1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vers l'unique métaphore

Az egyetlen metafora felé

Szerző
Fordító
Párizs
Kiadó: José Corti
Kiadás helye: Párizs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 308 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Francia  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Szentkuthy Miklós nevezetes, de alighanem kevesek által olvasott munkája 1935-ben jelent meg, kis példányszámban; azóta sokat emlegetik, hivatkoznak rá, de noha könyvritkaság, új kiadása mindmáig váratott magára. A mű voltaképp napló, vagy ahogyan Szentkuthy nevezi: Catalogus Rerum - jelenségek, dolgok jegyzéke. Az író száztizenkét rövidebb-hosszabb szekvenciában jegyezte föl élményeit, gondolatait, kommentálta olvasmányait, a politikai és egyéb eseményeket. Ahogy maga mondja: "Két szubjektívebb epikai részletei, efermer apróságai, a maguk adatszerű, stilizálatlan egyéniségében - és a világ nagy tényei, allegórikus, Standbild-szerű nagyságukban: halál, nyár, tenger, szerelem, istenek, virág."
Szentkuthy rendkívüli érzékenységgel, kivételes tudással, nagy fantáziával, páratlan nyelvi erővel jeleníti meg és elemzi a látványt és a gondolatot, a történelmet és a jelent. - Az irodalmunkban egyedülálló könyvet megjelenésekor Németh László, Hevesi András, Halász Gábor köszöntötte nagy... Tovább

Fülszöveg

Szentkuthy Miklós nevezetes, de alighanem kevesek által olvasott munkája 1935-ben jelent meg, kis példányszámban; azóta sokat emlegetik, hivatkoznak rá, de noha könyvritkaság, új kiadása mindmáig váratott magára. A mű voltaképp napló, vagy ahogyan Szentkuthy nevezi: Catalogus Rerum - jelenségek, dolgok jegyzéke. Az író száztizenkét rövidebb-hosszabb szekvenciában jegyezte föl élményeit, gondolatait, kommentálta olvasmányait, a politikai és egyéb eseményeket. Ahogy maga mondja: "Két szubjektívebb epikai részletei, efermer apróságai, a maguk adatszerű, stilizálatlan egyéniségében - és a világ nagy tényei, allegórikus, Standbild-szerű nagyságukban: halál, nyár, tenger, szerelem, istenek, virág."
Szentkuthy rendkívüli érzékenységgel, kivételes tudással, nagy fantáziával, páratlan nyelvi erővel jeleníti meg és elemzi a látványt és a gondolatot, a történelmet és a jelent. - Az irodalmunkban egyedülálló könyvet megjelenésekor Németh László, Hevesi András, Halász Gábor köszöntötte nagy elismeréssel; Németh László többek között ezt írta: "Szentkuthy találmányának megvan az az érdeme, hogy az írást egész újszerűen feszíti ki... Ahol minden inog, az író vagy a földformáló erők közé szegődik, vagy minden ingás fölött rendezi be kultúrateremtő laboratóriumát. Szentkuthy, a gondolkozdájában ülő, akarata ellenére is testvére a földön hadakozóknak, ahogy az ekének is a felhő egy új vetésben." Vissza

Tartalom

Célom a vad, abszolút imitáció, pazarló precízió. Catalogus Rerum
Örök játék: megismerni a világot? - megőrizni a világot?
Harsogva csicsergő, láthatatlan madarak fekete torkának "látomása"
Kétféle hőség: a természet nyári forrósága és a beteg ember láza - harcoljatok!
Himnikus élet - analitikus élet. Láz. Nyár. Pindaros. Proust
Banalitás és rím perverz házassága
Lehetőségek lázas fikciója és az imitáció: legtestvérebb testvérek
A rajz hűsít
Két női mozdulat
Erosz. Állati és virági része
Kis erkölcstan tipologia növényarcképekből
Forma: növények adta fogalom
Bronzvörös hajú nő hever a hegyoldalon. Idegen? ismerős? anya? szerető?
Látásból ismert nők: életem legfontosabb liaisonjai
A csábítások fent leírt formái
Tovább a bronzvörös hajú nő: a szemek flört-platonizmusa
Westöstlicher Divan: józanság és színes mesemiljő
Hálószoba nyári hajnalban: laboratórium és sors
Huberman
Az élettől három dolog távolít! A szerelem állapota: szintézisvágyam líra és objektív világ egyesítésére. Matematizáló tudományos relizmus: csillagász barátom nemlírai, objektív ember. Nők és tudomány után kivezet az életből: az álom?
A szerelem három metaforája vagy biológiai fázisa: virág, mondénség, betegség
Lényegem: abszolút és szakadatlan intenzitásigény. De orgazmus is legyen: forma!
Komédia. Szerelmi fóbia
Életünk legfiktívebb, legsemmisebb része: énünk. A csak-minket imádó nő erre hívja fel figyelmünket. Eksztázis és idill: van-e még két ilyan hazugság a földön?
Psyché, hetéra, szépség: szabadulhatunk-e a nő e három örök formájától?
Egy naplószerű mű: a végső formula és impressziók halmazának keveréke, melyben a főszereplő az idő
Abszolút szenvedés: álom beteg öregasszony fiatal-lányos szenvedő aktjáról. Goethe összes verseit olvasom: Goethe-mítosz és Goethe-valóság opalizáló ellentmondásai. I saw the beast most horrible: a szörny lakomája. Esteledő, elhagyatott park: elmerülés a csendben
Zsidó temetés
Reggeli ébredés: szűzen születni a szabadság gyötrő teljességében. Élet legyek-e, vagy mű?
Metafora: embrió; tisztázott gondolat: kifejlett embertest
Tett és gondolat. Elemi erosz, absztrakt metafora
Egy faun két szeretője, elég messze kalandozó embertani és lélektani követekeztetésekkel
Szerelmi háromszögből etikai Szentháromság
Egy szerelemkezdet kezdetnek hagyva
A lakás: a legfőbb metafizikum és praktikum
Stuart II. Károly regénye. Királyi erkölcstelenség hivatásos jelképe: "fantasztikus, mint egy címeralkatrész, unalmas, mint egy akta"
Az önkritika furora
Flagelláns stíluselemzés: az efemerség hajszálaiba kötözött ólomnehéz örökkévalóság
Magányos szoba gyönyöre nyári viharban
Fiatal Goethe: fád mítoszetiket , naivan durva érzékiség
Questionnarium doricum
Holbein: Fiatal lány arcképe
Haydn-szonáta és kaktusz. Regény kísérleteim: konkrét biológiai értelemben azok
Apropó, Haydn: formabontó klasszikusok, formábabénult romantikusok
A fúga mint materializált zene és mint tudatos érzékiség
Két motívum
A szépség kompilációjellege
Most hagyjatok egyedül
Van külön élet és külön művészet?
Miatyánk
A szerelem fullasztó virágházi virágbetegség
"Politikai ellenfelem"
Kétféle emberismeret
Történelmi szereplők abszolút, lényegi különfélesége
Hírlapok humbugja, rikkancsok nyomora, sznobizmus gyalázata
Miben áll valaminek a krízise?
Belemerülni a végzetes emberi konkrétum: a ma szolgálatába
Démosz, kéj, magány: Don Giovanni három büntetése
Két alfa és ómega ihletőm: természet és mondénség
Himnusz a Végzethez
Életem két nagy véglete: a "himnusz" és egy "érzéklési séma"
Betegségből és balesetből származó halál különbözősége
Étosz és igazság
Művész és nyárspolgár
Építészet, betegség, erosz: mind a három plasztikusságot keres
Regényterv (II. Stuart Károly)
Megtérés. Ágostoné. Enyém. Értéke vagy értéktelensége
Mért nem írok drámát?
Mellékes, hogy festő vagyok-e. Rajzolni, rajzolni!
Stílusom rongy, mint Szent Ferenc ruhája; stílusom tüdővész, mint Szent Terézé; stílusom vér, mint a mártíroké
A Szent (regényterv)
A keresztényszocialista (riport)
James I. és Jane Hobson szerelme, avagy az aránytalan harag parabolája
Vitriolos drámaterv (a párizsi Compagnie des Quinze színésztársaságnak ajánlva)
Őrjöngő karitász. Hála vagy gyilkosság?
Harmonikus álomképek
Gazdag nagykereskedők humbug munka (ő) etikája
Szülők titka. Távoli országok titka
Hamis egyenlet konzerv és emberiség között
Az e világi és a nem e világi ellentéte
Sex-biológia és sex-esztétika két véglete. J. C. Powys: Jobber Skald"
Caracalla álma. Regényterv, fantázia, analízis
Témám mindig egy...
Melyik a leg-"igazabb" virág?
Raffaelló négy madonnamodellje
Az eltávozott ember. Hiány, nemlét: abszurd matematikai elrugaszkodások és mindennapok realitása
Analízis és stílus
Nem lehet egyszerre két istent szolgálni: művészetet és morált
Áthidalhatatlan és kétségbeejtő különbség: írásaim és gondolataim között
Az eltávozott után és nyomában
A nyár: legnagyobb kosz és legnagyobb rend
Ami megváltoztatja a regényhős leírt arcképét
Mikor a fizikai súlypont a tárgyakon (szavakon) kívül esik
Az ifjú Bonington óráiból. Fantáziák akvarelljeinek nézése közben
Álom és próza viszonya. Realitás- vagy irrealitásösztönünk-e az "igazibb?"
"Charles VII." szenvedéseinek genealógiája
Valaki a szomszédban zongorán gyakorol; olvasok egy misztikus regényt; gondolkozom sorsomon: szédítő és gyötrelmes három világ
Hogyha az ember semminek sem születik igazán?
Az egyén nyavalyája és a társadalom nyavalyája. Regényterv
Himnuszt írjak vagy regényszerű adatkatalógust a szerelem lehetetlenségéről?
Hátborzongató dolog a művészet centrumában látni a művészet mérgét
Három különböző figura, három értelmetlenség, három szenvedés
Nyári délután dolgozószobámban. Beszélgetés matematikus barátommal. Témák: háború és számelmélet. Vagyis? Halál és az értelem útja az érthetetlenségig - kísérteties kővendégek
Két lehetséges programom: aszketikus-katolikus erkölcs vagy teljes életemnek a matematikára való feláldozása
A Boston Weekly 1935. július 20-i száma - kommentátorok, regénytervek
Életem és művem három determináló pillére: álom, mondénség, növények
Parabola teljesülhetetlen álmokról és lehetetlen valóságokról. Regényterv
"Merchant" Hengrik angol király, "Pallida" Fülöp spanyol király, Ydoleza spanyol királynő, Ucia d'Avar spanyol hercegnő - regényterv négy főszereplővel
Két világ. Egyik: Isten, ember, szenvedés. Másik: természet, szépség, boldogság. Kizárják egymást?
A problémátlanság jelképe: egy kiss fonnyadásnak indult margarétacsokor
Nyelvek varázsló-kuruzsló hatása. Sir Thomas Browne és Francois Mauriac olvasása
Egyetlen metafora felé vagy: milljó metafora felől egyetlen ember felé?

Szentkuthy Miklós

Szentkuthy Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szentkuthy Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Vers l'unique métaphore Vers l'unique métaphore Vers l'unique métaphore Vers l'unique métaphore Vers l'unique métaphore Vers l'unique métaphore

A borító enyhén elszíneződött, a lapélek kissé foltosak, egyenetlenek. Az előlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba