Bevezetés | |
Hipotézis | 9 |
A minta | 11 |
Módszerek | 12 |
Az elsődleges szocializáció | |
Társadalmi helyzet | 18 |
Az elsődleges szocializáció értékei | 22 |
Családmodellek | 23 |
Egyedi sorsok | 38 |
Másodlagos szocializáció | |
A formális csoportok szocializáló hatása | 40 |
Az általános iskolák | 40 |
Középiskolák | 41 |
Mozgalmi szocializáció | 44 |
Az informális csoportok szocializáló hatása | 46 |
A "jelentős másik"ok | 49 |
Életideálok, példaképek | 50 |
Barátságok | 50 |
A pályára kerülés motívumai | 50 |
A felsőoktatási intézmények szocializáló hatása | 55 |
Iskolai végzettség | 55 |
A szakképesítés megszerzésének módja | 56 |
A felsőoktatási intézmények szakmára szocializáló hatása | 58 |
A szakképzetlenek tanuláshoz való viszonya | 66 |
Szakmai példaképek | 67 |
Szerepértelmezés, népművelői tevékenység | |
Szerepértelmezési megfontolásaink | 69 |
Szerepértelmezési csoportok | 71 |
Gyakoriság az egyes szerepcsoportokban | 72 |
Az elsődleges szocializáció és a szerepértelmezés összefüggése | 74 |
A szakmai készenlét vonatkoztatási kerete | 75 |
Szerepértelmezés és tevékenység csoportonként | 77 |
Az "ünnepi kultúra" közvetítése ("örök értékek") | 78 |
Bizonyos ideológiai tartalmak "bevitele" (tudatformálás) | 81 |
Megfelelni az irányítás aktuális elvárásainak | 85 |
A kultúra egy specifikus tartományának átadása | 103 |
A "hétköznapi kultúra" kommunikálása | 106 |
A problémák tudatosítása, egyéni életvezetésre buzdítás | 110 |
Az alulról jövő kezdeményezések felkarolása | 115 |
A társadalmi cselekvés, beavatkozás lehetőségeinek keresése | 115 |
Vegyes típusú szerepértelmezések | 123 |
A tevékenység további jellemzői | 125 |
Korosztályi vonzás | 125 |
Korosztályi összefüggések | 126 |
A népművelők saját érdeklődése és a tevékenységszerkezet összefüggése | 127 |
A helyi adottságok | 129 |
Partneri viszony | 132 |
Az intézmény szerepe a település életében | 133 |
Szakmai irányítás, szakmai kapcsolatok | 134 |
A szakma társadalmi megbecsültsége | 137 |
Perspektívák | 139 |
Pályamódosítás | 139 |
Szakmai közérzet | 140 |
Összegzés | 140 |
A saját család | |
Lakáshelyzet | 142 |
A település jellege | 143 |
A lakások környezete, berendezése | 143 |
Családmodellek | 144 |
A nők szerepkonfliktusa | 144 |
A gyerekneveléssel kapcsolatos nézetek | 145 |
A népművelők életmódja | 147 |
A magyar társadalom és a népművelők értékrendje (Vercseg Ilona - Huszerl József) | |
A magyar értéktér | 149 |
A magyar minta és a népművelők értéksorrendje. Mediánok | 154 |
A népművelők kétdimenziós értéktere | 158 |
A népművelők tengelye a magyar értéktérben | 161 |
A népművelők és a magyar nem szerinti csoportok | 161 |
A népművelők és a magyar életkor szerinti csoportok | 164 |
A népművelők és az iskolai végzettség szerinti csoportok | 166 |
A népművelők és a lakóhely szerinti csoportok | 170 |
A népművelők és a magyar foglalkozási csoportok | 172 |
Értékrend szerinti csoportok és a népművelők | 173 |
A Rokeach-teszt tapasztalatai és azon túl | 177 |
Mellékletek | |
Interjúvázlat | 181 |
Rokeach-teszt | 184 |
Interjújegyzőkönyv | 188 |
Feldolgozási szempontok | 189 |
Népművelők és pedagógusok értékorientációs vizsgálata, kódutasítása | 196 |
A népművelők társadalmi rétegződésben elfoglalt helye | 217 |
Felhasznált irodalom | 221 |