1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az orosz nyelvi kiejtés-, írás- és olvasástanítás módszertana

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 82
Nyelv: Magyar   Orosz  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 5285.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a brosúra az orosz nyelvi kiejtés, írás, olvasás tanításának elméleti kérdéseit tárgyalja olyan módon, hogy segítséget nyújtson az iskolai gyakorlat számára. Munkánkban elsősorban az élenjáró... Tovább

Előszó

Ez a brosúra az orosz nyelvi kiejtés, írás, olvasás tanításának elméleti kérdéseit tárgyalja olyan módon, hogy segítséget nyújtson az iskolai gyakorlat számára. Munkánkban elsősorban az élenjáró szovjet metodikai irodalomra támaszkodtunk, de mindenütt figyelembe vettük legkiválóbb magyar gyakorló pedagógusaink tapasztalatait is. A kiejtés, tanításánál állást foglaltunk a sokat vitatott előzetes szóbeli tanfolyam kérdésében.
Ugyanakkor megkíséreltük a kiváló szovjet tudósnak, Pavlovnak a magasabb rendű idegtevékenység törvényszerűségeiről szóló tanait alkalmazni a kiejtés, írás, olvasás tanításánál. Ez az alkalmazás inkább elméleti jellegű, sok helyütt hiányzik a kellő mennyiségű példaanyag bemutatása. Ezt azonban brosúránk keretei nem engedték meg.
Kérjük kartársainkat, segítsék ezt az első kezdeményezést építő bírálatukkal továbbfejleszteni:
Köszönetet mondunk bírálóinknak: dr. Bárczy Gusztáv főiskolai igazgató, dr. Lestyák Emma főiskolai tanár és dr. Tóvölgyi Henrik egyetemi adjunktus kartársaknak. Különösen hálával tartozunk dr. Bárczy Gusztávnak, a kiváló magyar pavlovistának, aki munkánk pavlovi megalapozására biztatott, s értékes bírálatával, tanácsaival munkánkat előbbre vinni segített.
Vissza

Tartalom

I. fejezet (Szoboszlay Miklós)
1. Az orosz nyelvoktatás célja 5
2. A szilárd alapvetés időszakának feladatai a kiejtés, írás, olvasás tanításánál 7
3. Az előzetes szóbeli tanfolyam kérdése 9
II. fejezet (Szeberényi Gyula-Szoboszlay Miklós)
Az orosz nyelvi kiejtés-tanítás 16-49
1. Az orosz nyelv hangállománya 16
2. Az orosz fonémák megtanítása sorrendjének szempontjai 18
3. Az orosz fonémák tanítása 20
4. A magánhangzó-fonémák kiejtése hangsúlyos helyzetben 22
5. A mássalhangzó-fonémák kiejtésének tanítása 27
6. A hangsúly 34
7. Az orosz mássalhangzók változásai 43
III. fejezet (Áfra János)
Az orosz beszédhangok írása 50-67
1. Az írásgyakorlatok fajtái 50
2. Az orosz nyelvi írásmód grafikai alapelvei 51
3. Az orosz nyelvi kiejtés és a helyesírás viszonya 52
4. Az orosz fonémák helyes írásmódjának problémái 55
5. A hangsúlytalan magánhangzók helyesírása 57
6. A lágy mássalhangzók írása 62
7. Az orosz «j» hang írásbeli jelölése 64
8. A hasonló mássalhangzók helyesírása 65
IV. fejezet (Szoboszlay Miklós-Blázy László)
Az olvasás tanítása 68-77
1. Az olvasás mint beszédtevékenységi forma 68
2. Az olvasástanítás feladatai 69
3. A gyakorlás szerepe az olvasási készség kialakításában 70
4. A betűkártya szerepe az olvasástanításnál 71
5. Az olvasási szabályok jelentősége 72
6. Az olvasással szemben tanúsított követelmények 76
V. fejezet (Szoboszlay Miklós)
A kiejtés, írás és olvasás tanításának fiziológiai alapjai 78-91
VI. fejezet (Szoboszlay Miklós)
Az oktatási folyamat fő mozzanatai a kiejtés, írás és olvasás tanítása folyamán 92-107
1. A tényekkel való megismerkedés 92
2. Az általánosítás 100
3. Az ismeretek rögzítése 102
4. Az ismeretek gyakorlati alkalmazása 103
5. Az ismeretek ellenőrzése 106
VII. fejezet (Szoboszlay Miklós)
A kiejtés, írás és olvasás tanításának módszerei 108-113
1. A betűző módszer 108
2. A szótagoló (szillabikus) módszer 108
3. A globális módszer 109
4. Az analitiko-szintétikus módszer 110
VIII. fejezet (Szoboszlay Miklós)
A kiejtés, írás és olvasási órák típusai és felépítése 114-119
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem