1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar esztétika története

1945-1975

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Kossuth Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 563 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-09-0660-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tudománytörténeti áttekintések ritkán sorolhatók az érdekes olvasmányok közé: hangyaszorgalommal összehordott tényanyagukat csak a szakemberek hasznosíthatják. Szerdahelyi István könyve azonban több okból is kivétel e műfajban. A magyar esztétika utóbbi harminc esztendejének története már önmagában is számos drámai fordulattal, izgalmas vitákkal, heves szellemi küzdelmekkel színezett. A szerző pedig nem elégedett meg azzal, hogy szenvtelen szavakkal ismertesse a történteket, hanem tudatosan vállalja a marxista történetíró pártosságát: maga is vitába száll, érvel és cáfol, s egy-egy kutatási terület helyzetképét felvázolva nemcsak az eredményeket rögzíti, hanem a hiányosságokat, megoldatlan problémákat is felmutatja, kritikailag értékel. Az olyan közismert esztétikai tudományágak mellé, amilyen az általános művészetelmélet vagy az irodalomesztétika, odaállítja a szinte ismeretlen ágazatokat, a fotoesztétikát vagy a kertművészet elméletét is, és e felfedező munka nyomán az a meglepő... Tovább

Fülszöveg

A tudománytörténeti áttekintések ritkán sorolhatók az érdekes olvasmányok közé: hangyaszorgalommal összehordott tényanyagukat csak a szakemberek hasznosíthatják. Szerdahelyi István könyve azonban több okból is kivétel e műfajban. A magyar esztétika utóbbi harminc esztendejének története már önmagában is számos drámai fordulattal, izgalmas vitákkal, heves szellemi küzdelmekkel színezett. A szerző pedig nem elégedett meg azzal, hogy szenvtelen szavakkal ismertesse a történteket, hanem tudatosan vállalja a marxista történetíró pártosságát: maga is vitába száll, érvel és cáfol, s egy-egy kutatási terület helyzetképét felvázolva nemcsak az eredményeket rögzíti, hanem a hiányosságokat, megoldatlan problémákat is felmutatja, kritikailag értékel. Az olyan közismert esztétikai tudományágak mellé, amilyen az általános művészetelmélet vagy az irodalomesztétika, odaállítja a szinte ismeretlen ágazatokat, a fotoesztétikát vagy a kertművészet elméletét is, és e felfedező munka nyomán az a meglepő tény derül ki, hogy a magyar esztétika sokkal fejlettebb, sokoldalúbb, mint gondoltuk volna. A könyv azt a feladatot is vállalja, hogy a különböző szerzők, eltérő kutatási területek, irányok egymástól elszigetelten létrejött, de gondolatilag egymáshoz illő, egymást kiegészítő koncepcióit szembesítse, egybeépítse, s így nemcsak történeti forrásműként, hanem marxista esztétikánk eredményét logikailag rendszerező kézikönyvként is hasznosítható. Az oktatás, az önművelés szolgálatára gondolva a szerző igyekezett az esztétika filozofikusan elvont okfejtéseit minél közérthetőbben, szemléletesebben ismertetni, olvasmányos stílusban megfogalmazni. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A kezdettől az újrakezdésig: 1945-1956
Előzmények16
Az új helyzet és a polgári esztétika19
Mátrai László20
Sík Sándor22
Füst Milán24
A marxista esztétika offenzívája25
Az első realizmus-vita28
Irodalomcentrikusság és napi aktualitásigény30
A hagyománycentrikus szemlélet32
A szektarionizmus33
A marxista esztétika vonzereje36
A polgári esztétika megszűnése38
A dogmatizmus időszaka41
A szocialista realizmus elméletének kidolgozatlansága43
A személyi kultusz atmoszférája47
A tartalom és forma metafizikus szétválasztása47
A művészet nemzeti jellege48
Harc a dogmatizmus ellen49
A felépítmény-vita55
A második realizmus-vita58
Lukács György esztétikai nézetei62
A művészet mint megismerési forma, visszatükröződés65
A tpikusság66
Az emberközpontúság66
A művészi igazság és az intenzív totalitás68
Fiktivitás és fantasztikum69
Lukács koncepciójának önellentmondásai71
A művészi igazság és az irányzatosság, pártosság74
Művészi igazság és újszerűség77
A "nagy realizmus" koncepciója78
A "realizmus diadala"82
A népiség86
A realizmus és antirealizmus harca88
Az "izmusok"89
Szépség és művésziség92
A "nagy realizmus" elméletének felbomlása93
A realizmus mint központi értékkategória94
A művészet fejlődése96
A műalkotás szerkezete97
A formalizmus és a forma objektivitása100
A művészeti technika szubjektivitása102
A tartalom és forma teljes egysége103
Kultúrpolitikai vonatkozású koncepciói105
Lukács tekintélye111
A "Lukács-vita" előzménye112
A Lukács-vita114
A vita után120
Balázs Béla123
Filmesztétikai nézetei125
Balázs Béla és Lukács126
Esztétikájának fogadtatása128
Révai József128
A szimbolizmus mint realizmus130
A líra és az intenzív totalitás131
A "nagy lázadók"132
Kultúrpoilitikai elvei132
Historicizmus és prakticizmus133
Irodalomesztétika135
Lukács György137
Lukács nyomában és azon túl141
Építészeti esztétika145
Vita az építőművészeti szocialista realizmusról146
Az építőművészet sajátosságai149
Zeneesztétika154
A népiesség és a Bartók-hagyomány155
A marxista zeneesztétika kezdetei158
Képzőművészeti esztétika159
Fülep Lajos160
Vita az absztrakt művészetről161
A fényképmásolástól a poosztimpresszionizmusig166
Az esztétika egyéb ágazatai167
Kertművészeti esztétika168
Iparművészet-elmélet169
Filmesztétika171
A "marginális művészetek" esztétikája172
Esztétikatörténet173
Általános esztétika174
Általános művészetelmélet175
A művészeten kívüli esztétikum elmélete176
Az esztétikai objektivitás problémája177
Összegezés180
A széttagoltságtól az egység felé: 1957-1975185
A Lukács-kritika191
A "revizionista Lukács" keritikája192
A "dogmatikus Lukács" kritikája196
Az orientációs válság199
A modernizmus-vita203
A korszerűség205
Az avantgarde-irányzatok társadalmi gyökerei206
A dekadencia208
Modernizmus és realizmus210
Az avantgardista kifejezőeszközök realista adaptációja212
A vita értékelése213
A harmadik realizmus-vita215
A lukácsi realizmusfogalom216
A realista stílus fogalma219
A kritikai realizmus fogalma221
A szocialista realizmus fogalma222
A "parttalan realaizmus" kritikája223
A vita értékelése224
A lukácsi szimbólum-allegória-koncepció227
Az "irányzat-, módszer-, stílusvita"229
A módszer fogalma229
A stílus fogalma233
Az egyedi mű stílusa és az egyéni stílus237
Az irányzat és korstílus, a stílusváltozat239
A többi elvont stílusfogalom242
Stílus és érték243
A művészeti korszakok és irányzatok problémái244
A tükrözés-vita247
Az ábrázolás és kifejezés fogalma247
Az autonóm művészeti tükrözés határai252
A vita egyéb elágazásai256
Az érték-vita258
A realaizmus mint érték258
A közérthetőség-vita260
A művészi érték konkrétabb sajátosságai264
Általános értékelmélet és esztétikai értékelmélet265
Szépség és realizmus267
Esztétikai érték és érdek, szükséglet270
Az ízlés-vita271
Vita a nemzeti jellegről és a népiség fogalmáról273
A népiség277
Az egység útján280
A Lukács-probléma rendeződése280
Táguló horizontok283
A strukturalizmus-vita285
A frankfurti iskola, a technicizmus és az "új baloldal" kritikája288
A marxista elmélet hegemóniája és egysége291
Lukács György esztétikája295
A világszerűség296
Az antopocentrizmus299
Szubjektivitás, objektivitás és nembeliség300
Az intenzív totalitás301
A realizmus303
Az egynemű közeg, az "egész ember" és az "ember egésze"303
A katarzis306
Defetisizálás, "az emberiség emlékezete"307
A meghatározatlan tárgyiasság308
A kettős visszatükrözés310
Az egyvesszős jelzőrendszer311
Lukács esztétikum-modellje312
Vita a nembeliségről314
Vita az esztétikai tárgy objektivitásáról319
Az antropocentrizmus problémái322
Az intenzív totalitás és tipikusság problémái323
Az egynemű közeg fogalmának ellentmondásai325
A katarzis fogalmának ellentmondásai326
A mindennapiság fogalmának ellentmondásai329
A kettős visszatükrözés fogalmának ellentmondásai331
Az egyvesszős jelzőrendszer problémája332
Lukács esztétikum-modelljének problémái333
Lukács esztétikájának jelentősége335
Szigeti József esztétikai nézetei337
Az esztétikum modellje338
Az esztétikai minőségek rendszere339
A művészet szféráinak modellje342
A műalkotások szerkezete345
Irodalomesztétika347
Módszertan, metatudomány, műfajelmélet347
Epikaelmélet350
Líraelmélet352
Költészetelmélet356
Verselmélet és stilisztika 359
Drámaelmélet és színházesztétika361
Dráma és színház362
A modern dramaturgia366
A dráma mint irodalmi műfaj367
Zeneesztétika369
A valóság zenei képe369
Vita a zenei köznyelvről375
A Lendvai-vita377
Vita az atonalitásról378
A zenei plluralizmus problémája381
A "könnyűzene" elmélete383
Marxista zeneesztétikánk tekintélye384
Építészeti esztétika385
Az építőművészet sajátossága386
Az építészeti forma és a műélmény problémái396
A városépítészet esztétikája397
Az építőművészet és társművészetei400
Filmesztétika401
Kifejlett művészet-e a film?402
A film mint önálló, komplex művészet403
A filmbeli tükrözés sajátosságai404
A film formanyelve405
A film és az általános művészetelméleti-esztétikai kategóriák407
A film szerzőségének probémája408
A film műfajai410
Van-e magyar filmesztétika?411
Képzőművészeti esztétika412
A "vizuális kultúra" problémája413
Az autonóm képzőművészet sajátosságai416
Dekoratív képzőművészet, díszítőművészet421
A képzőművészeti kiegészítő műfajok424
Az absztrakt művészet vitája425
Folklóresztétika és a "közhasználatú művészet" elmélete429
A folklór művészet esztétikai jellemzői429
A folklór művészet jelene és jövője433
A "közhasználatú művészet" esztétikai jellemzői436
A szórakoztató művészet és a giccs elmélete439
A giccs440
A szórakoztató művészet442
Az esztétika egyéb ágazatai447
Iparművészeti és ipari esztétika447
Rádió- és tévéesztétika451
Fotoesztétika457
A kertművészet esztétikája460
Az eladóművészet esztétikája463
Táncesztétika464
Az esztétikai nevelés elmélete466
Esztétikatörténet467
Metaesztétika469
Általános művészetelmélet476
A művész fogalma476
A művészeti ágak rendszere478
A művészet a történelmi fejlődésfolyamatban482
A műalkotás struktúrája488
A tartalom és forma viszonya 488
A tartalom, az eszmei mondanivaló és a téma490
Irányzatosság, elkötelezettség, pártosság496
A külső és belső forma498
Az elvont formák500
Alkotás és befogadás501
A művészetelmélet határterületei, a társtudományok főbb eredményei504
Általános esztétika506
Szépségelmélet506
A többi esztétikai minőség elmélete510
Az esztétikum általános meghatározása512
Az esztétikum szférái519
Az esztétikum szféráinak elvi egyenértékűsége520
Környezetesztétika523
Összegezés524

Szerdahelyi István

Szerdahelyi István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szerdahelyi István könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar esztétika története A magyar esztétika története A magyar esztétika története

A védőborító enyhén kopottas és szakadozott. A lapélek kissé foltosak.

Állapot:
1.640 Ft
820 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A magyar esztétika története

Könyvtári könyv volt. A védőborító kopott, széle szakadt, javított.

Állapot: Közepes
1.640 Ft
1.310 ,-Ft 20
20 pont kapható
Kosárba