Előszó
A környezet számára a vállalat megújhodása új produktumok (gyártmányok vagy szolgáltatások) megjelenésében mutatkozik. A piac, a fogyasztó az innovációs folyamat produktumaival áll kapcsolatban. A felhasználók számára a korszerű gyártmányok és/vagy szolgáltatások megjelenése és főként elérhetősége a fontos. Ezért az innováció közvetlen célja a versenyképes produktumok létrehozása. Tartósan ez ma már csak maximális teljesítmények mellett lehetséges, amely igényli a vállalat totális, folyamatos és megtervezett megújhodását.
A gazdaságos gyártmány (szolgáltatás) szerkezet kialakítása valósághű és a változásokat előrejelző információk gyűjtését, elemzését és alkotó feldolgozását sürgeti. Az innováció - ezen az információbázison - átszövi a beszerzési, termelési, fejlesztési stb. folyamatokat, behatol a vállalat működésébe, növeli az innovációs potenciált és új produktumokkal alakítja környezetét. E célok elérését új módszerek, az újra fogékony szervezet létrehozásával segíthetjük.
Az utóbbi évek kutatási eredményei és a gyakorlati tapasztalatok azt igazolják, hogy az innovációt támogató szervezés a folyamat és a szervezet és a rendszer szintjén hozhat eredményeket. A szervezet innovációját mint tevékenységet "Az innovációs menedzsment és főbb módszerei" című jegyzet a szervezéselmélet és módszertan szempontjainak tárgyalásával és módszerek, eljárások bemutatásával megalapozta.
A "Szervezetinnovácíó" című jegyzet elsősorban is a gyakorlat oldaláról mutatja be azokat a lehetőségeket, folyamatokat és technikákat, amelyeket figyelembe vehetünk, illetőleg alkalmazhatunk, ha az innovatív szervezet kialakítását mint célkitűzést el kívánjuk érni. A jegyzet összeállításánál az alábbi tanulmányokra építettünk:
Dr. Gazdag Miklós: Szervezetfejlesztés
Dr. Erdősi Gyula: A szervezeti innováció szervezési folyamata és módszerei
Dr. Papp Ottó: A projekt-menedzsment
Dr. Nahlik Gábor: Autonóm munkacsoportok szervezése mint az innováció "csírái"
Dr. Fejéregyházi Sándor: Innovációs parkok Gyökér Irén - Gyulay Tibor: Az innovatív vezető személyiségjegyei, magatartása és a kommunikáció
Dr. Hauk Béla: Szervezeti és vezetési innováció a Medicor Műveknél (Esettanulmány)
A felsorolt tanulmányok lényegében a jegyzet logikáját is adják, amely az általános elvi közelítés szemléletbeli alapjaiból indul, majd gyakorlati módszereket tárgyal, és végül, befejezésül a megvalósítás általános vezetői "hozzáállásának" hogyanját adják meg, praktikus tanácsokat szolgáltatva az innovációs menedzsment számára.
Vissza