1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szociológiai alapismeretek

Jegyzet/Szöveggyűjtemény/Tanulási útmutató

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 448 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


SZOCIOLÓGIAI ALP1SMERETEK
Előszó
Immáron 20 éve, hogy a szociológia tudománya beépült a felsőoktatás tanrendjébe. A szociológiai ismeretek oktatásának mindenekelőtt az a célja, hogy a bármely... Tovább

Előszó


SZOCIOLÓGIAI ALP1SMERETEK
Előszó
Immáron 20 éve, hogy a szociológia tudománya beépült a felsőoktatás tanrendjébe. A szociológiai ismeretek oktatásának mindenekelőtt az a célja, hogy a bármely szakterületre készülő főiskolai, egyetemi hallgatók képet kapjanak leendő szakmájuk, foglalkozásuk társadalmi beágyazottságának sajátosságairól, illetve arról, hogy saját munkájukat, életüket, gondolkodásukat milyen szociális folyamatok, események kísérik. A szociológia elsajátítása révén a hallgatók megismerik azokat a társadalmi összefüggéseket, folyamatokat és szabályszerűségeket, amelyek tevékenységük kereteit megszabják, képesek lesznek ezen tágabb és általánosabb dimenziókat átlátni, megérteni, s ezáltal saját társadalmi helyzetüket és esélyeiket adekvátan definiálni.
E célok teljesítésével a szociológia tudománya szerves részt vállal az értelmiségképzés feladatköréből. Napjainkban, amikor a felsőoktatás metodológiai, tartalmi és műfaji átalakulása van napirenden, a szociológia megkerülhetetlen kompetenciákat képvisel, hiszen kiemelkedő hangsúlyt fektet a gondolkodás, a megértés, a logikai rendszerek átlátásának fejlesztésére. Ez a társadalomtudomány az alapvető ismeretek mellett kiemelt szerepet tulajdonít a gondolkodás, a szemlélet, a szociológiai látásmód elsajátíttatásának.
Mindezen megfontolások alapján és az említett célok követésének szellemében készítettük el ezt a tankönyvet, amelyet ezúton ajánlunk az olvasó szíves figyelmébe. A felsőoktatás utóbbi években tapasztalható átalakulási folyamatai: a hallgatói létszám emelkedése, az egyes intézmények által működtetett szakok, képzési irányok számának növekedése, az általuk képviselt szakterületek specializációja, új diplomás képzések megjelenése, a képzési formák sokszínűvé válása stb. nagy kihívást jelentett, amennyiben sokak számára használható, differenciált képzési irányokban, sokrétű oktatási formában alkalmazható tananyag kidolgozása vált szükségessé. Ezen kihívásoknak megfelelni törekedvén olyan kiadványt alakítottunk ki, amely multifunkcionalitása révén sokféle igényt képes kielégíteni. A szociológia alapkérdései mellett néhány olyan témát is tárgyal, amely speciális érdeklődési igényeket követ. Másfelől ez a könyv struktúrája révén is a széleskörű felhasználhatóságot szolgálja: egyszerre jegyzet, tanulási útmutató, és szöveggyűjtemény.
Minden egyes szociológiai téma feldolgozása követi ezt a hármas szerkezetet.
1. A jegyzet-rész tartalmazza, elemzi azokat a legfontosabb ismereteket, elméleti tudásokat, amelyek a témaegység elsajátításához nélkülözhetetlenek. Vissza

Tartalom


Tartalom
Előszó 7
1. A szociológia tudománytörténeti és módszertani sajátosságai 11
1.1. A szociológia történelmi forrásai és alapjai 12
1.2. A szociológia témája, kérdésfelvetései, kutatási irányai 15 ! .3. Szociológiaelméletek 18 1.4. A szociológia módszerei 25
2. Makrotársadalmi jelenségek és folyamatok 30
2.1. Az egyenlőtlenségek szociológiai értelmezése, formái 30
2.2. A magyar társadalom szerkezete 35
2.3. A társadalomszerkezet történelmi alapjai 46
2.4. A mai magyar társadalom szerkezetének jellemzői 62
3. Társadalmi csoportok 72
3.1. Strukturális csoportok 72
3.1.1. A szegénység szociológiai problémái 73
3.1.2. A középosztály, középrétegek szociokulturális jellemzői és életesélyei 80
3.1.3. Az elit társadalmi rétegződése 84
3.2. Életkori csoportok 88
3.2.1. A társadalom életkori tagoltsága 89
3.2.2. Az ifjúság szociológiai problémái 94
3.2.3. Az ifjúság helyzetét befolyásoló szociokulturális tényezők a mai társadalomban 96
3.2.4. Az ifjúság szociális környezete, társadalmi beágyazottságának változásai 98
3.2.5. Az ifjúságot érintő kulturális hatások 99
3.2.6. Az ifjúság pszichés kondíciói a posztmodern társadalomban 100
3.2.7. Az ifjúság helyzete a mai magyar társadalomban 101
3.2.8. Az idősek társadalmi csoportjának szociológiai jellemzői 102
3.3. A társadalmi nemek szociológiai problémái Hq
3.3.1. A nemek társadalmi megkülönböztetésének alapjai 112
3.3.2. A nemek közötti társadalmi egyenlőtlenségek 1 14
3.3.3. A nemek közötti egyenlőtlenségek okai 1
3.3.4. Női és férfi szerepek a modern társadalomban ] 17
3.3.5. A nemek harcának különböző mozgalmai 122
4. Társadalmi intézmények 126
4.1. A szervezetek 126
4.1.1. A szervezetek helye a társadalom rendszerében 127
4.1.2. A szervezetek történelmi meghatározottsága 128
4.1.3. A szervezetek és az állam viszonya 129
4.1.4. A szervezetek elemei és belső világa 130
4.1.5. A szervezeti átalakulás és a szervezeti kultúra 132
4.1.6. A szervezet és az egyén viszonya 136
4.1.7. A szervezetek anatómiája 137
4.2. A család 141
4.2.1. A család elméleti megközelítései 142
4.2.2. Családi folyamatok 145
4.2.3. Változás-folyamatok a magyarországi családokban napjainkban 155
4.2.4. A válás 157
5. Kultúra 164
5.1. A kultúraszociológia alapkérdései, a kultúra elemei 165
5.2. A kultúra elemei 178
5.2.1. Szocializáció 178
5.2.2. Identitás, sztereotípiák, előítéletek 180
5.2.3. Attitűdök értékek 183
5.2.4. Társadalmi kommunikáció 196
5.2.5. Nyelv 198
5.2.6. Mindennapi gondolkodás 200
6. A társadalmi magatartás formái 205
6.1. Életmód, életvitel, fogyasztás 205
6.2. A vallás szociológia alapkérdései 214
6.2.1. A vallásszociológia lényege 215
6.2.2. A vallás szociológiai értelmezése 216
6.2.3. A vallás társadalmi tagozódása 219
6.3. Deviancia 226
6.3.1. Devianciaelméletek.
A deviáns magatartásformák társadalmi státusa 228
6.3.2. Devianciaelméletek.
A deviáns magatartásformák tartalmi megközelítése 233
6.3.3. Deviáns magatartásformák 238
7. Szöveggyűjtemény
Herbert J. Gans: A szociológia némely erényéről 255 Spéder Zsolt: A foglalkozási rétegek átértékelődése?
Adalékok az átmenet utáni magyar társadalom rétegződéséhez 259 Angelusz Róbert-Tardos Róbert: Középrétegesedés és polgárosodásfogalmi dilemmák 282 Vaskovics László: A posztadoleszcencia szociológiai elmélete 288 Anne-Marie Guillemard: Megöregedés és kirekesztetté válás 305 Angelusz Erzsébet: A nemi viselkedés szabályozása 318 Lévai Katalin: Feminizmustörténet - II. 322 Utasi Ágnes: Tradicionális család individuális értékpreferenciákkal 336 Berger, Peter-Luckmann, Thomas: A valóság társadalmi felépítése.
A társadalom, mint szubjektív valóság 355 Allport Gordon W: Az előítélet. A társadalmi struktúra és a kulturális
szerkezet 371 Csepeli György-Örkény Antal-Székelyi Mária: Hogyan lesz egy
ember cigány? 389 Stefan Hradil: Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő-, szubkultúra- és
életstílus-kutatás a 80-as években 394
Tomka Miklós: A vallásszociológia új útjai 411
Illyés Sándor: A deviáns másság 421 Moksony Ferenc: Durkheim után: gondolatok a devianciakutatás
társadalomképéről 430
8. Szociológiai szakkifejezések szótára 437
9. Felhasznált irodalom
443

Vingender István

Vingender István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vingender István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem