Előszó
Szentlőrinc nem csupán földrajzi helységnév, ismertté nem a térkép tette - mégpedig nemcsak országszerte, hanem a határokon túl is hanem egy szervolt iskolája, a szentlőrinci kísérleti műhely....
Tovább
Előszó
Szentlőrinc nem csupán földrajzi helységnév, ismertté nem a térkép tette - mégpedig nemcsak országszerte, hanem a határokon túl is hanem egy szervolt iskolája, a szentlőrinci kísérleti műhely. Pedagógusok ezrei látogatták 1969-től mintegy két és fél évtizeden át, irodalma könyvtárnyi. Gáspár László iskolája mára neveléstörténeti kuriózummá lett. Átlényegülése pontos dátumhoz köthető: 1997. június 27-én még tevékeny pedagógiai műhely, július 1-én pedig már szellemi konstrukcióként a neveléstörténet része. A két időpont közé egy dolgos hétvége fért el, ekkorra szervezte az országos konferenciát a pécsi JPTE Tanárképző Intézete „A szentlőrinci iskolakísérlet neveléstörténeti szerepe" címmel. Két év múlva „Gáspár László szellemi hagyatéka és a modernizációs folyamatok" címmel Szentlőrincen emlékezett a szakma az iskolakísérlet indításának harmincadik évfordulójára. Legutóbb 2003-ban a Magyar Pedagógiai Társaság tartott országos tanácskozást Békéscsabán „Gáspár László öröksége, aktualitása" címmel. (A konferenciák teljes anyaga megtalálható az Embernevelés 1997. 3. és 4., az 1999.4. és a 2000.1-2. ill. 3-4. összevont számában valamint a 2003. évi különszámában.)
Ezekkel az eseményekkel vette kezdetét a neveléstörténeti értékek számbavétele. Támogatás hiányában és intézményi háttér nélkül megvalósulatlan maradt a Gáspár László Tagozat keretében benyújtott két kutatási program:
- a program zárásakor még fellelhető dokumentumok mentése, jegyzékbe vétele, feldolgozása,
- egy teljes Gáspár-monográfia elkészítése. Sajnálatos, hogy az elvégzetlenül maradt munka minden további kutatás eredményességét megnehezítheti.
Aki ma kutatóként közeledik a valamikori pedagógiai műhelyhez, aligha kerülheti meg a teljes szentlőrinci irodalom tanulmányozását. Ezt a munkát két igényesen összeállított, teljességre törekvő bibliográfia segítheti: a Baranyai Művelődés 1989. 1. számában jelent meg az egyik, a másikat az Embernevelés adta közre az 1977. évi 2. számában. A háttérirodalom sűrűjében nagyobb összefoglaló munkák adnak útbaigazítást:
- Gáspár László: A szentlőrinci iskolakísérlet I. (Az iskolakísérlet elméleti alapjai, problématörténete.) Tankönyvkiadó, 1984.
- Kocsis József: A szentlőrinci iskolakísérlet II. (Az iskolakísérlet esemény- és intézménytörténete.) Tankönyvkiadó, 1984
- Kocsis József: Kinek kell Szentlőrinc? (Az iskolakísérlet 2. évtizedének esemény- és intézménytörténete.) Könyv kézirat, folytatásokban megjelent az Embernevelés 1994. évi négy számában.
Vissza