Előszó
Könyvünkben a hang, a zene és a színek, formák összekapcsolásával próbálunk egyfajta segítséget adni a zene tanulásához. Úgy tapasztaltuk, hogy a kisgyermekek könnyebben elsajátítják az alapvető...
Tovább
Előszó
Könyvünkben a hang, a zene és a színek, formák összekapcsolásával próbálunk egyfajta segítséget adni a zene tanulásához. Úgy tapasztaltuk, hogy a kisgyermekek könnyebben elsajátítják az alapvető zenei ismereteket, ha a hallottakat párosítjuk a nekik megfelelő rajzokkal. A szolmizációs hangok megelevenednek, "bemutatkoznak". Ha a gyerekek a megadott színekkel kifestik a "hangmanókat", azaz a kottafejeket, könnyen megjegyzik és később is felismerik a különböző hangokat. (Azonos szín mindig azonos szolmizációs nevet jelent.)
Nagyon fontosnak tartjuk a ritmusérzék fejlesztését. Tudatosan támaszkodtunk Weöres Sándor véleményére, mely szerint a magyar nyelv a legritmusosabb élő nyelv a világon. A ritmus megfigyelését és alkalmazását a mindennapi élet példáin keresztül közelítjük meg. Több ötletet adunk ritmusjátékokhoz, itt is összekapcsolva a hangokat és a rajzokat.
A dallamok a "dallamkukac" elnevezést kapták. A kukac színe aszerint változik, hogy milyen szolmizációs hangot érint, így kiszínezve csíkos pizsamája lesz.
Ki lehet próbálni a többszólamúságot - ott, ahol ezt már "meghallják" a gyerekek. A színek ehhez is segítséget adnak.
Zenei alapanyagnak gyermekmondókákat, népi játékokat választottunk - így a ritmus-rajz-játék összekapcsolódik. A beszéd zenéjére és ritmusára is fordítsunk figyelmet!
A könyv egyszerre szól a felnőtteknek és a gyerekeknek, a magyarázatok, feladatok és gyakorlatok nem válnak el egymástól.
Örülnénk, ha pedagógusok, zenekedvelő szülők kipróbálnák az itt leírtakat és újabb ötletekkel gazdagítva alkalmaznák is az általunk ajánlott módszert óvodások, kisiskolások körében.
Vissza