Az impresszionizmus belső paradoxona. Pontos láztabellát vezetve Rilke verseiből | 9 |
Emberionális predesztináció és történelmi predesztináció szövődése életünkben | 19 |
Kissé esős délutánon találkoztam egy nőismerősömmel, Fekete mágia, parázsló fojtott derű | 21 |
Életművem, mint egy Montaigne- vagy Saint-Simon-féle óriásnapló | 25 |
Egy fura tündér, egy szőke kisöccs, egy lombos-tornyos villa | 25 |
Ünnepnap délelőtt egy záporos éjszaka után | 27 |
Fehér tátika-csokor | 28 |
A mondénség mint vallás-alakú vallás | 28 |
Regényterv: Max-fiatal tanár, Weili - menyasszony, Lenchen, Babette és mások | 29 |
A regényterv folytatása (I.): a nő a vasúti fülkében: teljesen anyagtalan. Lenchen játékbűnei és igazi elkövetett bűnei | 33 |
A matematikus agy és a komponáló-rendszerező agy különbsége | 39 |
A 16. század történelmi harcai: emberiek. A későbbi harcok: teoretikusak. V. Károl kora: emberek kora, Mussolini kora: fikciók és absztrakciók kora | 45 |
Erdélyi közjáték avagy a történelmet senki sem akarja | 48 |
Lope de Vega halálának 300. évfordulójára: Óda a Hazugsághoz | 50 |
A modern történelem-felfogás a "Civitas Dei" és a "Narrenschiff" fogalmának valamilyen okos, üdvözítő szintézise legyen | 52 |
Főérdeklődésem: a vitális, az organikus, a vegetatív és a biológiai. Két olvasmányom: Simmel: Rebrandt, T. E. Lawrence: "Seven pillars of Wisdom" | 52 |
Házaséletem Rembrandt-tal | 54 |
A divatban egyesül realitás és fikció, állati érzékiség és holdkóros absztrakció | 56 |
Az eső varázshatása a város embereken | 86 |
A fiatal Shakespeare három lehetséges attitűdje | 90 |
Zsidó vacsora | 91 |
A fiatal Stazio és az életszentség | 92 |
The Green Lazarus facing the fact of sex | 93 |
A nagy háromszög: szülők, szegények, barátok | 95 |
Plon és az irgalmasság | 107 |
Ásványvíz kopog egy borral félig megtöltött pohárban | 108 |
Amit a démosz-automata nem tud megkülönböztetni | 111 |
A nyomor-kapca istene és az urak szerelme | 111 |
A jajgatások alkati stílus-különbségei | 113 |
Divatbeli rafinériák és nem rafinált logikai elgondolások | 113 |
Claude Lorrain, japán festők és az impresszionizmus | 114 |
A fiatal Bernardino szerelmi viszontagságai | 114 |
Góngora-farce | 115 |
Pénelopé - a mai fél- és ál-szerelmi élet tragédiája | 119 |
Három jelenség marad a világból: betegség, művészet, politika | 121 |
De Malo herceg és Aphrodité két álarca | 122 |
T. F. Mac Owen Cincinnati, 60 éves költő monológja egy Palm Beach-i szállodában | 125 |
Alternatíva: művészet - élet | 127 |
Ha írok, ez a két véglet fog vonzani: valóság-másolás, farce tragique | 131 |
Szent Tamás mindennapi kenyere és metafizikája | 133 |
Minden ember mint egyetlen tulajdonság képviselője | 134 |
"Isten éltesse!" - melyik isten rezdül ilyenkor a metafizikák splendid rejtek-egeiben? | 135 |
Ha összehasonlítom álmaimat | 135 |
Apám az élet örök titok-tája, anyám az igazi dolgok örök nyugtalansága | 136 |
A szerelem örök pólusai: apám betegágytól nőhöz | 137 |
Szerelemtörténet Alapfogalmai: pénz, halál, birtokösztön, idő múlása | 138 |
Az álmatlan ember paplana éjjel | 139 |
Hippolütosz és Phaedra | 139 |
Egy igazi ciklámen-csokor a nő mellén | 140 |
Harangszó a november-hajnali ködben | 141 |
József, Putifárné és az álmok | 141 |
Őrült intimitás Phaedrával | 142 |
Az Artemiszt-testű és Artemisz-jellemű lányok iránti határtalan gyűlöletem | 144 |
Hálátlanság, erkölcstelenség egyedül lenni | 146 |
Rögeszme a gyerekességről | 147 |
Két aggály közt vergődik szerelmem: pusztító eksztázis - kereplő rutin | 147 |
Az idegen asszony ura: átkos fekete statisztika? | 148 |
Fiatal fiúk közt | 149 |
Egy paróka-szerűen fejre simuló haj | 149 |
Décadence-héjam mögött: ősi egészség | 150 |
Mosolyod: szépség rezzenése a hintázó időben | 151 |
Egy akt-szerű női fej | 151 |
Hűségem, hűtlenségem: örök igenlés és örök tagadás fut egymás mellett | 153 |
Legszebb irodalmi pillanat: barokk hiúság és véres élmény azonosulása | 154 |
Mindenem a ruha volt | 155 |
Vak ölelés, sors és rutin | 156 |
Bujkáló frigy vérvörös pecsétei | 157 |
Fordított Danaé, dzsigolók apológiája | 158 |
A rossz apa | 158 |
Szörnyű szimmetria: a megcsaltak érzik bűneiket | 159 |
Ki itt a győztes? te ártatlan-kárhozott hirtelen virág vagy az ősi eskü? | 160 |
Nőknek ígérve testet és üdvösséget, isteneknek ajánlva az egész világot | 160 |
Előttemkönyvek dzsungel-oszlopia, mögöttem egy asszony tiarás-tornyos szerelme | 161 |
Két törvény titka: az erkölcsi fikció kínzó szabályai, és az elemi élet nagy khárisz-virágzása | 164 |
Egy asszopnyi arc legamazonibb tagadása minden hiába-álmodozásnak | 166 |
"Emlékszel, mikor először néztema szemedbe?" | 168 |
Nincs más szerepe szeretőnek, mint tükrévé válni győztes feleségnek | 169 |
Feleség és szerető: két ősi erő két egyforma jelenléte | 170 |
Van-e fájdalmasabb pillanat a szerelemben, mint mikor először látjuk rútnak a szeretőt? | 172 |
Titok vagy, Ydoleza! | 173 |
Elfelejteni tudom, de megtagadni nem! | 175 |
Lebegő álom, délibáb, színes hangok ártatlan konstellációja arcod | 175 |
A szerelem önfeled nyugalma csak egy pillanatig tartott | 177 |
Mikor először néztünk össze, Marvel, te asszonyságod okos múltját hoztad felém | 179 |
Oly groteszk és szent dolog a költők színészkedése a szerelemben | 181 |
Mikor lehullt a cipőd | 182 |
Wert és Wesen | 184 |
Crashaw stílusának két magyarázata | 187 |
Az ember pihen: a magányban, - előttem a víz. Kétféle emlékezet | 188 |
Nincs művészetem, de van egy egészséges szertelenségem | 201 |
Egy téma: terület, mely egyformán távol áll az élettől és a művészettől | 203 |
Az alvó, csókolódzó, egymást taszító házastársak | 205 |
Mussolini fényképe és egy római szobor | 205 |
Mi minden fér bele az emberiségbe! | 207 |
A kiábrándulás küklopszi falai | 207 |
Gyönyörű nő a könyvesbolt kirakata előtt | 208 |
Egy kicsit ledobjuk közönyös utcai arcunkat | 209 |
A Rókus-kápolnában imádkozom | 209 |
Életem egyik legkétségbeesett napja | 212 |
"Mérgek és Fotel" | 212 |
Építészeti szex-metaforák | 213 |
A román stílusú várak, perspektíva-trükkök, divat és bölcselkedő lélektan, a templomok és színpadi kulisszák | 218 |
Álom: az örök izgalom | 224 |
Drágán adják a csendet | 227 |
A hazugság algebrai paroxizmusa | 230 |
Megoldatlan univerzum és megoldott detekív-regény | 232 |
Háromféle szerepe három nő előtt | 232 |
A felvilágosult Erasmus és a babonás Paracelsus | 233 |
Az igaz orvos igaz dilemmája | 235 |
Eső és veréb, avar és hó tánca | 235 |
A szerelem két pillére | 236 |
Téli fák és egy női test | 237 |
A valósággal szemben: teljes őrültség vagy teljes absztrakció | 239 |
Valóság csődje és elmélet csődje | 241 |
A találkahely minden nyomor közül a legnyomorultabb | 243 |
Ékesítsd magad, Marvel, perceim lopott gyöngyeivel | 249 |
Tudsz-e lenni igaz, egyértelmű múzsa? | 250 |
Ősi M. és új M. | 251 |
Beardsley: egy festő jellemzésének lehetőségei | 254 |
Élet és/vagy művészet? | 259 |
A művészet lényege, hogy nem definiálható | 261 |
Nem az igazság a fontos, hanem a szubjektivitás-mentesség? | 262 |
Életbeli élmény és önállósult gondolkozás: mindkettő meddősége | 264 |
"Író" irodalom és "alluzív" irodalom | 265 |
Az irodalom, mint iránytű, útmutató nyíl | 268 |
Csönd? vagy az alkotás híre? | 270 |
Didergő, lopott ks szerelem, megvédhetlek-e annyi ellenség elől? | 270 |
Elröppent nyíl, tavaszok tavaszát megtagadtam | 271 |
Ördögi annunciáció | 273 |
Én: meddő baj-katalógus, balga csősz, kancsal tantalusz | 274 |
Ma Perc voltál, Marvel! | 276 |
Osváth Júlia: Constanza | 277 |
Tudta-e Héraklesz, hogy ki ő? | 282 |
Van-e jogosultabb dolog a történetírásban, mint az elfogultság és a belemagyarázás? | 283 |
Delphi és Olympia különbsége | 284 |
Tárgyak és véletlenek | 286 |
Tyrannosz apa és bölcs fia | 287 |
Mi a költészet lényege? - a mitikusan szimpla emberit emlegetni és a csodát, a "soha-nem-volt"-at kifejezni | 289 |
Misztika és racionalizmus: egy és azonos idegállapot eredményei | 292 |
Agyunk a precíziót akarja | 292 |
Négy művész jellemző vonása, hogy hűtlen a témájához | 293 |
Centrális problémám: összeegyeztetni az élet őrjöngő atomizmusát a mű egységével | 293 |
Mária-fejezet Schütz Dogmatikájában | 300 |
Mi juthat eszembe Szűz Máriával kapcsolatban? | 302 |
A tépelődés | 304 |
A hit anyagához rációmmal vagy miszticizmussal közeledem | 305 |
Gondolatok Nicolai Hartmann: Ethik-jéhez | 310 |
A szépség az egyetlen lehetséges magatartás a dolgokkal szemben | 325 |
Biologikus-nihilista életszemlélet, evangéliumi ember-szeretet, - e kettő együtt egy emberben | 326 |
Két életem: Enteromorpha compressza (zöld alga), elítélendő gyilkos | 326 |
Most végre felém zizzent a derű | 329 |
Az irodalom legintimebb végzete: abszolút lehetetlenségével küszködik örökké | 330 |
Ragúza | 335 |