Előszó
Jelen tankönyvünk a szerves kémiai nagyipar ama laboratóriumi módszereinek tanításával foglalkozik, melyek népgazdaságunk szempontjából fontos ipari nyersanyagok, alapanyagok, féltermékek, és...
Tovább
Előszó
Jelen tankönyvünk a szerves kémiai nagyipar ama laboratóriumi módszereinek tanításával foglalkozik, melyek népgazdaságunk szempontjából fontos ipari nyersanyagok, alapanyagok, féltermékek, és gyártmányok üzemi ellenőrzésére, minősítésére alkalmasak. A tankönyv anyagát tehát szerves technikai vizsgálati módszerek alkotják.
A technikai vizsgálatok végrehajtása, bár szintén nagy pontosságot igényel, többnyire módszereiben is különbözik a tudományos kutató munkáétól. A technikai vizsgálati módszerektől a megbízható, pontos eredményszolgáltatáson kívül megkívánjuk azt, hogy aránylag gyorsan és egyszerű módon végrehajthatók, sorozatmunkák végzésére alkalmasak legyenek. A munka gyors végrehajtását nagyon elősegítik éppen a technikai vizsgálatoknál fokozott mértékben alkalmazott műszerek, mint például a refraktométer, a polariméter, koloriméter stb.
A legtöbb ipari anyag technikai vizsgálatához ma már szabvány vizsgálati módszerek állnak rendelkezésre. Ezeket a gyakorlatban jól bevált módszerek közül választották ki. Alkalmazásuk a vizsgálati eredmények egységes kiértékelését és összehasonlítását teszi lehetővé. A szabvány a vizsgálati módszeren kívül lerögzíti az alkalmazandó eszköz vagy készülék típusát is, de megszabja az egyes vizsgálatokhoz a mintavétel módját is.
Tankönyvünk az egyes anyagok ipari vizsgálatának tárgyalásánál a szabvány módszerekre támaszkodik, de nem elégedhetik meg ezek egyszerű leírásával, hanem megfelelő elméleti magyarázatot is kell neki nyújtania. A vegyésztechnikus ugyanis csak akkor tudja helyesen megoldani gyakorlati feladatait, ha munkája minden részleténél ismeri az anyaggal végbemenő változások okát, tudja, hogy azok milyen körülmények között, miféle kémiai-fizikai hatásokra történnek, minthogy tankönyvünk már terjedelme folytán sem bocsátkozhatik a már egyszer tanult anyag ismétlésébe, minden gyakorlati feladat végzésekor a tanulónak öntevékenyen kell megteremtenie a kapcsolatot a konkrét feladata és a vele összefüggő, tanult technológiai, valamint elméleti kémiai anyag között. Például a kátránylepárlási termékek vizsgálatakor át kell ismételnie a technológiai, valamint a szerves kémiai tankönyv megfelelő fejezeteit. Csak ily módon kapcsolódhatik szorosan össze az elmélet a gyakorlattal, és így teljesedhetik ki a többi szaktárgy ismeretanyaga a laboratóriumi gyakorlat során.
Vissza