Pszichológia: általános bevezetés | 15 |
Bevezető az 1. modulhoz | 16 |
A pszichológia | 18 |
Bevezetés | 18 |
A pszichológia; a terület rövid áttekintése | 18 |
Ki is az a pszichológus? | 21 |
A pszichológia mint tudomány | 24 |
Összefoglalás | 27 |
Áramlatok a pszichológiában | 28 |
Bevezetés | 28 |
Áramlatok a pszichológiában; egy átfogó tájékoztatás | 29 |
A neurobiológiai megközelítés | 30 |
A magatartás szemléletű megközelítés | 32 |
A kognitív megközelítés | 41 |
A pszichoanalitikus megközelítés | 46 |
A humanisztikus (fenomenológiai) irányzat | 54 |
Összefoglalás | 60 |
Az 1. modul zárótesztje | 61 |
Irodalom | 63 |
Fejlődéslélektan | 65 |
Bevezető a 2. modulhoz | 66 |
Az emberi fejlődés | 68 |
Bevezetés | 68 |
A pszichológiai fejlődés jellegzetességei | 69 |
A fejlődési folyamat megközelítései | 74 |
Összefoglalás | 80 |
A prenatális fázis: a születésig tartó periódus | 81 |
Bevezetés | 81 |
A prenatális fázis: egy rövid áttekintés | 82 |
Testi fejlődés | 82 |
Szociális és emocionális fejlődés | 85 |
A kognitív fejlődés | 85 |
Összefoglalás | 89 |
A posztnatális fázis: a születéstől hathetes korig | 90 |
Bevezetés | 90 |
A posztnatális fázis: rövid áttekintés | 90 |
Fizikális fejlődés | 91 |
Szociális és emocionális fejlődés | 92 |
Kognitív fejlődés | 94 |
Összefoglalás | 94 |
Az első év: hathetes kortól egyéves korig | 95 |
Bevezetés | 95 |
Az első év: rövid áttekintés | 96 |
Fizikális fejlődés | 96 |
Szociális és emocionális fejlődés | 98 |
Kognitív fejlődés | 100 |
Összefoglalás | 104 |
A kisgyermek: egyéves kortól négyéves korig | 105 |
Bevezetés | 105 |
A kisgyermek: rövid áttekintés | 105 |
Fizikális fejlődés | 106 |
Szociális és emocionális fejlődés | 107 |
A kognitív fejlődés | 110 |
Összefoglalás | 112 |
Az iskoláskor előtt: négytől hatéves korig | 113 |
Bevezetés | 113 |
Az iskoláskor előtt: rövid áttekintés | 113 |
Fizikális fejlődés | 114 |
Szociális és emocionális fejlődés | 115 |
Kognitív fejlődés | 118 |
Összefoglalás | 120 |
Az iskolás gyermek: hatévestől a tizenkét éves korig | 122 |
Bevezetés | 122 |
Az iskolás gyermek: rövid áttekintés | 122 |
Fizikális fejlődés | 125 |
Szociális és emocionális fejlődés | 125 |
A kognitív fejlődés | 131 |
Összefoglalás | 133 |
A serdülő: tizenkettőtől huszonkét éves korig | 134 |
Bevezetés | 134 |
A serdülő: rövid áttekintés | 134 |
Testi fejlődés | 136 |
Szociális és emocionális fejlődés | 137 |
Kognitív fejlődés | 141 |
Összefoglalás | 143 |
A fiatal felnőtt: huszonkét évestől negyvenéves korig | 144 |
Bevezetés | 144 |
A fiatal felnőtt: rövid áttekintés | 144 |
Testi fejlődés | 146 |
Szociális és emocionális fejlődés | 147 |
Kognitív fejlődés | 153 |
Összefoglalás | 154 |
A már nem fiatal felnőtt: negyventől hatvanéves korig | 155 |
Bevezetés | 155 |
A már nem fiatal felnőtt: rövid áttekintés | 155 |
Testi fejlődés | 156 |
Szociális és emocionális fejlődés | 158 |
Kognitív fejlődés | 162 |
Összefoglalás | 164 |
Az időskor: hatvanöt éves kortól a halálig | 165 |
Bevezetés | 165 |
Az időskor: rövid áttekintés | 165 |
Testi fejlődés | 167 |
Szociális és emocionális fejlődés | 168 |
Kognitív fejlődés | 172 |
Összefoglalás | 174 |
A 2. modul zárótesztje | 175 |
Irodalom | 178 |
Szociálpszichológia és szociológia | 181 |
Bevezető a 3. modulhoz | 182 |
Az emberek mint társadalmi lények | 184 |
Bevezetés | 184 |
A szociálpszichológia és a szociológia | 185 |
A kapcsolat és az interakció fogalmai | 188 |
A normák és értékek | 197 |
A szocializáció | 202 |
A szociális megfigyelés | 206 |
Összefoglalás | 211 |
Emberek a környezetükben | 212 |
Bevezetés | 212 |
A csoport | 213 |
Az egyén szerepe a csoportban | 226 |
A hatalom és a vezetés | 235 |
A kooperáció | 240 |
Összefoglalás | 245 |
Az egészség és betegség mint szociális fogalmak | 247 |
Bevezetés | 247 |
Az egészség és a betegség fogalmai | 248 |
A szociális folyamatok mint a betegség alapjai | 250 |
Az elméleti megközelítések a szociológiában | 254 |
A konszenzuselmélet | 255 |
A konfliktuselmélet | 260 |
Az interakcionalista elmélet | 263 |
Összefoglalás | 268 |
A közösség, a család és az egészség | 269 |
Bevezetés | 269 |
A közösség fogalma a társadalomban | 271 |
A közösség nagysága | 273 |
A közösség típusai | 273 |
A család | 275 |
A családtípusok | 276 |
A funkciók és a család | 278 |
Az öregek a közösségben | 279 |
A család, a közösség és az egészségügyi ellátás | 280 |
Összefoglalás | 283 |
A 3. modul zárótesztje | 283 |
Irodalom | 286 |
Pszichológia a gyógyításban | 289 |
Bevezető a 4. modulhoz | 290 |
Szomatikus-orvosi pszichológia | 292 |
Bevezetés | 292 |
Orvosi pszichológia: területének körülhatárolása | 292 |
A stressz és a stresszreakciók | 293 |
A betegség mint stresszor | 295 |
Összefoglalás | 304 |
Pszichiátriai pszichológia | 305 |
Bevezetés | 305 |
A pszichiátriai beteg problémáinak a megértése | 306 |
Az abnormális viselkedés okai | 308 |
Terápiás technikák | 312 |
Összefoglalás | 319 |
Tanulási nehézségek | 320 |
Bevezetés | 320 |
Mit jelent a tanulási nehézség? | 321 |
A tanulási nehézség pszichoszociális hatásai | 327 |
A társadalomba való beilleszkedés | 331 |
Összefoglalás | 334 |
Érzelmi feszültségek és funkcionális panaszok | 335 |
Bevezetés | 335 |
A test pszichológiája | 336 |
Érzelmi feszültségek és funkcionális panaszok | 338 |
A SORC-diagram | 339 |
Összefoglalás | 346 |
Pszichológiai értékelés | 347 |
Bevezetés | 347 |
Nemkívánatos viselkedés | 348 |
A panasz mint támadáspont | 349 |
A pszichoszociális vizsgálat | 350 |
Megbízhatóság, érvényesség és standartizálás | 351 |
A nővér és a viselkedés értékelése | 353 |
Összefoglalás | 363 |
Pszichológiai kezelés és támogatás | 364 |
Bevezetés | 364 |
A pszichológiai kezelés és támogatás | 365 |
Pszichológiai oktatás (pszichoredukció) | 366 |
A kezelés megközelítési módjai | 367 |
Támogatás | 376 |
Összefoglalás | 381 |
A 4. modul zárótesztje | 383 |
Irodalom | 386 |
Szociális készségek | 389 |
Bevezető az 5. modulhoz | 390 |
Kommunikáció | 395 |
Bevezetés | 395 |
Az ápolónő és a beteg közötti kapcsolat célja | 395 |
Kommunikáció | 396 |
A kérdések szerepe a kommunikációban | 404 |
Kommunikációs zavarok | 407 |
Összefoglalás | 414 |
Beszélgetésvezetés | 415 |
Bevezetés | 415 |
Észlelés | 416 |
Az észleltek reprodukálása | 425 |
Reagálás és ösztönzés | 427 |
Összefoglalás | 431 |
Kommunikációs készségek az ápolónők munkájában | 432 |
Bevezetés | 432 |
Struktúrálás | 433 |
Kommunikációs jártasságok használata | 434 |
Anamnézist felvevő beszélgetés | 438 |
A problémafeltáró beszélgetés | 442 |
A tanácsadó beszélgetés | 445 |
A rossz hírt közlő beszélgetés | 448 |
A rövid támogató beszélgetés | 452 |
Az ápolónő-páciens kapcsolat | 452 |
Összefoglalás | 454 |
Konzultáció | 455 |
Bevezetés | 455 |
A konzultáció célja | 455 |
A tanácsadói beszélgetés csapdái | 456 |
Konzultációs készségek | 456 |
Összefoglalás | 461 |
Együttműködés a csoportban | 462 |
Bevezetés | 462 |
A csoportos együttműködés célja és funkciója | 462 |
A teammunka csapdái | 463 |
Csoport együttműködés fontos elemei | 465 |
Összefoglalás | 471 |
A csoporttalálkozók vezetése | 472 |
Bevezetés | 472 |
A megbeszélésvezetés célja | 473 |
Megbeszélésvezetés készségei | 474 |
Összefoglalás | 479 |
A tárgyalás, egyezkedés | 480 |
Bevezetés | 480 |
A tárgyalás célja | 480 |
Az egyezkedés kelepcéi | 481 |
Az egyezkedés mint ápolónői készség | 482 |
Tárgyalási, egyezkedési készségek | 483 |
Összefoglalás | 488 |
A csoportkonfliktusok megoldása | 489 |
Bevezetés | 489 |
A csoportkonfliktusok funkciói | 489 |
Csoportkonfliktusok kelepcéi | 490 |
Konfliktusmegoldás jártasságai | 491 |
Összefoglalás | 493 |
Az 5. modul zárótesztje | 494 |
Irodalom | 497 |
Zárótesztek helyes megoldásai | 498 |
Tárgymutató | 500 |