Színház és dráma a tanításban
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
TIE - Theatre in Education
Az alcímben szereplő rövidítés, annak kifejtése, s ami mögötte van, amit jelent, az Angliában és a világ számos más országában széles körben ismert: a TIE színházi...
Tovább
Előszó
TIE - Theatre in Education
Az alcímben szereplő rövidítés, annak kifejtése, s ami mögötte van, amit jelent, az Angliában és a világ számos más országában széles körben ismert: a TIE színházi irányzat, nevelési módszer és egyben társulatok hálózata. Mivel az angol nyelvben az education szó oktatás és nevelés értelemben is használható, fordítási probléma: színház (1) a nevelésben vagy (2) az oktatásban, esetleg színház (3) a tanításban elnevezés legyen a magyar megfeleltetés. Tartalmi szempontokból a harmadik változat tűnik a legpontosabbnak, de a hazai gyakorlat használja az első kettőt is...
A megnevezéstől függetlenül: gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó társulatok munkájáról van szó - társulatokról, amelyek a színház és a dráma eszközeivel nevelnek, oktatnak.
A dráma szó a jelen esetben (s ebben a könyvben a későbbiekben is) nem az irodalom harmadik műneméhez tartozó alkotást, hanem „cselekvő emberek utánzásán" keresztül történő nevelést, oktatást jelent. A dráma jól kidolgozott módszertanával, bőséges szakirodalmával (és több, egymástól lényegesen különböző irányzatával) Angliából származik, ahol sok iskolában már hosszú ideje tantárgy, része a nemzeti tantervnek. Nálunk a drámapedagógia elnevezés használata terjedt el a 70-es évektől kezdve...
A TIE-programok részét képezi a színház - nemcsak teljes előadás, vagy kisebb előadásblokkok formájában, hanem a színházi eljárások, technikák valamelyikének alkalmazásaként is. A színház eszköz, mindig alárendelt annak a témának, amelynek megértésében változást kívánnak elérni a társulatok. „A TIE "megkülönböztető jegye", hogy átfogó, elsődleges célja mindig nevelési."2 (Az említett alárendelés természetesen nem jelent engedményt a színházi minőségből.)
Vissza
Fülszöveg
TIE (Theatre in Education) - a rövidítés, annak kifejtése, s ami mögötte van, amit jelent, az Angliában és a világ számos más országában széles körben ismert: a TIE színházi irányzat, nevelési módszer, és egyben társulatok hálózata. Olyan - gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó - társulatok munkájáról van itt szó, amelyek a színház és a dráma eszközeivel nevelnek, oktatnak.
"Az emberek gyakran úgy érzik, hogy a tanulás és a szórakozás között óriási a különbség. Az első lehet ugyan hasznos, de kellemesnek csak a második mondható. (...) Nos, minderről csak annyit mondhatunk, hogy a tanulás és a szórakozás szembeállítása nem törvényszerű; nem is mindig volt így, és nem is kell így maradnia. (...) A színház mindig is színház marad, még akkor is, ha a nevelő szerepet vállal fel. És ha az a színház jó, akkor szórakoztató is lesz." (Brecht)
"A legjobb TIE-előadások bizonyítékul szolgálnak arra, hogy a színház és a tanulás kitűnően megfér egymás mellett. Pontosabban: nem lehetetlen...
Tovább
Fülszöveg
TIE (Theatre in Education) - a rövidítés, annak kifejtése, s ami mögötte van, amit jelent, az Angliában és a világ számos más országában széles körben ismert: a TIE színházi irányzat, nevelési módszer, és egyben társulatok hálózata. Olyan - gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó - társulatok munkájáról van itt szó, amelyek a színház és a dráma eszközeivel nevelnek, oktatnak.
"Az emberek gyakran úgy érzik, hogy a tanulás és a szórakozás között óriási a különbség. Az első lehet ugyan hasznos, de kellemesnek csak a második mondható. (...) Nos, minderről csak annyit mondhatunk, hogy a tanulás és a szórakozás szembeállítása nem törvényszerű; nem is mindig volt így, és nem is kell így maradnia. (...) A színház mindig is színház marad, még akkor is, ha a nevelő szerepet vállal fel. És ha az a színház jó, akkor szórakoztató is lesz." (Brecht)
"A legjobb TIE-előadások bizonyítékul szolgálnak arra, hogy a színház és a tanulás kitűnően megfér egymás mellett. Pontosabban: nem lehetetlen színházon keresztül tanulni." (Tony Jackson)
Vissza
Tartalom
Bevezető (Kaposi László) 5
Tony Jackson: Nevelés vagy színház? 12
John O'Toole: Színházi és drámai dimenziók 30
Steve Nolan: Vér és méz 44
Mike Kenny: A vizet látva 54
Cockpit TIE: Kancsóvirág 66
Kaposi László: Fehérlófia 75
Takács Gábor: Eszterlánc 100
Lipták Ildikó: A nevetés ára 114