | 228 |
Eusebius csatlakozott Athanászioszhoz, Alexandriában püspöki zsinatot tartottak, ahol világosan kihirdették az egylényegű Háromságot | 229 |
Az "egylényegű"-t vallók alexandriai zsinata után Eusebius visszatért Antiochiába, ahol az egy véleményen levők közt szakadás támadt Paulinosz felszentelése miatt. Minthogy nem tudta egyesíteni őket, visszavonult | 236 |
Hilarius, Pictavi püspöke | 237 |
Julianus császár pénzt követelt a keresztényektől | 239 |
Marisz khalkédóni püspök | 240 |
Mit tettek a pogányok a keresztények ellen? | 241 |
Athanásziosz menekülése | 242 |
Azok a vértanúk, akik Julianus uralkodása alatt a phrügiai Méropoliszban szenvedtek | 243 |
Mikor a császár megtiltotta a keresztényeknek, hogy pogány műveltséget tanulmányozzák, a két Apolináriosz könyveket kezdett írni | 244 |
Amikor a császár a perzsák ellen akart vonulni, és Antiochiában tartózkodott, az ottaniak kigúnyolták. Ezért a császár a "Miszopógón" című beszédet intézte hozzájuk | 248 |
Amikor a császár jóslat után tudakozódott, a démon nem válaszolt, mert félt Babülasz vértanútól | 249 |
A császár haragja a Theodórosz hitvalló | 250 |
A császár a zsidókat is arra ösztönözte, hogy áldozatot mutassank be. A jeruzsálemiek teljes megsemmisülése | 251 |
A császár Perzsia elleni hadjárata és megöletése | 253 |
Jovianus kikiáltása | 254 |
Válaszbeszéd a szofista Libanioszhoz | 256 |
A püspökök mindenhonnan Jovianushoz szaladtak, abban a reményben, hogy mindegyikük a maga hitének tudja megnyerni | 263 |
A makedoniánusok és Akákioszék, akik Antiochiában gyűltek össze, a nikaiai hitet szentesítették | 264 |
Jovianus császár halála | 266 |
IV. könyv | |
Jovianus halála után Valentinianust kiálották ki, aki társcsászárként maga mellé vette testvérét, Valenset. Valentinianus ortodox volt, Valens viszont ariánus | 269 |
Miközben Valentinianus a nyugati részeken tartózkodot, Valens a Konstantinápolyban eléje járuló makedoniánusoknak megengedte, hogy kérésük szerint zsinatot tartsanak, viszont üldözte az "egylényegű" vallóit | 271 |
Miközben Valens Keleten rosszul bánt az "egylényegű" vallóival, Konstantinápolyban Procopius zsarnok tűnt fel. Ugyanebben az időben földrengés is támadt, és tengerár pusztított el számos várost | 272 |
Miközben zavarosan folytak a köz- és az egyházi ügyek, a Lampszakoszban zsinatra összegyűlt makedoniánusok újra megerősítették az antiochiai hitvallást, átokkal sújtották az ariminumi hitet, és ismételten leszögezték Akákiosz és Eudoxiosz letételét | 272 |
Valens és Procopius megütköztek egymással Phrügia városánál. A császár a tábornokok árulása folytán elfogta a zsarnokot, és tábornokaival együtt, különféle kínzásokkal kivégeztette | 273 |
A zsarnok megöletése után a császár újra arra kényszerítette a zsinaton részt vevő püspököket és az összes keresztényt, hogy fogadják el az ariánus hitet | 274 |
Mikor Eunomiosz Küzkosz püspöke lett, elűzte a makedoniánus Eleuszioszt. Pályafutása: amikor az istentelen Aetiosz titkára volt, az ő felfogását igyekezett utánozni | 275 |
Az a kőbe vésett jóslat, melyre akkor bukkantak, amikor Valens császár haragjában lebontatta Khalkédón falát | 277 |
Valens császár a novatiánusokat is üldözte, akik éppúgy az "egylényegű"-t valloták, mint az ortodoxok | 278 |
Valentinianus császárnak vele azonos nevű fia született, Gratianus ugyanis még azelőtt született, hogy ő uraloma jutott volna | 279 |
Az égből hulott szörnyű jégeső, és a bithüniai meg a hellészpontoszi földrengések | 280 |
Makedoniosz elvbarátai a császárnak rájuk gyakorolt nyomása miatt szorult helyzetbe kerültek, és ezért követséget küldtek a római Liberiushoz, közölte vele, hogy írásban csatlakoztak az "egylényegű" hitéhez | 281 |
Eunomiosz elszakadt Eudoxiosztól, mert Aetioszhoz csatlakozott. Amikor Eudoxiosz zavart keltett Alexandriában, Athanásziosz újból elmenekült. Erre fellázadt a nap, a császár félelmében levélben vigasztalta meg az alexandriaiakat és elrendeltek, hogy Athanásziosz szabadon vegye megint kezébe az egyház irányítását | 287 |
Amikor Eudoxiosz Konstantinápolyban meghalt, az ariánusok Démophiloszt, az ortodoxok pedig Antiochiai Eusztathiosz segítségével Euagrioszt szentelték fel püspökké | 288 |
A császár száműzte Euagrioszt és Eusztathioszt, erre az ariánusok nagyon nehéz helyzetett teremtettek az "egylényegű" hívei számára | 289 |
Azok a szent presbiterek, akiket Valens a hóban égettetett el, és az Istennek emiatt támadt haragja folytán Phrügiában kitört éhínség | 290 |
Hogyan üldözte a császár az "egylényegű" vallóit, amikor Antiochiában tartózkodott, | 291 |
Az edesszai események, a kormányzó gyalázkodása, a polgárok hite és bátor helytállása, és az istenfélő asszony | 291 |
Hogyan öltek meg Valens sok olyan embert, akinek neve "thétá"-val kezdődött, mert ezt mondta neki egy jóslat? | 293 |
Athanásziosz halála és Péter trónra lépése | 294 |
Amikor Athanásziosz meghalt, az ariánusok Valens császár parancsára Lukiosznak adták át az alexandriai templomokat, akit ők már korábban püspökké szenteltek, Pétert pedig börtönbe zárták. Szabinosz, a makedoniánus író semmit sem említ abból a rengeteg bajból, ami Lukiosz beiktatásakor történt, Péter viszont, aki Római Damasushoz menekült, és nála talált oltalmat, írásaiban említést tesz róla. Az ariánusok és Lukiosz sok kárt okoztak a sivatagban élő szent szerzeteseknek | 295 |
Ammun szent szerzetes és más szentférfiak névsora (Euagriosz művéből) | 296 |
A száműzött szent szerzetesek: hogyan vonzott magához Isten mindenkit az ő csodatettei által? | 304 |
Vak Didümosz | 306 |
Caesareai Baszileiosz és Nazianzoszi Gergely | 307 |
Neocaesareai Gergely | 310 |
Novatus és a róla elnevezett novatiánusok. Hogyan tették át a Phrügiában lakó novatiánusok a zsidókhoz hasonló módon a húsvét ünnepét? | 311 |
Római Damasus és Ursinus. Mikor miattuk zavar és lázadás támadt Rómában, utána sokakat megöltek | 314 |
Mediolanum püspöke, Auxentius meghalt, és lázadás tört ki amiatt, hogy kit válasszanak meg utódjának. Ambrosiust, a tartomány elöljáróját, aki katonai erővel csendesítette le a lázadást, általános szavazási alapján és magának Valentinianus császárnak az egyetértésével a nép egyház elöljárójává kiáltotta ki | 315 |
Valentinianus halála | 316 |
Themisztiosz filozófus. Amikor beszédet intézett a császárhoz, Valens megszelídült, és kissé mérsékelte a keresztények üldözését | 318 |
Hogyan lettek kereszténnyé Valens idejében a gótok? | 319 |
A más barbároktól legyőzött gótok a rómaiak vidékére menekültek, a császár pedig befogadta őket. Ez lett az oka mind a római birodalom, mind pedig maga a császár vesztének is | 320 |
A császár a gótokkal folytatandó háború gondja miatt egyre lanyhábban küzdött a keresztények ellen | 321 |
A szaracénok is csatlakoztak Krisztus hitéhez, amikor Mavia asszony uralkodott felettük, és egy Mózes nevű, istenfélő és hűséges szerzetest kaptak püspökül | 321 |
Amikor Valens eltávozott Antioxhiából, Keleten felbátorodtak az ortodoxok, különösen Alexandriában. Elűzték Lukioszt, újra visszaadták Péternek a templomokat, aki Damasus római püspök levelével megerősítve tért vissza | 323 |
A császár visszatért Konstantinápolyban, és amikor a nép a gótok miatt szidalmazta, a városból kivonult a barbárok ellen. A makedóniai Adrianupolisznál harcba keveredett velük, és megölték. Ötven évet élt és tizenhat évig uralkodott | 323 |
V. könyv | |
Bevezetés | 325 |
Mikor Valens halála utána a gótok megostromolták Konstantinápolyt, a nép kitört a városból ellenük, és vele együtt harcoltak a szaracénok, Mavia parancsára | 326 |
Gratianus császár visszahívta a száműzetésből az ortodox püspököket, az eretnekeket pedig kiűzte a templomokból, és maga mellé vette társcsászárnak Theodosiust | 327 |
Mely püspökök voltak akkorjában a nagy egyházak elöljárói? | 327 |
A makedoniánusok, akik korábban Római Damasushoz követséget küldtek az "egylényegű" hitvallásával kapcsolatban, visszatértek előző tévelyükhöz | 328 |
Mi történt abban az időben Antiochiában Paulinosz és Melitiosz miatt? | 329 |
Nazianzoszi Gergelyt az ortodoxok közös döntése alapján a konstantinápolyi egyház elöljárói hivatalával tisztelték meg, ugyanakkor pedig Theodosius császárt is, aki a barbárok felett aratott győzelem után megbetegedett, Thesszalonikében megkeresztelte Aszkholiosz püspök | 330 |
Mikor Gergely megérkezett Konstantinápolyban, és egyes püspökök emiatt morogtak, lemondott az egyházi elöljáróságáról. A császár tudtára adta Démophlosz ariánus püspöknek, hogy vagy csatlakozik az "egylényegű" hitvalláshoz, vagy elmegy a városból; ő pedig inkább az utóbbit tette | 331 |
A Konstantinápolyban összegyűlt 150 püspök: mit rendeltek el és hogyan szentelték fel a város számára Nektárioszt | 332 |
Theodosius császár tisztelettel átszállította a száműzetési helyéről Pál konstantinápolyi püspök testét; ekkor halt meg Antiochiai Melitiosz is | 334 |
A császár elrendelte, hogy az összes szekta tartson zsinatot, amikor fiát, Arcadiust augustusszá nevezte ki, és csak a novatiánusoknak engedte meg, hogy a városon belül gyűljelen össze, minthogy egyetértettek az "egylényegű" hitével, a többi eretneket kiűzte | 335 |
Maximus zsarnok és Gratianus csellel történt meggyilkolása. Justina, a kis Valentinianus anyja Maximustól tartva kényszerből felhagy az Ambrosius mediolanumi püspök ellen folytatott áskálódással | 339 |
Theodosius császár hatalmas sereget gyűjt össze Maximus ellen. Ekkor született neki Plaxillától Honorius. Arcadiust Konstantinápolyban hagyta, ő pedig Mediolanumnál megütközött a zsarnokkal | 340 |
A zavar, melyet az ariánusok keltettek Konstantinápolyban | 341 |
Theodosius császár győzelme és a zsarnok veresége | 342 |
Antiochiai Phlavianosz | 343 |
A bálványtemplomok lerombolássa Alexandriában, és a pogányok és a keresztények között emiatt kitört harc | 344 |
A Szarapisz templomában talált hieroglifek | 346 |
Amikor Theodosius császár Rómában volt, sok hasznot hajtott a városnak, mert megsemmisítette a pékségekben gyülekező rablóbandákat, és leromboltatta a paráznaságtól mocskos bordélyházakat | 347 |
A bűnbánattal foglalkozó papok: hogyan törölték el a hivatalukat abban az időben | 349 |
Az ariánusok és a többi eretnekek közt is számos szakadás támadt | 350 |
A novatiánusok is meghasonlottak | 351 |
Az író véleménye azokról az eltérésekről, melyek egyes helyeken a húsvéttal, a keresztséggel, a böjttel, a házassággal, az összejövetelekkel és a többi egyházi szertartással kapcsolatban fordulnak elő. | 354 |
A konstantinápolyi ariánusok, akiket pszathüriánus névre is átkereszteltek | 364 |
Az eunomiánusok is megoszlottak egymás között, és vezetőiről különböző neveket kaptak | 365 |
Eugenius zsarnok, az ifjabb Valentinianus meggyilkolása és Theodosius császár győzelme a zsarnokkal szemben | 367 |
Mikor a győzelem után a császár megbetegedett, Mediolanumban hívta fiát, Honoriust. Mikor úgy tűnt, hogy egy kissé felépült, kicsiversenyt rendezett, de ugyanaznap meg is halt | 369 |
VI. könyv | |
Bevezetés | 371 |
Theodosius császár halála után fiai felosztották egymás közt a kormányzást. A hadsereg kisvártatva elvonult Itáliából, Arcadius találkozott velük és ekkor a császár lába előtt megölték Rufinus praefectus praetoriót | 373 |
Nektáriosz halála és János felszentelése | 374 |
János konstantinápolyi püspök származása és neveltetése | 375 |
Szarapión diakónus: hogyan lett miatta a klérus előt gyűlöletes a püspök | 377 |
Nemcsak a klerikusokkal, hanem a hatalmon levőkkel is összekülönbözött János. Eutropiosz eunuch | 378 |
A gót Gainasz zsarnoksága, az általa Konstantinápolyban keltett zavar és megöletése | 380 |
Szakadás támadt Alexandriai Theophilosz és a sivatagi szerzetesek között. Theophilosz átokkal sújtotta Órigenész könyveit. | 384 |
Az ariánusok és az "egylényegű"-t vallók éjszakai himnuszainak gyűjteményei. A két párt közti csatározás. Az antifonák himnuszköltészete Ignátiosz Theophorosztól ered | 388 |
Az úgynevezett "Hosszú" - szerzetesek, Miattuk engesztelhetetlen gyűlöletet táplált Theophilosz Jánossal szemben, és megpróbálta letenni | 389 |
Ciprusi Epiphaniosz is engedte, hogy félrevezessék Theophilosz cselei, és látszólag Órigenész könyvei ellen hívott össze püspöki zsinatot Cipruson, ahol erősen bírálta Jánost, mert Órigenész könyveit használta | 391 |
A szír Szevérianosz és Antiokhosz: hogyan és miért fordultak el Jánostól? | 392 |
Mikor Epiphaniosz Konstantinápolyba jött, összejöveteleket tartott és papokat szentelt János tudtán kívül, hogy kedvében járjon Theophilosznak | 395 |
Mit mond az író Órigenész védelmében? | 396 |
Mikor János magához hívata Epiphanioszt, az nem engedelmeskedett, sőt az Apostolok templomában is külön összejövetelt tartott. Erre János szemrehányást tett neki, hogy sok kánonellenes dolgot tett, mire Epiphaniosz megijedt és eltávozott | 397 |
Eiphaniosz elhajózása után János nyilvános beszédet ondott az asszonyok ellen. Ezért a császár és a császárné ösztönzésére zsinatot tartottak ellene Khalkédónban, és kiűzték az egyházból | 398 |
Amikor a nép fellázadt János eltávolítása miatt, Briszónt, a császárné aunuchját külték el érte, aki újra konstantinápolyba hozta | 401 |
Theophilosz ki akart vizsgálni a távollevő Hérakleidész ügyét, János viszont sen egyezet bele. Ezért összeütközésre került sor, és a konstantinápolyiak meg az alexandriaiak közül sokan elpusztultak. Ettől megijedt Theophilosz meg néhány püspök, és elmenekültek a városból | 402 |
Eudoxia ezüst szobra. Emiatt újból kiűzték Jánost az egyházból és száműzték | 404 |
A jános után felszentelt Arszakiosz és Khalkédoni Kürinosz | 406 |
Arszakiosz után Attikosz foglalta el a konstantinápolyi széket | 407 |
János a számüzetésben elpihen az Úrban | 407 |
Sziszinniosz novatiánus püspök és Jánossal folytatott beszélgetései | 48 |
Arcadus császár halála | 410 |
VII. könyv | |
Amikor meghalt Arcadius császár, és hátrahagyta nyolcéves fiát, Theodosiust, Anthemius praefectus irányította az egész birodalmat | 415 |
Attikosz konstantinápolyi püspök: milyen jellemű volt | 416 |
Theodosziosz és Agapétosz szünadoszi püspökök | 417 |
A béna zsidó, akit attikosz püspök gyógyított meg az isteni keresztségben | 418 |
A zsidóból megtért Szabbatiosz novatiánus presbiter elszakadt elvbarátaitól | 419 |
Az ariánus tan akkori elöljárói | 420 |
Theophilosz alexandriai püspöknek Kürillosz lett az utódja | 421 |
Maruthasz, Mezopotámia püspöke. Hogyan terjesztette el a kereszténységet Perzsiában? | 422 |
Az ebben az időben Antiochiában és Rómában élt püspökök | 424 |
Ugyanebben az időben Rómát leigázták a barbárok, és Alarich kifosztotta | 424 |
Róma akkori püspökei | 425 |
Khrüszanthosz, a konstantinápolyi novatiánus püspök | 426 |
A keresztények és a zsidók közt Alexandriában folyó harc, és Kürillosz püspöknek oresztész praefectussal támadt nézeteltérése | 427 |
A nitriai szerzetesek Kürillosz védelmében Alexandriába jöttek, és lázadást szítottak Oresztész prafectus ellen | 430 |
Hüpatia filozófusnő | 431 |
A keresztényekkel harcba keveredett zsidók újra meglakoltak | 432 |
Pál novatiánus püspök és az általa végrehajtott csoda, amikor meg akarta keresztelni a csaló zsidót | 433 |
Amikor meghalt iszdigerdosz perzsa király, elbontották a rómaiak és a perzsák között fennálló szövetséget, és hatalmas háború tört ki, melyben a perzsák vereséget szenvedtek | 435 |
Palladiosz futár | 438 |
A perzsákat újra legyőzték óriási csatában a rómaiak | 438 |
Mit tett akákosz amidai püspök a perzsa hadifoglyokkal | 440 |
Az ifjabb Theodosius császár jó tulajdonságai | 441 |
Honorius császár halála után Johannes lett zsarnokká Rómában. Isten, akit megindított Theodosius imája, a római hadsereg kezébe adta a zsarnokot | 444 |
Johannes zsarnok megölése után Theodosius császár nagynénjének, Placidiának és Constantiusnak fiát, Valentinianust kiáltották kis Róma császárául | 446 |
Attikosz egyházkormányzata. János nevét belefoglalta a diptükhába, és előre tudta saját halálát | 447 |
Sziszinniosz, az Attikosz után következő konstantinápolyi püspök | 450 |
Philipoosz szidéi presbiter | 451 |
Prokloszt Küzikozs püspökévé szentelte Sziszinniosz, de a küzikosziak nem fogadták el őt | 452 |
Sziszinniosz halála után Nesztorioszt hozatták el Antiochiából, és megtették Konstantinápoly püspökévé, akit rögtön kisimertek az emberek | 453 |
Hogyan lettek kereszténnyé az ifjabb Theodosius alatt a burgundok? | 454 |
Milyen szenvedéseket okozott a makedoniánusoknak Nesztoriosz? | 455 |
Anasztasziosz presbiter, aki Nesztorioszt is istentelenségbe vitte | 456 |
Az a gonosztett, amelyet a szökött rabszolgák követtek el a Nagy Templom szentélyében | 459 |
Az Efezusban Nesztoriosz ellen nemrég összeült zsinat | 459 |
Nesztoriosz letétele után egyesek Prokloszt akarták beiktatni, más püspökök viszont maximianoszt választották meg Konstantinápoly püspökévé | 461 |
Példák amelyek segítségével - úgy tűnik - a szerző bemutatja, hogy akadálytalanul át lehet menni egyik püspöki székből a másikba | 462 |
Szilvanosz, akit Philippuplisztóbl Tróászba vittek át | 464 |
Hogyan lett akkor kereszténnyé sok krétai zsidó? | 466 |
A novatiánus templomban támadt tűzvész | 467 |
Maximianosz püspöknek Proklosz lett az utódja | 468 |
Milyen ember is volt Proklosz püspök? | 469 |
A szerző sok évvel alapozza meg az ifjabb Theodosius császár kiválóságát | 469 |
Milyen bajba keveredtek a Johanns zsarnokot fegyverrel támogató barbárok? | 470 |
Az ifjabb Alentinianus császár feleségül vette Eudoxiát, Theodosius leányát | 471 |
Proklosz püspök rábeszélete a császárt, hogy hozassa el a száműzetésből János holttestét Konstantinápolyban, és helyezze el az Apostolok templomában | 472 |
Pál ovatiánus püspök halála után a felszentelt Markianosz | 473 |
Theodosius császár elküldte feleségét, Eudokiát Jeruzsálembe | 474 |
Thalassziosz, a kappadokiai Caesarea püspöke | 475 |
Jegyzetek | 477 |
Névmutató | 559 |
Tárgymutató | 589 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.