Előszó
A kábítószer fogyasztás problémája az elmúlt két évtizedben egyre erősödő mértékben lett részese életünknek, szakmai gondolkodásunknak, növelte gyermekeink féltését, de tehetetlenségünk, eszköztelenségünk érzését is. Természetesen a gyermekvédelem sem maradhatott érintetlen, sőt a probléma itt erősödött igazán. A szakmai zavarodottság máig látszik az egyes intézmények reagálásában.
Különösen a prevenció gondolati és gyakorlati értelmezése jelent gondot. Felvetődik a kérdés, hogy a prevenció önálló tevékenységi kört jelent-e a deviációk kialakulásának megakadályozásában, vagy a tevékenységi folyamatba ágyazottan jelenik meg, és azok kölcsönhatásában érvényesül? Bár vannak olyan prevenciós elemek, amelyek önálló egységként végezhetők, pl.: felvilágosítás, kortársképzés, de nézetünk szerint a nevelődési folyamai szervezése során, abba beágyazottan, szemléleti kérdésként vetődik fel. A nevelés során nem csak a jelen idejű történésekre reagálunk, hanem tevékenységünk hatását a növendék személyiségének ismeretében, szakmai, emberi tapasztalásaink alapján a jövőbe vetítve vélelmezzük. Valódiságát mérésekkel igazoljuk. A könyv e szemléletben készült. Az átmeneti nevelésbe vett gyerekekre, különösen a speciális ellátású növendékekre, nagy kockázatú csoportként kell tekinteni. A drogfogyasztás, és egyéb deviációk gyakran személyiség-fejlődési, és magatartási problémákkal keverten jelennek meg. Általában nem oki, hanem következményes problémaként manifesztálódnak. Ezért indokolt a prevenció szélesebb tartalmú, és nevelődési folyamatba ágyazott értelmezése. A leírtak hosszabb idő óla végzett gyermekvédelmi-pedagógiai munka szüremlényei. Ezért ajánlhatjuk a könyvet azoknak, akik már elindultak ezen az úton, de azoknak is, akiket eddig megkímélt ez a probléma, de már érzékelik, hogy nem térhetnek ki előle.
A könyv modulszerűen készült, lehetővé téve ezek önálló elemként való használatát, de az írás egésze szakmai program alapjaként alkalmazható. Pedagógiai alapelvek képezik az egyes modulok alapját. Felhívom a figyelmet a munkával való nevelésre. A munka a felnőttek világába való tartozás útja, és a nevelő, növendék, felnőtt és fiatal partnerségének az alapja. Az iskola és a gyermekotthon nevelési kapcsolata pedig, minta lehetne a család és iskola kapcsolatában. A gyermekotthoni gondoskodásnak az intézet falain való túlnyúlása része az életkorokon átívelő nevelésnek, mely preventív hatású. Az egyes gyermekotthonok eltérő feltételekkel rendelkeznek. Más a lehetőség egy nagy területen fekvő széles tevékenységi skálát kínálni tudó otthonban, mint ott, ahol még udvar is alig van. A lakásotthonok is szűkebb lehetőségekkel rendelkeznek. Ezekben az esetekben inkább a célzott, illetve az indikált prevenció módszerei közül lehet választani. Az írások erős értékszemléleti alapon készültek. Nagy hangsúlyt kap a személyiségi fejlődés biológiai-pszichológiai-szociológiai-spirituális szükségleteinek kielégítése. Ennek alapja a nevelőközösség szeretetbeli egyetértése. Ajánljuk a könyvet azoknak a figyelmébe is, akik eddig a tevékenységük során főleg az egyes gyermek fejlődésére koncentráltak, és szemléletükben nem volt erős a nevelés közösségi kiterjesztése. Ez különösen a kiskamasz, és pubertás korú növendékekre gyakorolt kortárs preferenciák normaalakító hatása miatt is fontos. A növendéki önkormányzatról, a kortárssegítésről szóló részek támpontot adhatnak ebbe az irányba való elmozdulásra. Több éves tapasztalatom, hogy a pedagógus kollégák egy része úgy gondolja, hogy a felmerülő problémákra kész megoldásokat kaphat. Csak be kell menni a pedagógiai módszerek áruházába, ahol a polcról leemeli a módszert. S ha nincs ilyen, akkor nem ő a hibás. A megoldási formák helyi adaptációja akkor eredményes, ha az egyén és a közösség nem csak eszével érti, de érzelmeivel is azonosul a feladattal, és együtt cselekszik a növendékkel. E könyv nem csak a pedagógia szeretetét közvetíti az olvasónak, de a prevenció helyes értelmezésében a szeretet pedagógiáját is.
Vissza