Előszó
A korszerű nyelvi és irodalmi műveltség nemcsak az ismeretek birtoklását, hanem a nyelv tudatos használatának képességét is jelenti. A nyelvhasználat tudatossá tételéhez elengedhetetlen nyelvismeret. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az általános iskolában nyelvészeket képezünk. Természetesen nem vitatom a nyelvtan tanításának szükségességét. Fontos alapja a helyesírás, a helyesejtés, a nyelvhelyesség fejlesztésének éppúgy, mint az idegen nyelv oktatásának, de nem szabad a szabályok sulykolását a középpontba helyezni.
Bár a gyerekek alsó tagozatosként is tanulják a nyelvtan-helyesírás szabályait, elveit, bebizonyított tény, hogy absztrakt gondolkodásra igazán csak 10-12 éves kortól képesek. Ezért érzik úgy sokszor a felsős kollégák, nem tudja a gyermek, pedig tanult róla. Tanítói és magyartanári diploma birtokában éveken át tanítottam magyar nyelv és irodalmat alsó és felső tagozatban egyaránt. Az így szerzett tapasztalataim felhasználásával állítottam össze a négy taneszköz, a Nyelvtan és helyesírás munkáltató tankönyvek, valamint a Fogalmazás feladatgyűjtemények feladatait. Mindkettőben törekedtem a fokozatosság elvének minél hatékonyabb betartására. A közlő részek és az utasítások az egyszerűtől haladnak a bonyolult felé. A tanulók a tanulási folyamatban nem szakadhatnak el a szemléletes és szemléltetett nyelvhasználati gyakorlattól.
A nyelvhasználat egyik részterülete a szóbeli és írásbeli kifejezés fejlesztése. Az e célt szolgáló feladatok kerültek a Fogalmazás feladatgyűjteménybe.
Szándékom, hogy mindkét taneszköz esetében együtt, egy helyen érvényesüljön az elmélet és a gyakorlat. A feladatok igazodnak a 10-12 éves korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődési köréhez {téma, problémafelvetés, megfogalmazás stb.). Alkalmasak a differenciálásra, változatos munkaformákat sugallnak. Kapcsolódnak az irodalomkönyvekhez az anyanyelvi integráció keretein belül. A tantárgyi koncentráció érvényesül azokban a feladatokban, melyekben indukciós szövegként az Apáczai Kiadó gondozásában megjelent következő 5. és 6. osztályos tankönyvek és segédkönyvek részletét használtam fel: Bánhegyi Ferenc: Történelem, Dr. Döbrönte Zoltánné: Földrajz, Horváth Miklós: Biológia, Németh Endréné Békefi Zsuzsanna: Hatodik daloskönyvem, Pitrik József: Életvitel, technika, háztartástan. Ezek a tankönyvrészletek kiválóan alkalmasak arra, hogy az egyes tantárgyak szakszókincsére és az ezekkel kapcsolatos helyesírási problémákra irányítsuk a tanulók figyelmét. Ezek a szövegrészletek sokkal közelebb állnak - még szaknyelviségük ellenére is - a tanulók által használt köznyelvhez, mint a stilisztikailag sokkal csiszoltabb irodalmi nyelv, amely megértése sokaknak okoz problémát. A tanulók számára pedig nehezebb egy mondat, egy szöveg bármilyen szempontú nyelvtani elemzése, amelyet nem vagy csak részben értenek meg.
A kiadványok gazdagon illusztráltak. Ezzel - az Apáczai Kiadóval egyetértésben - azt szeretnénk elérni, hogy gyermek és tanár szívesen vegye kézbe őket. A visszatérő jelzésekkel és kiemelésekkel használatukat igyekeztem megkönnyíteni. Ezek értelmezése a kiadványok 4. oldalán található.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a tantárgyi programban szereplő taneszközök hivatalosan is tankönyvek, és az Oktatási Minisztérium határozatai alapján megfelelnek a kerettantervi elvárásoknak.
Vissza