Előszó
A vendéglátás tevékenységét meghatározó összetett és sokszor bizonytalan kimenetelű késő és belső tényezők és a tevékenységet vezérlő tulajdonosi érdekeltség az eddiginél nagyobb szakmai felkészültséget kíván meg. Magas szintű vezetési ismeretek és gyakorlat szükséges ma ahhoz, hogy a vezető és/vagy a tulajdonosi helyesen tűzze ki a szervezet célját, körültekintően szervezze meg és hatékonyan irányítsa annak működését. Az utóbbi években a vezetés a vendéglátásban is egyre kifinomultabb módszereket igényel, egyre inkább tudományos alapokra helyeződik.
A vezetéssel szemben támasztott mai igények megkövetelik a vezetőktől, hogy több ismeret birtokában szervezettebben irányítsanak. Legyenek képesek tevékenységükben a folyamatos innovációra, ugyanakkor a piacgazdaság, az erősödő konkurenciaharc közepette maradéktalanul tudják érvényre juttatni a tulajdonosi érdekeket is.
Vezetőnek lenni megtisztelő, de felelősségteljes feladat is.
A vezető felelőssége elsősorban abban nyilvánul meg, hogy mennyire tudja képessé tenni munkatársait a szervezeti célok megvalósítására. Ehhez a vendéglátó vezetőnek speciális vezetői és szakmai ismeretekre, hozzáértésre, tapasztalatokra van szüksége. A vezetés speciális folyamat. A vezetési folyamatnak meghatározott törvényszerűségei és általános elvei vannak, amelyeket a vezető saját tehetségének és készségének megfelelően alkalmazhat. Ezek a készségek pedig jórészt elsajátíthatók.
Ezért vette fel tananyagai közé a középfokú vendéglátó szakképzés a vezetési ismeretek oktatását.
E tankönyv segíti a vezetői képességek kifejlesztését, az egységes vezetői szemlélet és magatartás kialakítását. Megismerteti a tanulókkal a vezető tervező, szervező tevékenységének, koordináló és ellenőrző munkájának elemeit, azokat a fogalmakat és módszereket, amelyek megismerése során kifejlődhet a tanulók vezetői képessége. /Miskolc, 1998. május - A Szerző/
Vissza