1.059.898

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szókratész egyháztörténete

Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 598 oldal
Sorozatcím: Ókeresztény írók
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 963-360-287-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sorozatunk IX. köteteként adjuk közre Szókratész Egyháztörténetét, mely az ókeresztény korra vonatkozó történeti forrásanyagként Euszobiosz Egyháztörténete folytatásának tekinthető, mint erre... Tovább

Előszó

Sorozatunk IX. köteteként adjuk közre Szókratész Egyháztörténetét, mely az ókeresztény korra vonatkozó történeti forrásanyagként Euszobiosz Egyháztörténete folytatásának tekinthető, mint erre Szókratész műve elején maga is céloz. A caesareai püspök műve Nagy Konstantin korával zárul, és ezzel a korszakkal kezdi munkáját a konstantinápolyi ügyvéd és történetíró, Szókratész. Műve az V. század első negyedéig tárgyalja az egyház történetét. A korszak másik történetírója Szózomenosz. Választásunk azért esett Szokratész művére, mert noha Szózomenosz több dokumentumot dolgozott be Egyháztörténetébe, kevésbé volt kritikus az anyag megválogatásában, mint kortársa. Az utókor többre értékeli Szókratész történeti művét.
Remélhetőleg sor kerül majd további egyáztörténeti művek publikálására is, Evagriosz és Theodorétosz munkáinak kiadására, sőt még a korai szerzetesség történelmével foglalkozó írások kiadására is, esetleg az egyháztörténelmet ellenkező oldalról szemlélő eretnek szerzők munkáinak kiadására. Vissza

Tartalom

Előszó25
Bevezetés27
Szókratész Szkholasztikosz egyháztörténete
I. könyv
A könyv előszava35
Hogyan jutott Constantinus császár arra a gondolatra, hogy keresztény legyen?36
Amíg Constantinus gyarapította a keresztények javait, közben Licinius társcsászár üldözte a keresztényeket38
Háború tört ki Constantinus és Licinius között a keresztények miatt39
Áriusz vitába szállt Alexandrosz püspökkel39
A vitából kifolyólag meghasonlás támadt az egyházban, Alexandriai Lexandrosz pedig lefokozta Áriuszt és követőit40
Constantinus császárt elszomorította az egyházakban támadt zavar, ezért elküldte Alexandriába Hispániai Hosiust, és egyetértésre intette a püspököt és Áriuszt47
A bithüniai Nikaiában tartott zsinat és az ott kihírdetett hitvallás51
A zsinat levele arról, milyen kérdésekről is döntött, és hogyan tette le Áriuszt és elvbarátait61
Akeszioszt, a novatiánusok püspökét is meghívta a zsinatra a császár74
Paphnutiosz püspök75
Szpüridón ciprusi püspök76
Eutükhianosz szerzetes77
Nikomédeiai Euszebioszt és Nikaiai Theogniszt száműzték, mert egyetértettek Áriusszal, később azonban, amikor bűnbánó levelet küldtek és egyetértésüket nyilvánították a hitvallással, visszakapták széküket80
Amikor a zsinat után meghalt Alexandrosz, Athanásziosz lett a püspök81
Constantinus császár kibővítette az egykori Büzantiont, és Constantinus városának (Konstantinápolynak) nevezte el82
Ilona, a császár anyja Jeruzsálemben elkutatta Krisztus keresztjét, és templomot épített83
Constantinus császár is egyrészt kiirtotta a pogányság babonáit, másrészt pedig sok templomot emelt különböző helyeket86
Hogyan lettek kereszténnyé Constantinus idején az India legbensejében élő népek?88
Antóniosz szerzetes94
Mánész, a manicheusok eretnekségének vezére. Honnan ered ez a szekta?94
Nikomédeiai Euszebiosz és Nikaiai Theognisz újból felbátorodtak, és arra törekedtek, hogy elferdítsék a nikaiai hitet, ezért cselt vetettek Athanásziosznak97
Az Antiochiában tartott zsinaton letették Eusztathiosz antiochiai püspököt. Emiatt akkora lázadás tört ki, hogy kis híján lerombolták a várost99
A pap, aki azon fáradozott, hogy visszahívják Áriuszt100
A száműzetésből visszatért Áriusz bűnbánó levelet nyújtott át a császárnak, és azt színlelte, hogy elfogadja a nikaiai hitet102
Amikor Áriusz a császár parancsára Alexnadriába ment és Athanásziosz nem fogadta be, Euszebioszék különféle vádakat emeltek ellene a császárnál103
A császár intézkedett, hogy tartsanak püspöki zsinatot Türoszban az Athanásziosz ellen felhozott vádak ügyében107
Arszeniosz keze, amelyről azt mondják, hogy levágták107
Amikor Athanászioszt ártatlannak találták, vádlói elmenekültek109
Amikor a püspökök nem fogadták el Athanásziosznak a második vádpont ellen felhozott védekezését, Athanásziosz a császárhoz folyamodott109
Athanásziosz eltávozása után a zsinaton részt vevők megszavazták letételét110
A zsinat Türoszbül Jeruzsálembe jött, és amikor az "új Jeruzsálem" felszentelését ünnepelték, visszavették Áriusz követőit a közösségbe111
A császár levélben magához kérette a zsinatot, hogy az ő színe előtt vizsgálják meg pontosan Athanásziosz ügyét112
Amikor a zsinat nem jött el a császárhoz, Euszebioszék azzal vádolták Athanászioszt: azzal fenyegetőzött, visszatartja az Alexandriából Konstantinápolyba útnak indítandó gabonát. Ez annyira felingerelte a császárt, hogy emiatt száműzetésbe küldte Atahnászioszt, Galliát jelölte ki számára lakóhelyül114
Ankürai Markellosz és Aszteriosz, a szofista115
Áriusz, akit Athanásziosz száműzetése után a császár magához hívott, fellázította a tömeget Alexandrosz konstantinápolyi püspök ellen116
Áriusz halála117
A császár megbetegedett és meghalt119
Constantinus császár temetése120
II. könyv
Előszó arról, hogy miért készült új kiadása az első és a második könyvnek121
Euszebiosz nikomédeiai püspök és társai ismét Áriusz tanát próbálták bevezetni, és ezzel zavart okoztak az egyházaknak122
Athanásziosz az ifjabb Constantinus levelén felbátorodva visszatért Alexandriába124
Amikor meghalt Euszebiosz Pamphilu, Akákiosz lett az utódja a caesareai püspöki székben125
Az ifjabb Constantinus halála125
A haldokló konstantinápolyi püspök, Alexandrosz Pált és Makedonioszt tette megválaszható jelöltekké126
Constantius császár elűzte Pált, a kijelölt püspököt, és a Nikomédeiából elhívott Euszebioszra bízta rá a konstantinápolyi püspökséget127
Euszebiosz egy másik zsinatot tartott a szíriai Antiochiában, és egy másik hitvallást hirdetett ki127
Emiszai Euszebiosz128
Amikor Emiszai Euszebiosz nem fogadta el Alexandriát, az Antiochiában összegyűlt püspökök Grégorioszt szentelték fel, és megváltoztatták a Nikaiában elfogadott hit kifejezését129
Amikor Grégoriosz katonai segédlettel Alexandriába érkezett, Athanásziosz elmenekült132
Amikor Euszebiosz meghalt, a konstantinápolyi nép újból Pált emelte a trónra, ariánusok pedig Makedonioszt javasolták a püspöki tisztségre133
Hermogenész tábornok meggyilkolása. Ezért ismét elűzték Pált az egyházból134
Az ariánusok elmozdították Alexandriai Grégoriosztk, és Geórigoszt tették a helyébe135
Athanásziosz és Pál Rómába érkeztek, és Julius püspök levelével megerősítve újra visszakapták püspöki székeiket135
A császár Philipposz praefectus útján úgy intézkedett, hogy Pált űzzék el és küldjék számkivetésbe, Makedoioszt pedig iktassák be a püspöki székbe137
Athanásziosz a császár fenyegetéseitől félve Rómába menekült139
A nyugati részek császára azt kérte, hogy testvére küldje el azokat, akik magyarázatot nyújtanak Athanásziosz és Pál ügyéről, a küldöttek pedig más hitvallást állítottak össze141
A terjengős hitvallás142
A szardikai zsinat147
Euszebiosz Pamhilu védekezése149
A szardikai zsinat visszadta Athanásziosznak és Pálnak püspöki székeiket, és mert a Kelet császára ezt nem fogadta el, Nyugat császára háborúval fenyegette meg153
A testvérének fenyegetéseitől megijedt Constantius levél útján hívta magához Athanászioszt, és Alexandriába küldte154
Az Alexandriába Jeruzsálemen keresztül utazó Athanászioszt Maximosz felvette az egyházi közösségbe, és Athanásziosz püspöki zsinatot gyűjtött össze, amely megerősítette a nikaiai hitet162
Magnentius és Vetranio zsarnokok163
Amikor meghalt Nyugat császára, Pált és Athanászioszt rögtön elűzték székükből. A száműtetésbe hurcolt Pált megölték, Athanásziosz azonban elmenekült165
Amikor Makedoniosz foglalta el a püspöki széket, sok bajt okozott azoknak akik nem osztották az ő felfogását166
Miket tett Alexandriában az ariánus Geórgiosz? (Athanásziosz elbeszélése nyomán)167
A Sirmiumban Constantius császár jelenlétében hozott hitvallások171
Cordubai Hosius177
Magnentius zsarnok veresége178
A palesztinai Diocaesarea zsidói179
Gallus Caesar179
A szír Aetiosz, Eunaomiosz tanítója180
Amediolanumi zsinat182
Az ariminumi zsinat és az ott hozott hitvallás182
Makedoniosz kegyetlensége és a miatta támadt zavarok194
Az iszauriai Szeleukeiában tartott zsinat198
A szeleukeiai zsinatot Caesareai Akákisz egy másik hitvallást javasolt201
Amikor a császár visszatért a nyugati részekről, Akákioszék Konstantinápolyban összegyűlve az ariminumi hitvallást néhány dologgal kiegészítve megerősítették207
Amikor Makedonioszt letették, Eudoxiosz nyerte el a konstantinápolyi püspöki tisztséget209
Eusztathiosz szebaszteiai püspök210
Melitiosz antiochiai püspök212
Az apolinaristák és eretnekségük215
Constantius császár halála216
III. könyv
Julianus származása és neveltetése. Hogyan hajlott a pogányság felé, amikor uralomra jutott?217
Felkelés Alexandriában. Hogyan ölték meg Geórgioszt?223
A Geórgiosz meggyilkolása miatt méltatlankodó császár levélben feddte meg az alexandriaiakat225
Geórgiosz meggyilkolása után visszatért Athanásziosz, és átvette az alexandriai egyház vezetését228
Lucifer és Eusebius228
Lucifer Antiochiában felszenteltet Paulinoszt228
Eusebius csatlakozott Athanászioszhoz, Alexandriában püspöki zsinatot tartottak, ahol világosan kihirdették az egylényegű Háromságot229
Az "egylényegű"-t vallók alexandriai zsinata után Eusebius visszatért Antiochiába, ahol az egy véleményen levők közt szakadás támadt Paulinosz felszentelése miatt. Minthogy nem tudta egyesíteni őket, visszavonult236
Hilarius, Pictavi püspöke237
Julianus császár pénzt követelt a keresztényektől239
Marisz khalkédóni püspök240
Mit tettek a pogányok a keresztények ellen?241
Athanásziosz menekülése242
Azok a vértanúk, akik Julianus uralkodása alatt a phrügiai Méropoliszban szenvedtek243
Mikor a császár megtiltotta a keresztényeknek, hogy pogány műveltséget tanulmányozzák, a két Apolináriosz könyveket kezdett írni244
Amikor a császár a perzsák ellen akart vonulni, és Antiochiában tartózkodott, az ottaniak kigúnyolták. Ezért a császár a "Miszopógón" című beszédet intézte hozzájuk248
Amikor a császár jóslat után tudakozódott, a démon nem válaszolt, mert félt Babülasz vértanútól249
A császár haragja a Theodórosz hitvalló250
A császár a zsidókat is arra ösztönözte, hogy áldozatot mutassank be. A jeruzsálemiek teljes megsemmisülése251
A császár Perzsia elleni hadjárata és megöletése253
Jovianus kikiáltása254
Válaszbeszéd a szofista Libanioszhoz256
A püspökök mindenhonnan Jovianushoz szaladtak, abban a reményben, hogy mindegyikük a maga hitének tudja megnyerni263
A makedoniánusok és Akákioszék, akik Antiochiában gyűltek össze, a nikaiai hitet szentesítették264
Jovianus császár halála266
IV. könyv
Jovianus halála után Valentinianust kiálották ki, aki társcsászárként maga mellé vette testvérét, Valenset. Valentinianus ortodox volt, Valens viszont ariánus269
Miközben Valentinianus a nyugati részeken tartózkodot, Valens a Konstantinápolyban eléje járuló makedoniánusoknak megengedte, hogy kérésük szerint zsinatot tartsanak, viszont üldözte az "egylényegű" vallóit271
Miközben Valens Keleten rosszul bánt az "egylényegű" vallóival, Konstantinápolyban Procopius zsarnok tűnt fel. Ugyanebben az időben földrengés is támadt, és tengerár pusztított el számos várost272
Miközben zavarosan folytak a köz- és az egyházi ügyek, a Lampszakoszban zsinatra összegyűlt makedoniánusok újra megerősítették az antiochiai hitvallást, átokkal sújtották az ariminumi hitet, és ismételten leszögezték Akákiosz és Eudoxiosz letételét272
Valens és Procopius megütköztek egymással Phrügia városánál. A császár a tábornokok árulása folytán elfogta a zsarnokot, és tábornokaival együtt, különféle kínzásokkal kivégeztette273
A zsarnok megöletése után a császár újra arra kényszerítette a zsinaton részt vevő püspököket és az összes keresztényt, hogy fogadják el az ariánus hitet274
Mikor Eunomiosz Küzkosz püspöke lett, elűzte a makedoniánus Eleuszioszt. Pályafutása: amikor az istentelen Aetiosz titkára volt, az ő felfogását igyekezett utánozni275
Az a kőbe vésett jóslat, melyre akkor bukkantak, amikor Valens császár haragjában lebontatta Khalkédón falát277
Valens császár a novatiánusokat is üldözte, akik éppúgy az "egylényegű"-t valloták, mint az ortodoxok278
Valentinianus császárnak vele azonos nevű fia született, Gratianus ugyanis még azelőtt született, hogy ő uraloma jutott volna279
Az égből hulott szörnyű jégeső, és a bithüniai meg a hellészpontoszi földrengések280
Makedoniosz elvbarátai a császárnak rájuk gyakorolt nyomása miatt szorult helyzetbe kerültek, és ezért követséget küldtek a római Liberiushoz, közölte vele, hogy írásban csatlakoztak az "egylényegű" hitéhez281
Eunomiosz elszakadt Eudoxiosztól, mert Aetioszhoz csatlakozott. Amikor Eudoxiosz zavart keltett Alexandriában, Athanásziosz újból elmenekült. Erre fellázadt a nap, a császár félelmében levélben vigasztalta meg az alexandriaiakat és elrendeltek, hogy Athanásziosz szabadon vegye megint kezébe az egyház irányítását287
Amikor Eudoxiosz Konstantinápolyban meghalt, az ariánusok Démophiloszt, az ortodoxok pedig Antiochiai Eusztathiosz segítségével Euagrioszt szentelték fel püspökké288
A császár száműzte Euagrioszt és Eusztathioszt, erre az ariánusok nagyon nehéz helyzetett teremtettek az "egylényegű" hívei számára289
Azok a szent presbiterek, akiket Valens a hóban égettetett el, és az Istennek emiatt támadt haragja folytán Phrügiában kitört éhínség290
Hogyan üldözte a császár az "egylényegű" vallóit, amikor Antiochiában tartózkodott,291
Az edesszai események, a kormányzó gyalázkodása, a polgárok hite és bátor helytállása, és az istenfélő asszony291
Hogyan öltek meg Valens sok olyan embert, akinek neve "thétá"-val kezdődött, mert ezt mondta neki egy jóslat?293
Athanásziosz halála és Péter trónra lépése294
Amikor Athanásziosz meghalt, az ariánusok Valens császár parancsára Lukiosznak adták át az alexandriai templomokat, akit ők már korábban püspökké szenteltek, Pétert pedig börtönbe zárták. Szabinosz, a makedoniánus író semmit sem említ abból a rengeteg bajból, ami Lukiosz beiktatásakor történt, Péter viszont, aki Római Damasushoz menekült, és nála talált oltalmat, írásaiban említést tesz róla. Az ariánusok és Lukiosz sok kárt okoztak a sivatagban élő szent szerzeteseknek295
Ammun szent szerzetes és más szentférfiak névsora (Euagriosz művéből)296
A száműzött szent szerzetesek: hogyan vonzott magához Isten mindenkit az ő csodatettei által?304
Vak Didümosz306
Caesareai Baszileiosz és Nazianzoszi Gergely307
Neocaesareai Gergely310
Novatus és a róla elnevezett novatiánusok. Hogyan tették át a Phrügiában lakó novatiánusok a zsidókhoz hasonló módon a húsvét ünnepét?311
Római Damasus és Ursinus. Mikor miattuk zavar és lázadás támadt Rómában, utána sokakat megöltek314
Mediolanum püspöke, Auxentius meghalt, és lázadás tört ki amiatt, hogy kit válasszanak meg utódjának. Ambrosiust, a tartomány elöljáróját, aki katonai erővel csendesítette le a lázadást, általános szavazási alapján és magának Valentinianus császárnak az egyetértésével a nép egyház elöljárójává kiáltotta ki315
Valentinianus halála316
Themisztiosz filozófus. Amikor beszédet intézett a császárhoz, Valens megszelídült, és kissé mérsékelte a keresztények üldözését318
Hogyan lettek kereszténnyé Valens idejében a gótok?319
A más barbároktól legyőzött gótok a rómaiak vidékére menekültek, a császár pedig befogadta őket. Ez lett az oka mind a római birodalom, mind pedig maga a császár vesztének is320
A császár a gótokkal folytatandó háború gondja miatt egyre lanyhábban küzdött a keresztények ellen321
A szaracénok is csatlakoztak Krisztus hitéhez, amikor Mavia asszony uralkodott felettük, és egy Mózes nevű, istenfélő és hűséges szerzetest kaptak püspökül321
Amikor Valens eltávozott Antioxhiából, Keleten felbátorodtak az ortodoxok, különösen Alexandriában. Elűzték Lukioszt, újra visszaadták Péternek a templomokat, aki Damasus római püspök levelével megerősítve tért vissza323
A császár visszatért Konstantinápolyban, és amikor a nép a gótok miatt szidalmazta, a városból kivonult a barbárok ellen. A makedóniai Adrianupolisznál harcba keveredett velük, és megölték. Ötven évet élt és tizenhat évig uralkodott323
V. könyv
Bevezetés325
Mikor Valens halála utána a gótok megostromolták Konstantinápolyt, a nép kitört a városból ellenük, és vele együtt harcoltak a szaracénok, Mavia parancsára326
Gratianus császár visszahívta a száműzetésből az ortodox püspököket, az eretnekeket pedig kiűzte a templomokból, és maga mellé vette társcsászárnak Theodosiust327
Mely püspökök voltak akkorjában a nagy egyházak elöljárói?327
A makedoniánusok, akik korábban Római Damasushoz követséget küldtek az "egylényegű" hitvallásával kapcsolatban, visszatértek előző tévelyükhöz328
Mi történt abban az időben Antiochiában Paulinosz és Melitiosz miatt?329
Nazianzoszi Gergelyt az ortodoxok közös döntése alapján a konstantinápolyi egyház elöljárói hivatalával tisztelték meg, ugyanakkor pedig Theodosius császárt is, aki a barbárok felett aratott győzelem után megbetegedett, Thesszalonikében megkeresztelte Aszkholiosz püspök330
Mikor Gergely megérkezett Konstantinápolyban, és egyes püspökök emiatt morogtak, lemondott az egyházi elöljáróságáról. A császár tudtára adta Démophlosz ariánus püspöknek, hogy vagy csatlakozik az "egylényegű" hitvalláshoz, vagy elmegy a városból; ő pedig inkább az utóbbit tette331
A Konstantinápolyban összegyűlt 150 püspök: mit rendeltek el és hogyan szentelték fel a város számára Nektárioszt332
Theodosius császár tisztelettel átszállította a száműzetési helyéről Pál konstantinápolyi püspök testét; ekkor halt meg Antiochiai Melitiosz is334
A császár elrendelte, hogy az összes szekta tartson zsinatot, amikor fiát, Arcadiust augustusszá nevezte ki, és csak a novatiánusoknak engedte meg, hogy a városon belül gyűljelen össze, minthogy egyetértettek az "egylényegű" hitével, a többi eretneket kiűzte335
Maximus zsarnok és Gratianus csellel történt meggyilkolása. Justina, a kis Valentinianus anyja Maximustól tartva kényszerből felhagy az Ambrosius mediolanumi püspök ellen folytatott áskálódással339
Theodosius császár hatalmas sereget gyűjt össze Maximus ellen. Ekkor született neki Plaxillától Honorius. Arcadiust Konstantinápolyban hagyta, ő pedig Mediolanumnál megütközött a zsarnokkal340
A zavar, melyet az ariánusok keltettek Konstantinápolyban341
Theodosius császár győzelme és a zsarnok veresége342
Antiochiai Phlavianosz343
A bálványtemplomok lerombolássa Alexandriában, és a pogányok és a keresztények között emiatt kitört harc344
A Szarapisz templomában talált hieroglifek346
Amikor Theodosius császár Rómában volt, sok hasznot hajtott a városnak, mert megsemmisítette a pékségekben gyülekező rablóbandákat, és leromboltatta a paráznaságtól mocskos bordélyházakat347
A bűnbánattal foglalkozó papok: hogyan törölték el a hivatalukat abban az időben349
Az ariánusok és a többi eretnekek közt is számos szakadás támadt350
A novatiánusok is meghasonlottak351
Az író véleménye azokról az eltérésekről, melyek egyes helyeken a húsvéttal, a keresztséggel, a böjttel, a házassággal, az összejövetelekkel és a többi egyházi szertartással kapcsolatban fordulnak elő.354
A konstantinápolyi ariánusok, akiket pszathüriánus névre is átkereszteltek364
Az eunomiánusok is megoszlottak egymás között, és vezetőiről különböző neveket kaptak365
Eugenius zsarnok, az ifjabb Valentinianus meggyilkolása és Theodosius császár győzelme a zsarnokkal szemben367
Mikor a győzelem után a császár megbetegedett, Mediolanumban hívta fiát, Honoriust. Mikor úgy tűnt, hogy egy kissé felépült, kicsiversenyt rendezett, de ugyanaznap meg is halt369
VI. könyv
Bevezetés371
Theodosius császár halála után fiai felosztották egymás közt a kormányzást. A hadsereg kisvártatva elvonult Itáliából, Arcadius találkozott velük és ekkor a császár lába előtt megölték Rufinus praefectus praetoriót373
Nektáriosz halála és János felszentelése374
János konstantinápolyi püspök származása és neveltetése375
Szarapión diakónus: hogyan lett miatta a klérus előt gyűlöletes a püspök377
Nemcsak a klerikusokkal, hanem a hatalmon levőkkel is összekülönbözött János. Eutropiosz eunuch378
A gót Gainasz zsarnoksága, az általa Konstantinápolyban keltett zavar és megöletése380
Szakadás támadt Alexandriai Theophilosz és a sivatagi szerzetesek között. Theophilosz átokkal sújtotta Órigenész könyveit.384
Az ariánusok és az "egylényegű"-t vallók éjszakai himnuszainak gyűjteményei. A két párt közti csatározás. Az antifonák himnuszköltészete Ignátiosz Theophorosztól ered388
Az úgynevezett "Hosszú" - szerzetesek, Miattuk engesztelhetetlen gyűlöletet táplált Theophilosz Jánossal szemben, és megpróbálta letenni389
Ciprusi Epiphaniosz is engedte, hogy félrevezessék Theophilosz cselei, és látszólag Órigenész könyvei ellen hívott össze püspöki zsinatot Cipruson, ahol erősen bírálta Jánost, mert Órigenész könyveit használta391
A szír Szevérianosz és Antiokhosz: hogyan és miért fordultak el Jánostól?392
Mikor Epiphaniosz Konstantinápolyba jött, összejöveteleket tartott és papokat szentelt János tudtán kívül, hogy kedvében járjon Theophilosznak395
Mit mond az író Órigenész védelmében?396
Mikor János magához hívata Epiphanioszt, az nem engedelmeskedett, sőt az Apostolok templomában is külön összejövetelt tartott. Erre János szemrehányást tett neki, hogy sok kánonellenes dolgot tett, mire Epiphaniosz megijedt és eltávozott397
Eiphaniosz elhajózása után János nyilvános beszédet ondott az asszonyok ellen. Ezért a császár és a császárné ösztönzésére zsinatot tartottak ellene Khalkédónban, és kiűzték az egyházból398
Amikor a nép fellázadt János eltávolítása miatt, Briszónt, a császárné aunuchját külték el érte, aki újra konstantinápolyba hozta401
Theophilosz ki akart vizsgálni a távollevő Hérakleidész ügyét, János viszont sen egyezet bele. Ezért összeütközésre került sor, és a konstantinápolyiak meg az alexandriaiak közül sokan elpusztultak. Ettől megijedt Theophilosz meg néhány püspök, és elmenekültek a városból402
Eudoxia ezüst szobra. Emiatt újból kiűzték Jánost az egyházból és száműzték404
A jános után felszentelt Arszakiosz és Khalkédoni Kürinosz406
Arszakiosz után Attikosz foglalta el a konstantinápolyi széket407
János a számüzetésben elpihen az Úrban407
Sziszinniosz novatiánus püspök és Jánossal folytatott beszélgetései48
Arcadus császár halála410
VII. könyv
Amikor meghalt Arcadius császár, és hátrahagyta nyolcéves fiát, Theodosiust, Anthemius praefectus irányította az egész birodalmat415
Attikosz konstantinápolyi püspök: milyen jellemű volt416
Theodosziosz és Agapétosz szünadoszi püspökök417
A béna zsidó, akit attikosz püspök gyógyított meg az isteni keresztségben418
A zsidóból megtért Szabbatiosz novatiánus presbiter elszakadt elvbarátaitól419
Az ariánus tan akkori elöljárói420
Theophilosz alexandriai püspöknek Kürillosz lett az utódja421
Maruthasz, Mezopotámia püspöke. Hogyan terjesztette el a kereszténységet Perzsiában?422
Az ebben az időben Antiochiában és Rómában élt püspökök424
Ugyanebben az időben Rómát leigázták a barbárok, és Alarich kifosztotta424
Róma akkori püspökei425
Khrüszanthosz, a konstantinápolyi novatiánus püspök426
A keresztények és a zsidók közt Alexandriában folyó harc, és Kürillosz püspöknek oresztész praefectussal támadt nézeteltérése427
A nitriai szerzetesek Kürillosz védelmében Alexandriába jöttek, és lázadást szítottak Oresztész prafectus ellen430
Hüpatia filozófusnő431
A keresztényekkel harcba keveredett zsidók újra meglakoltak432
Pál novatiánus püspök és az általa végrehajtott csoda, amikor meg akarta keresztelni a csaló zsidót433
Amikor meghalt iszdigerdosz perzsa király, elbontották a rómaiak és a perzsák között fennálló szövetséget, és hatalmas háború tört ki, melyben a perzsák vereséget szenvedtek435
Palladiosz futár438
A perzsákat újra legyőzték óriási csatában a rómaiak438
Mit tett akákosz amidai püspök a perzsa hadifoglyokkal440
Az ifjabb Theodosius császár jó tulajdonságai441
Honorius császár halála után Johannes lett zsarnokká Rómában. Isten, akit megindított Theodosius imája, a római hadsereg kezébe adta a zsarnokot444
Johannes zsarnok megölése után Theodosius császár nagynénjének, Placidiának és Constantiusnak fiát, Valentinianust kiáltották kis Róma császárául446
Attikosz egyházkormányzata. János nevét belefoglalta a diptükhába, és előre tudta saját halálát447
Sziszinniosz, az Attikosz után következő konstantinápolyi püspök450
Philipoosz szidéi presbiter451
Prokloszt Küzikozs püspökévé szentelte Sziszinniosz, de a küzikosziak nem fogadták el őt452
Sziszinniosz halála után Nesztorioszt hozatták el Antiochiából, és megtették Konstantinápoly püspökévé, akit rögtön kisimertek az emberek453
Hogyan lettek kereszténnyé az ifjabb Theodosius alatt a burgundok?454
Milyen szenvedéseket okozott a makedoniánusoknak Nesztoriosz?455
Anasztasziosz presbiter, aki Nesztorioszt is istentelenségbe vitte456
Az a gonosztett, amelyet a szökött rabszolgák követtek el a Nagy Templom szentélyében459
Az Efezusban Nesztoriosz ellen nemrég összeült zsinat459
Nesztoriosz letétele után egyesek Prokloszt akarták beiktatni, más püspökök viszont maximianoszt választották meg Konstantinápoly püspökévé461
Példák amelyek segítségével - úgy tűnik - a szerző bemutatja, hogy akadálytalanul át lehet menni egyik püspöki székből a másikba462
Szilvanosz, akit Philippuplisztóbl Tróászba vittek át464
Hogyan lett akkor kereszténnyé sok krétai zsidó?466
A novatiánus templomban támadt tűzvész467
Maximianosz püspöknek Proklosz lett az utódja468
Milyen ember is volt Proklosz püspök?469
A szerző sok évvel alapozza meg az ifjabb Theodosius császár kiválóságát469
Milyen bajba keveredtek a Johanns zsarnokot fegyverrel támogató barbárok?470
Az ifjabb Alentinianus császár feleségül vette Eudoxiát, Theodosius leányát471
Proklosz püspök rábeszélete a császárt, hogy hozassa el a száműzetésből János holttestét Konstantinápolyban, és helyezze el az Apostolok templomában472
Pál ovatiánus püspök halála után a felszentelt Markianosz473
Theodosius császár elküldte feleségét, Eudokiát Jeruzsálembe474
Thalassziosz, a kappadokiai Caesarea püspöke475
Jegyzetek477
Névmutató559
Tárgymutató589
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.