1.061.872

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Színmérés a nyomdaiparban

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Könnyűipari Műszaki Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 321 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN: 963-716-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

BEVEZETÉS
A mozgatható betűkkel történő könyvnyomtatás feltalálása J. Gutenberg nevéhez fűződik, aki az ún. 42-soros biblia 15o példányos kinyomtatásával, 1455-ben megteremtette a tömeges... Tovább

Előszó

BEVEZETÉS
A mozgatható betűkkel történő könyvnyomtatás feltalálása J. Gutenberg nevéhez fűződik, aki az ún. 42-soros biblia 15o példányos kinyomtatásával, 1455-ben megteremtette a tömeges szövegsokszorosítás alapját. Az első magyarországi nyomtatvány, a Chronica Hungarorum című történelmi mű 1473-ban, Hess A. budai nyomdájában készült.
Az iparszerű képsokszorosítás jóval fiatalabb múltra tekint vissza. Gutenberg idejében a képsokszorosítást az időszámítás előtti időből származó, fametszetről történő nyomtatással végezték. Az első nyomtatványok egyedüli illusztrációi még a kódexekre jellemző - fekete festékkel nyomtatott és utólag színezett - díszes kezdőbetűk, az iniciálék voltak. Később jelentek meg a tulajdonképpeni illusztrációk: a fekete-fehér vonalas képek. Az első, több nyomóformával nyomtatott színes fametszet H.Burgkmair német festő és grafikus nevéhez fűződik /1/. A XV. század második felében a fametszet mellett megjelent a rézmetszet, melynek feltalálását T.Finiguerra firenzei ötvösművésznek tulajdonítják/2 /. A XV-XVIII. század közötti időszakban a réz nyomóformákkal történő nyomtatás több módozatát dolgozták ki, melyeket ma mélynyomtatás elvére épülő, művészi nyomtatóeljárásoknak neveznek /rézkarc, mezzotinto, akvatinta/. E művészi nyomtatóeljárások korszakában a három színnel történő nyomtatás megjelenése tekinthető mérföldkőnek. Vissza

Tartalom

TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS................................................ 7
FIZIKAI ALAPOK........................................... 9
A FÉNY ÉS A SZÍN ALAPÖSSZEFÜGGÉSEI....................... 9
Az elektromágneses sugárzások spektruma.................. 9
Optikai sugárzás.........................................11
Optikai sugárzások keletkezése...........................16
Színképtípusok...........................................21
Hőmérsékleti sugárzás....................................22
Lumineszcencia..........................................25
Sugárzással kapcsolatos további fogalmak.................30
Színhőmérséklet..........................................31
Színvisszaadás...........................................33
Radiometriai és fotometriai mennyiségek . . ................35
Az optikai sugárzás biológiai hatásai ................... . 44
Sugárzáseloszlások, fényforrások.........................46
Napsugárzás..............................................49
Mesterséges sugárforrások . ................................54
Az összetett fény felbontása.............................69
FÉNY-ANYAG KÖLCSÖNHATÁS..................................75
Visszaverés..............................................75
Fényelnyelés, fényszórás...........................84
Fényáteresztés.....................................87
Nyomdaipari denzitometriai alapfogalmak ............97
Színes nyomatok optikai rendszere..................106
Nyomathordozók, papírok optikai tulajdonságai......116
Nyomda festékfilmek optikai tulajdonságai...........116
Nyomathordozó-festékfilm együttes optikai rendszere...123
PSZICHOFIZIKAI ALAPOK....................................128
AZ EMBERI SZEM...........................................128
A szem felépítése........................................128
Akkomodáció.................................................129
Színi eltérés /kromatikus aberráció/........................131
Fotoreceptorok..............................................134
Adaptáció............................... . ...................137
A retina szerkezete.........................................140
Opponens folyamatok.........................................142
Szubjektív kontraszt.............. ..........................143
Látási teljesítmény, látóélesség............................149
A látóélesség nyomdaipari vonatkozásai. ..................156
A színlátás elmélete.....................................160
Színlátási rendellenességek...............................162
A színlátás vizsgálata. . .................................163
ÉRZÉKELT SZÍNJELLEMZŐK ...................................168
Színezet.................................................169
Világosság............................................... 170
Telítettség...............................................172
SZÍNINGERKEVERÉSEK.......................................173
Additív színingerkeverés.................................173
Szubtraktív színingerkeverés.............................176
Az autotipiai reprodukálás színkeverése..................177
SZÍNEK RENDSZEREZÉSE......................................179
A Munsell-színrendszer....183
A Hickethier-színrendszer....187
A DIN-színrendszer....189
A SZÍNMÉRÉS ALAPJA......................................191
A SZÍNMÉRÉS ALAPRÖGZÍTÉSEI. . .............................191
Színingeregyeztető függvények............................192
A szinmérés fényforrásai.................................201
Mérési geometriák a szinmérésnél.........................204
OBJEKTÍV SZÍNJELLEMZŐK...................................207
Szín inger-összetevők , színinger-koordináták..............207
Pszichofizikai színingerjellemzők........................210
Pszichometrikai színjellemzők............................212
SZÍNMÉRÉSI MÓDSZEREK......................................220
Spektrofotometriás színmérés.............................22 0
Tristimulusos színmérés ..................................222
FÉNY-SZÍN- ÉS DENZITÁSMÉRÉS A NYOMDAIPARBAN..............224
OPACITÁSJELLEMZÉS......................................224
Az opacitás általános fogalma...........................224
A gyakorlatban használt opacitás jellemzők................ 225
Az opacitást befolyásoló tényezők........................228
Az optikai jellemzők kapcsolatának értékelése............228
Opacitás jellemzés színméréssel...............|...........229
NYOMATHORDOZÓK SZÍNÉNEK JELLEMZÉSE.......................231
Fehér felületek, a fehér fogalma.........................231
A fehérség mérőszámai....................................237
Papírok színmetrikai értékelése..........................240
NYOMATHORDOZÓK ÉS NYOMATOK FÉNYESSÉGE................... .244
A fényesség fogalma.......................................245
Fényességmérési módszerek.................................245
Fényességmérés a nyomdaiparban............................248
NYOMDAFESTÉKGARNITÚRÁK SZÍNJELLEMZÉSE.....................252
Az Európa-színskála.......................................252
DENZITOMETRIAI ALAPVIZSGÁLATOK............................259
Kitöltési arány mérése....................................259
A festékterhelés denzitometriai értékelése................268
A normál festékezés meghatározása.........................270
AUTOTÍPIAI NYOMATOK SZÍNMETRIKAI VIZSGÁLATA...............273
A Neugebauer-elmélet......................................273
Színváltozás a kitöltési arány függvényében...............277
A színvisszavétel.........................................284
Színvisszavételi módozatok. ...............................289
A színvisszavétel színelméleti alapjai....................294
A GCR beavatkozás hatásának színmetrikai vizsgálata.......295
MÉRÉSTECHNIKAI HÁTTÉR.....................................299
Műszerezettség. ........................................... 299
FÜGGELÉK..................................................302
IRODALOMJEGYZÉK........................317

Dr. Schulz Péter

Dr. Schulz Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Schulz Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem