1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szociológia középiskolásoknak

Háttér anyag a Társadalomismeret tanításához

Szerző
Szerkesztő
Lektor
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Embernek születni biológiai esemény, emberré válni társadalmi folyamat. Mivoltunk a társas környezettel való kapcsolatban alakul ki, ez formálja meg értelmünket, fogalmi rendszerünket. így a... Tovább

Előszó

Embernek születni biológiai esemény, emberré válni társadalmi folyamat. Mivoltunk a társas környezettel való kapcsolatban alakul ki, ez formálja meg értelmünket, fogalmi rendszerünket. így a társadalmat csak úgy vizsgálhatjuk, hogy a megismerésére szolgáló gondolati eszközöket maga a vizsgálandó oltotta belénk. E tekintetben más tudományoknak könnyebb lehet a dolga. Például értelmünk nem független az ágybéli biokémiai és atomi folyamatoktól sem. Az atomfizikusnak rendszerint mégsem kell számításba vennie, hogy a fejében járó gondolatokat olyan részecskék folyamatai hordozzák, amelyek megismerésével éppen foglalatoskodik. Szociológiai kutatásaink során nem lehetünk "objektív" kívülállók, mivel észlelésünk és értelmünk a társadalmi környezetre vonatkozó tapasztalatainkkal van telítve. A vizsgálandó jelenségeknek magunk is részesei vagyunk. A természetbúvár csipeszével az orra elé emelheti a tarka bogarat. Sikerülhet-e társas világunkat hasonló módon, magunktól eltartva szemügyre venni, hogy észrevehetővé váljanak addig nem tudatosult jellemzői?
A témaválasztásban, a kutatási módszerek kialakításában már jelen van ítéletünk, például abban, hogy mit emelünk ki lényegesként, és mit nem. De eleve hatnak ránk az anyanyelvünk kifejezéseiben megbúvó értékelések is. A nyelv a beszélő közösség gondolkodásmódjának átörökítésében szavainak jellegével is részt vesz. Fogalmaink elfogultak - tán nem véletlen a "fog" alak közös előfordulása, értelmünknek fogódzóra van szüksége, és ez részben a nyelvben felhalmozódó közös élményanyag. Nyelvünk beállítottságokkal átitatott volta és gondolkodásra való képességünk egy tőről fakad. Az értékelésmentes nyelvre vágyó személy olyan, mint a lovas, aki azon bánkódik, hogy lova "valamilyen": vagy barna, vagy deres, vagy tüzes, vagy kezes, noha ö a tulajdonság nélküli lovon kívánna ülni. Ahogy mindennek a következménye a szociológiában megfogalmazódik: nem képzelhető el "értékmentes tudomány". Vissza

Tartalom

Bevezető 3.
1. Az iskola: a helyszín és az oktatás stílusa 5.
2. Az iskolai nyelvhasználat társadalmi különbségei 10.
3. Az iskola működésének sodrában 16.
4. Társadalmi szerepek 25.
5. A számok a társadalomtudományban 39.
6. A családokra és az iskolázottságra vonatkozó adatok elemzése 40.
7. A család 66.
8. A funkcionalista elemzés 76.
9. Az interjú 86.
10. Az időmérleg 91.
11. A szociálpolitika 127.
12. Társadalmi tagolódás 141.
14. A társadalmon belüli hely változása: a mobilitás 156.
15. A társadalom térbeli szerkezete 182.
16. Eltérő kultúrák - változatok az emberre 193.
A felhasznált irodalom 202.

Péli Gábor

Péli Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Péli Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Szociológia középiskolásoknak Szociológia középiskolásoknak Szociológia középiskolásoknak

A borító enyhén kopott, töredezett.

Állapot:
1.840 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba