Színvonal a művészetoktatásban
A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény művészetoktatási programja, gyermekalkotások tükrében
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
Az alapfokú képző- és iparművészeti nevelés rendkívül fontos szerepet tölt be a közvetlen tapasztalás által szerzett érzések, élmények, ismeretek befogadásában, kivetítésében. A művészeti nevelés során végzett elemzési, alkotási gyakorlatok tovább gazdagítják a tanuló megismerő, befogadó és alkotó képességét. A művészeti nevelés célja a köznapi és művészi kommunikáció szintjének, árnyaltságának fejlesztése, a kreativitás, az alkotóképesség kialakítása. A művészeti nevelés rendkívül fontos szerepet tölt be a személyiségfejlesztésben. Lehetővé teszi az érzelmi gazdagodást, az intuíciós képességek, az esztétikai érzékenység fejlődését, a belső igényesség kialakulását. Alakítja, fejleszti a térlátó képességeket, a kézügyességet, a problémamegoldó és kísérletező kedvet. A művészettel nevelés magas szintű értelmi és érzelmi intelligencia kialakulására nyújt lehetőséget. A jelen kötet a Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tehetséggondozási gyakorlatába enged...
Tovább
Fülszöveg
Az alapfokú képző- és iparművészeti nevelés rendkívül fontos szerepet tölt be a közvetlen tapasztalás által szerzett érzések, élmények, ismeretek befogadásában, kivetítésében. A művészeti nevelés során végzett elemzési, alkotási gyakorlatok tovább gazdagítják a tanuló megismerő, befogadó és alkotó képességét. A művészeti nevelés célja a köznapi és művészi kommunikáció szintjének, árnyaltságának fejlesztése, a kreativitás, az alkotóképesség kialakítása. A művészeti nevelés rendkívül fontos szerepet tölt be a személyiségfejlesztésben. Lehetővé teszi az érzelmi gazdagodást, az intuíciós képességek, az esztétikai érzékenység fejlődését, a belső igényesség kialakulását. Alakítja, fejleszti a térlátó képességeket, a kézügyességet, a problémamegoldó és kísérletező kedvet. A művészettel nevelés magas szintű értelmi és érzelmi intelligencia kialakulására nyújt lehetőséget. A jelen kötet a Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tehetséggondozási gyakorlatába enged betekintést.
Vissza
Tartalom
A 6-8 ÉVES TANULÓK FELADATAI, ALKOTÁSAI...........................................7
Elbeszélés vonallal.................................................................................................8
A vonal és a folt egymásra épülése........................................................................9
Folt és vonal..........................................................................................................
A folt és vonal egyensúlya...................................................................................11
Formaképzés vonalképződményekből................................................................12
Dekoratív megjelenítés egy színnel....................................................................13
Foltkitakarás, foltképzés......................................................................................14
Nyomhagyás.........................................................................................................15
Játékos formateremtés........................................................................................16
Formaismétlés.......................................................................................................17
Formaritmus......................................... ...............................................................18
A képfelület kitöltése...........................................................................................19
Kiemelés..............................................................................................................20
Illusztratív megjelenítés......................................................................................21
Képzeletbeli építmények megjelenítése..............................................................22
Cselekmények megjelenítése...............................................................................23
Meseszereplők megjelenítése...............................................................................24
Mesehősök megjelenítése....................................................................................25
Alkotás nagy méretben........................................................................................26
Háromdimenziós konstrukciók..........................................................................27
Dekoratív feldolgozás..........................................................................................28
Formák, felületek.................................................................................................29
Madarak megjelenítése........................................................................................30
A forma átírása.....................................................................................................31
A természeti és az épített környezet...................................................................32
A természet és az ember kapcsolata...................................................................33
Felülettagolás.......................................................................................................34
Egyéni formarendszer kialakítása......................................................................35
Kéz- és lábnyomat................................................................................................36
A belső képi világ kivetítése................................................................................37
Portré ................................................................................38
A 8-10 ÉVESEK FELADATAI, ALKOTÁSAI.......................................................39
Olvasmányélmények képekben.................................................................. 40
Cselekménysor ábrázolása..........................................................41
Képzelt szereplők...................................................................................................40
Hétköznapi figurák.................................................................................................43
Családi pillanatképek.............................................................................. 44
Életképek a szabadban................................................................................... 45
Az ember és az állat kapcsolata...........................................................................45
Kifejezés mérettel, formaritmussal....................................................................47
Képzeletbeli tájak képekben................................................................................48
A valós természet és átirata.................................................................................49
Madárkarakterek.................................................................................................50
Díszes tollruha.....................................................................................................51
Áttetszőség...........................................................................................................52
Papírmozaik.........................................................................................................53
Az erdő, mező világa............................................................................................54
A vadon világa......................................................................................................55
Fantázialények teremtése....................................................................................56
Komponálás körformába.....................................................................................57
Épület a tájban.....................................................................................................58
Épített világ teremtése.........................................................................................59
Képeslapok tervezése.................................... .......................................................60
Épület és táj dekoratív átírása.............................................................................61
Épület és táj viaszkarc technikával.....................................................................62
Bélyegsorozat tervezése.......................................................................................63
Formák síkredukciója..........................................................................................64
A papírmetszet változatosan...............................................................................65
Figura és mozgás.................................................................................................66
Puzzle lények........................................................................................................67
Tuslepergetéses technika....................................................................................68
Újra fonalgrafika..................................................................................................69
Komponálás kivágott formaelemekkel..............................................................70
Játék a formaelemekkel.....................................................................................71..
Forma és színritmus................................................72
A színes papír ereje....................................................73
Nemezelés....................................................................74
Batikolás.................................................75
Tárgyalkotás természetes anyagokból................................................................76
Papírplasztikák....................................................................................................77
Gipsz- és agyagtárgyak........................................................................................78
Agyagplasztikák...................................................................................................79
Önarcképek..........................................................................................................80
A 10-12 ÉVESEK FELADATAI, ALKOTÁSAI....................................................81
A táj vonzásában...............................................................................................82
A vízi világ........................................................................................................83
Lankák, dombok..................................................................................................84
Természeti formák átfogalmazása......................................................................85
Lenyomatok..........................................................................................................86
Csendélet.............................................................................................................87
Szimbolikus tartalom..........................................................................................88
Pillanatkép...........................................................................................................89
Papírkarc.............................................................................................................90
Kiemelt részletek..................................................................................................91
Tanulmányrajz - stilizált kép..............................................................................92
A papírmetszet másként......................................................................................93
Szitanyomat..........................................................................................................94
Szitanyomat másként..........................................................................................95
Mintaképzés.........................................................................................................96
Textilek..............................................................................................................97
Színsávos festésmód............................................................................................98
Ösztönös festés - tudatos rajz.............................................................................99
Mintarend...........................................................................................................100
Egyediség és sokszorosítás................................................................................101
Játékosság, dekorativitás..................................................................................102
Dekorativitás mindenekelőtt............................................................................103
Földalatti járatok, légi felvételek.......................................................................104
Organikus világok..............................................................................................105
Újraépített kép...................................................................................................106
Papírszövés.........................................................................................................107
Képteremtő fonalgrafika...................................................................................108
Óriás térelemek..................................................................................................109
Szelleműzők..........................................................................................................110
Dobozmaszkok..............................................................................................111
Hengermaszkok........................................................................................... 112
Transzparens képmezők....................................................................................113
Valóságos térbeli építmények..........................................................................114
Összecsukható ház, kerttel....................................................................... 115
Háromdimenziós leporelló...................................................116
Térbeli átjárók.........................................................................117
Homlokzatdíszek.............................................................................................118
Kisplasztikák.....................................................................................................119
Képmások...........................................................................................................120
12-14 ÉVESEK FELADATAI, ALKOTÁSAI......................................................121
Környezetünk képekben....................................................................................122
Környezetünk élővilága képekben....................................................................123
Tuslepergetés ismét............................................................................................124
Népi díszítmények átírása.................................................................................125
Vonalképződmények..........................................................................................126
A mozgás felfedezése.........................................................................................127
Folt hátán folt.....................................................................................................128
Építkezés foltokból.............................................................................................129
Kiemelés léptékváltással...................................................................................130
Felületátírás vonallal, színnel...........................................................................131
Organikus formaképzés....................................................................................132
Kirakós figurák...................................................................................................133
Színdinamika.....................................................................................................134
Kaleidoszkóp......................................................................................................135
Muráliák tervezése............................................................................................136
Geometrikus rend..............................................................................................137
Formák különös kapcsolata...............................................................................138
Színes ablakterv.................................................................................................139
Áttetsző geometria............................................................................................140
Érzékeny harmónia............................................................................................141
Karácsonyi képeslap..........................................................................................142
Képeslap, csomagolóanyag tervezés.................................................................143
Térbe bújó vonalak.............................................................................................144
Papírkonstrukciók..............................................................................................145
Tűzzománc kompozíciók...................................................................................146
Festőzománc..............................................................................................147
Felöltöztetett formák......................................................................................148
Organikus lények...........................................................................................149
Agyagplasztikák.................................................................................................150
Mintázás, építés agyaglapokból.....................................................................151
Megszemélyesített elemek............................................................................152
Organikus plasztikák......................................................................................153
Tárgyak és terek színesben...........................................................................154
A mozgás megfigyelése........................................................................155
Személyiségrajzok...................................................................................156