1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Színdinamika

Színes környezet tervezése

Szerző
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 509 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-8027-6
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal, fotókkal. Második, bővített kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv a szín, az ember és a környezet viszonyával foglalkozó új tudomány, a színdinamika legújabb eredményeinek rendszerezett összefoglalása. Megismerteti az olvasót az alapvető színtani összefüggésekkel, a színkeveréssel, a különböző színrendszerekkel, közöttük az esztétikailag egyenletes színtérre épülő Coloroid-színrendszerrel, a színrendszer tervezésben való használatával, színharmónia-együttesek létrehozásával, a szín térérzet-módosító, funkciókifejező és még sok más tulajdonságával. Foglalkozik történelmi korok, különböző népek, egyes embercsoportok színpreferenciájával, színasszociációkkal, színszimbólum-rendszerekkel, a színek pszichoszomatikus hatásaival, a színmegjelenés és a világítás kapcsolatával, a színtervezés módszereivel.
A szerző a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Nemzetközi Színtudományi Akadémia nyugalmazott tanára, a műszaki tudomány doktora, nemzetközileg ismert festőművész, színes környezettervező, színkutató, aki könyvében 40... Tovább

Fülszöveg

Ez a könyv a szín, az ember és a környezet viszonyával foglalkozó új tudomány, a színdinamika legújabb eredményeinek rendszerezett összefoglalása. Megismerteti az olvasót az alapvető színtani összefüggésekkel, a színkeveréssel, a különböző színrendszerekkel, közöttük az esztétikailag egyenletes színtérre épülő Coloroid-színrendszerrel, a színrendszer tervezésben való használatával, színharmónia-együttesek létrehozásával, a szín térérzet-módosító, funkciókifejező és még sok más tulajdonságával. Foglalkozik történelmi korok, különböző népek, egyes embercsoportok színpreferenciájával, színasszociációkkal, színszimbólum-rendszerekkel, a színek pszichoszomatikus hatásaival, a színmegjelenés és a világítás kapcsolatával, a színtervezés módszereivel.
A szerző a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Nemzetközi Színtudományi Akadémia nyugalmazott tanára, a műszaki tudomány doktora, nemzetközileg ismert festőművész, színes környezettervező, színkutató, aki könyvében 40 évi munkássága eredményeit adja közre. Vissza

Tartalom

Előszó a második kiadáshoz 11
Bevezetés 13
1. A színdinamika-tudomány 17
1.1 A szín 17
1.2 Az építészeti tér 20
1.3 A szín szerepe a térélmény kialakulásában 22
1.3.1 A szín szerepe a tér érzékelésében 22
1.3.2 A szín szerepe a tér funkciójának kifejezésében 23
1.4 A színdinamika fogalmának kialakulása, a színdinamika-tudomány célja és tartalma 25
2. Színtani alapismeretek 28
2.1 A látható sugárzó energia 29
2.1.1 A látható sugárzás és a fény 29
2.1.2 A fényforrások 29
2.1.3 Fénymérési mennyiségek 30
2.2 A színhordó felület 32
2.2.1 A fény visszaverés általában 32
2.2.2 A szabályos fény visszaverés, reflexió 32
2.2.3 A szórt fényvisszaverés, remisszió 33
2.2.4 A közegen áthaladó fény veszteségei 33
2.3 A színérzékelő mechanizmus 34
2.3.1 A színlátás szerve 34
2.3.2 A színlátás folyamata 35
2.3.3 A színlátó képesség 40
2.4 A szín, a színinger, a színérzet 40
2.4.1 Színingerjellemzők 40
2.4.2 A színérzet 41
2.5 A színkeverés 45
2.5.1 Az összeadó vagy additív színkeverés 45
2.5.2 A kivonó vagy szubtraktív színkeverés 47
2.6 Színrendszerek 49
2.6.1 Additív színkeverésen alapuló színrendszerek 52
2.6.2 Szubtraktív színkeverésen alapuló színrendszerek 52
2.6.3 Nyomtatott raszterrendszerek 53
2.6.4 Érzet szerinti azonos távolságokon alapuló színrendszerek 57
2.6.5 Színgyűjtemények 59
2.7 Színmérés 60
2.7.1 Additív színkeverésen felépülő színtér 61
2.7.2 A CIE 1931 színmérő rendszer 65
2.7.3 Szubtraktív színkeverésen felépülő színtér 67
2.7.4 A CIE 1931 érzet szerinti azonos távolságokra törekvő transzformációi 67
2.7.5 Színmérő műszerek 71
2.8 Kiegészítés a második kiadáshoz 73
2.8.1 Néhány színtani fogalom 73
2.8.2 Színtani ismereteink kialakulása 75
3. Színérzetek közötti összefüggések 90
3.1 Esztétikailag egyenletes színtér fogalma 90
3.1.1 Küszöbmérési kísérleteken alapuló színtér 90
3.1.2 Esztétikailag egyenletes színtér 92
3.1.3 A ds és dh elemeken alapuló színterek összehasonlítása 93
3.2 A Coloroid-színrendszer esztétikailag egyenletes pszichometriai skáláit meghatározó
kísérletek 100
3.2.1 A kísérletek körülményeinek leírása 100
3.2.2 Kísérletek a színezet és a színjellemző hullámhossz kapcsolatára vonatkozóan 101
3.2.3 Kísérletek a színezetskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 102
3.2.4 Kísérletek a telítettségskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 103
3.2.5 Kísérletek a világosságskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 105
3.3 A Coloroid-színrendszer 106
3.3.1 A Coloroid-színrendszer leírása 107
3.3.2 A Coloroid-színrendszer koordinátái 111
3.3.3 A Coloroid-színrendszer színösszetevői 115
3.3.4 A Coloroid-színrendszer és a CIE XYZ-színrendszer kapcsolata 117
3.3.5 A Coloroid-színrendszer különböző szabványos megvilágításokra vonatkozó
definiálása 125
3.4 A Coloroid-színrendszer színjelei a tervezői gyakorlatban 125
3.4.1 Színminősítés 126
3.4.2 Színtervezési adatok rögzítése 127
3.4.3 A színmegjelenítés elvei és eszközei 128
3.4.4 A színmeghatározás elvei és eszközei 132
3.4.5 Színskálák készítése 134
3.4.6 Színjelek és színnevek 139
3.5 Kiegészítés a második kiadáshoz 141
3.5.1 Coloroid fogalmak összefoglaló definíciói 141
3.5.2 Példák színskálák készítéséhez 148
4. Szín és ember közötti összefüggések 150
4.1 A színlátás folyamataiból következő kompozíciós összefüggések 150
4.1.1 A pszichofizikai ítélet 150
4.1.2 A színadaptáció 151
4.1.3 A színkonstancia 154
4.1.4 A színkontraszt 155
4.2 A színpreferencia 161
4.2.1 A színpreferencia-vizsgálatok kezdetei 162
4.2.2 Nagy létszámú, tipikus populáció színpreferenciája 163
4.2.3 Definiált színek preferenciája 165
4.2.4 Színpreferencia-adatok rögzítése 168
4.2.5 Színválasztásunk a gyakorlati életben
4.2.6 Színdinamikai célú többlépcsős kísérlet 170
4.2.7 A színtér reprezentatív pontjainak preferenciája 17
4.2.8 A folyamatos színkör preferenciája
4.2.9 A szürkeskála és a világosságskála preferenciája 180
4.2.10 A telítettségskála preferenciája 181
4.2.11 A színtér diszkrét színsíkjainak preferenciája 183
4.2.12 A színpreferencia-indexszámrendszer 185
4.2.13 Történelmi színpreferencia 198
4.3 A színasszociáció 201
4.3.1 A színasszociáció mai fogalmának kialakulása 202
4.3.2 A színasszociációk biológiai tartalma 203
4.3.3 A színasszociációk esztétikai tartalma 204
4.3.4 A színasszociációk szimbolikus tartalma 205
4.3.5 A színasszociációs kutatások értékelése 208
4.3.6 Színasszociációs skálák 209
4.4 Pszichoszomatikus hatások és a színöröm 214
4.4.1 Szín, személyiség, képesség 214
4.4.2 A szín hatása az élettani paraméterekre 217
4.5 Kiegészítés a második kiadáshoz 222
4.5.1 Különböző kultúrák színvilága 222
4.5.2 A magyar népi színvilág 228
4.5.3 A színkompozíció 232
5. Szín, ember, környezet közötti összefüggések 238
5.1 Szín és tér 238
5.1.1 A szín térérzet-módosító szerepe 239
5.1.2 Tömeg, épületelem, felület, forma 243
5.1.3 Az exteriőr 248
5.1.4 Az enteriőr 254
5.2 Szín és funkció 255
5.2.1 A szín használati funkciója 256
5.2.2 A szín esztétikai funkciója 262
5.2.3 A szín informatív funkciója 266
5.3 Szín és világítás 268
5.3.1 A világítás erősségének szerepe a színek megjelenésében 269
5.3.2 A világítás minőségének szerepe a színek megjelenésében 273
5.3.3 A világítás irányának szerepe a színek megjelenésében 279
5.3.4 Fény és térmiliő 281
5.4 Szín és ergonómia 283
5.4.1 Káros környezeti hatások kompenzálása 283
5.4.2 Közösségi kapcsolatok és a szín 287
5.4.3 Gépek színezése 289
5.4.4 Biztonsági szín- és alakjelek 289
5.5 Kiegészítés a második kiadáshoz 290
5.5.1 Néhány színes ábra a szín és forma kapcsolatához 290
5.5.2 Különböző funkciójú színes enteriőrök 290
6. Színharmónia-összefüggések 292
6.1 Színharmónia-ismereteink fejlődése 292
6.1.1 Harmónia a pszichofizikai erők egyensúlya 292
6.1.2 Harmónia a színek skálaszerű rendezettsége 294
6.1.3 Harmónia a színegyüttes preferáltsága 298
6.2 Színharmónia-kísérletek 299
6.2.1 Az esztétikailag egyenletes skála jelentőségének vizsgálata 299
6.2.2 A skálába rendezettség jelentőségének vizsgálata 301
6.2.3 A színezet jelentőségének vizsgálata 303
6.2.4 A preferáltság jelentőségének vizsgálata 306
6.3 A színharmónia környezetelméleti megfogalmazása 308
6.3.1 A színharmónia-élmény létrejöttének szintjei 309
6.3.2 A színharmónia-élmény tartalmának részei 310
6.3.3 A színharmónia-élmény kialakulásának alapfeltételei 312
6.3.4 A színharmónia-élmény kialakulásának kiegészítő feltételei 313
6.4 Színharmónia-fajták 313
6.4.1 Monokróm harmóniák 314
6.4.2 Dikróm harmóniák 316
6.4.3 Trikróm harmóniák 317
6.4.4 Tetrakróm harmóniák 317
6.4.5 Polikróm harmóniák 318
6.5 Kiegészítés a második kiadáshoz 319
6.5.1 Színcsaládok - polikróm harmóniák 319
6.5.2 Színharmónia-élmény létrejöttét befolyásoló alapvető összefüggések 321
6.5.3 Színharmóniák számítógépes generálása 322
7. Színdinamikai tervezés gyakorlata 324
7.1 A tervezés általános módszere 324
7.1.1 Adatrögzítés 324
7.1.2 Igényfelmérés 326
7.1.3 Elemzés 328
7.1.4 Színbehatárolás 329
7.1.5 Színválasztás 330
7.1.6 Dokumentálás 331
7.2 Exteriőr tervezése (történelmi város) 331
7.2.1 Városképi szempontok 332
7.2.2 Műemléki szempontok 334
7.2.3 Építészeti szempontok 334
7.2.4 Tájolási szempontok 334
7.3 Interiőr tervezése (ipari üzem) 335
7.3.1 Funkcionális szempontok 336
7.3.2 Építészeti szempontok 336
7.3.3 Populációs szempontok 337
7.3.4 Világítási szempontok 337
7.4 Különböző funkciójú létesítmények tervezése 337
7.4.1 Lakás 337
7.4.2 Orvosi rendelő, kórház 337
7.4.3 Iskola 337
7.4.4 Iroda 338
7.4.5 Múzeum, könyvtár, színház, templom 339
7.4.6 Szórakozóhely, étterem 339
7.5 Kiegészítés a második kiadáshoz 341
7.5.1 Történelmi korok építészeti stílusainak színhasználata 341
7.5.2 Amurália 348
7.5.3 Vizuális arculat 352
7.5.4 A színtervezés Coloroidra épülő módszerének összefoglalása 354
Utószó 355
Irodalomjegyzék 356
Függelék 381
F.1 A Coloroid-alapszíneinek és határszíneinek D65 megvilágításra vonatkozó pontosított
definiálása 381
F.2 A Coloroid-alapszínek, a Coloroid-határszínek,
valamint a Coloroid-színezetek jellemzői 388
F.3 A Coloroid-alapszínek neve és az alapszíneknek megfelelő Coloroid-alapszínezetek jele. .. . 400
F.4 Színnevek 401
F.5 Komplementer, triád és tetrád harmóniahelyzetben levő színek a Coloroid-színkörben 406
F.6 A színpreferencia-indexszámrendszer néhány táblázata 407
Névmutató 411
Tárgymutató 421
Színes ábrák 433
2. fejezet színes ábrái 435
3. fejezet színes ábrái 445
4. fejezet színes ábrái 457
5. fejezet színes ábrái 467
6. fejezet színes ábrái 477
7. fejezet színes ábrái 497

Nemcsics Antal

Nemcsics Antal műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemcsics Antal könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem