Előszó
Harmóniának hívták a görög mitológiában Árésznek és Aphroditének, jó alakú, szépségesen szép, szőke leányát. E mitológiai alak nevével jellemezünk ma is olyan tárgyakat, olyan alkotásokat, amelyek...
Tovább
Előszó
Harmóniának hívták a görög mitológiában Árésznek és Aphroditének, jó alakú, szépségesen szép, szőke leányát. E mitológiai alak nevével jellemezünk ma is olyan tárgyakat, olyan alkotásokat, amelyek részei arányosak, összhangban vannak egymással.
Színharmóniáról pedig akkor beszélünk, ha a tárgy, az alkotás színei vannak egymással összhangban, meghatározott, matematikailag is leírható, viszonyban. A meghatározott viszony mibenlétére vonatkozóan, az elmúlt évszázadok alatt, számos elmélet született. Ezen elméletek kiinduló pontjai legtöbbször a színekkel alkotó módon foglalkozók tapasztalatai, de gyakran e tapasztalatokra épülő, célirányos kísérletekkel is alátámasztott meggondolások. Ezekről korábbi könyveimben írtam.
A színharmónia együttesek különböző síkbeli vagy térbeli formákra települve vizuális mondanivalókat hordoznak vagy hordozhatnak. A vizuális mondanivaló nem választható el a kép formai elemei és színei kölcsönös viszonyától. A színharmónia együttes színei alkotta rend csak meghatározott formaelemek együttesein tud érvényre jutni, s velük együtt, csakis velük együtt, hordoz vizuális mondanivalót.
E kiadvány első két részében a színek közötti összefüggések keresésére, a színharmónia együttesekben uralkodó rend megtalálására tett több mint 50 évi erőfeszítéseimet érzékeltetem, fiatalkori, a természet színharmóniáira való rácsodálkozásomtól, a tudományosan felépített kísérlet sorozatokból levont megállapításokig.
A harmadik részben legújabb festményeimet mutatom be, minden egyes kép mellett, grafikonon dokumentáltan, a kép színei közötti rendet.
Vissza