Fülszöveg
Az egykori hajósok meséltek olyan virágzó szigetről, amelyen kikötöttek, berendezkedtek, s a sziget egyszer csak merülni kezdett. s levitte őket is magával a tengerfenékre.
Ilyen virágzó sziget volt - Mohács előtt - Magyarország is.
A kötet első drámája már a süllyedő Magyarországon játszódik. "Mi történt Mohács után?" - erre a mostanában oly izgalmassá váló kérdésre Hubay Miklós azzal felel, hogy felmutatja a Mohács utáni Magyarország csodáját: a megújuló magyar nyelvet, a megszülető magyar költészetet és drámát.
A Színházat a Cethal hátán.
A kötet első három drámája tiszteletadás, hommage, a régi magyar drámairodalom előtt. Hubay Miklós három nagy előd drámáját emeli fel, s újjáírva színpadra is segíti őket. A Mohács utáni Névtelen Szerző művét, a Balassi Menyhért árultatásairól szóló Comoediá-t, az ifjú Madách fekete komédiáját, a Csak tréfá-t, és Károlyi Mihálynak nagy időszerűséggel szóló drámáját, a Ravelszki-t.
Mind a három drámát egykori szerzőjük éles politikai...
Tovább
Fülszöveg
Az egykori hajósok meséltek olyan virágzó szigetről, amelyen kikötöttek, berendezkedtek, s a sziget egyszer csak merülni kezdett. s levitte őket is magával a tengerfenékre.
Ilyen virágzó sziget volt - Mohács előtt - Magyarország is.
A kötet első drámája már a süllyedő Magyarországon játszódik. "Mi történt Mohács után?" - erre a mostanában oly izgalmassá váló kérdésre Hubay Miklós azzal felel, hogy felmutatja a Mohács utáni Magyarország csodáját: a megújuló magyar nyelvet, a megszülető magyar költészetet és drámát.
A Színházat a Cethal hátán.
A kötet első három drámája tiszteletadás, hommage, a régi magyar drámairodalom előtt. Hubay Miklós három nagy előd drámáját emeli fel, s újjáírva színpadra is segíti őket. A Mohács utáni Névtelen Szerző művét, a Balassi Menyhért árultatásairól szóló Comoediá-t, az ifjú Madách fekete komédiáját, a Csak tréfá-t, és Károlyi Mihálynak nagy időszerűséggel szóló drámáját, a Ravelszki-t.
Mind a három drámát egykori szerzőjük éles politikai drámának szánta, s a legszenvedélyesebb szívügyét írta meg bennük. Így közeledett hozzájuk Hubay Miklós is - személyes átéléssel és korunknak szóló üzenetet keresve.
A csúszós hátú Cethal, mint a szorongó létezés képe, Ady verséből is ismerős:
Óh Istenünk, borzasztó Cethal
Sorsunk mi lesz: ezer világnak?
Ebből a szorongató érzésből születnek Hubay Miklósnak a mai korban játszódó véresen aktuális komédiái is. Mindegyik megannyi Színház a Cethal hátán.
A Párkák, amely a modern technikai fejlődés vívmányai révén egyre jobban kiszolgáltatott ember tragédiáját és komédiáját mutatja be egy katonai junta uralma alá vetett országban; a Kalóz című rövid játék, amelyben egyszerre villan fel a repülőgép-eltérítések pánikja a természethez való visszatalálás lehetetlenségével; s végül a televízióból is ismert Te Imre, itt valami ketyeg című műve, amely egy színház felrobbantásának a történetében világunk gyúlékonyságát és felrobbanthatóságát írja meg, s egyszersmind azt is, hogy mennyire hihetetlen és éppen ezért mennyire mulatságos tud lenni a korunkban előforduló legabszurdabb valóság is.
Hubay Miklós sajátos adottsággal képes végzetessé tömöríteni, ami az életben elsikkad vagy lelassul; hogy aztán a felidézett Végzetet a vígjátékíró nézőpontjából nevetve és nevettetve semmisítse meg előttünk.
Hubay Miklós mélységesen hisz a színház megtisztító, katartikus hivatásában.
Vissza