1.076.314

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nyomtatott grafika története és technikái

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 302 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 25 cm
ISBN: 963-16-2903-1
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A művészeknek mindig is igényük volt a tudásuk rögzítésére.
A sokszor idézett középkori szerzetes, Theophilus traktátusai, a De diversis artibus vagy a közismert Schedula diversarum artium sokáig... Tovább

Előszó

A művészeknek mindig is igényük volt a tudásuk rögzítésére.
A sokszor idézett középkori szerzetes, Theophilus traktátusai, a De diversis artibus vagy a közismert Schedula diversarum artium sokáig az egyetlen gyűjteményes gyakorlati kézikönyve volt a középkor művészeti technikáinak. Mégis meg kell említenünk a sokkal korábbi keresztény munkákat, mint például a Luccai Kéziratot, a Compositiones variae-t a VIII. század végéről, Plinius feljegyzéseit vagy Heraclius De coloribus et artibus romanorumát. Theophilus művét azért is illő említeni, mivel szerzője maga is igen járatos volt a művészetek terén, csakúgy, mint e könyv szerzője. A bencés szerzetes XII. század eleji gyűjteményének sokszorosan kifejtett célja a tanítványok, a kézműves, céhes ipar utánpótlásának nevelése, egyfajta tankönyv összeállítása.
Ez a könyv is, miközben bevezet az európai sokszorosító grafika öt évszázados csodálatos és izgalmas történetébe, mindvégig hű marad kitűzött céljához: a megszerzett szakmai tudás átadásához.
A mű mindazokat a technikákat ismerteti, amelyek alapja, hordozója egy kínai találmány, a papír.
Négy nagy kérdést vet föl a könyv: ki, mire, mivel, hogyan alkotott?
Válaszként kiváló műalkotások bemutatásán keresztül a szerző bevezet minket a magasnyomtatás, a mélynyomtatás, a síknyomtatás, a szitanyomtatás rejtelmeibe. A nyomtatott vonal társadalmi igényt szolgál: az egyedi, egy példányban létező művet nyomat formájában eljuttatja az emberekhez, és mivel több példányban létezik, az esztétikai érték mellett az információ átadását is szolgálja - gondoljunk akár a középkori játékkártyákra, akár a Képes Bibliára vagy a Biblia Pauperumra. A nyomtatott grafika csak a XVI. század vége felé vált el igazán a kézművességtől, a derekas céhes ipartól - olyan nevek fémjelzik e művészi szándékot, mint pl. Dürer, Rembrandt -, azonban mindmáig kísérti a nyomtatott grafika műfaját a reproduktív jelleg. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ13
I. A NYOMAT15
A nyomtatott grafikai alapok16
Az eredeti reprodukció17
A reprodukciós grafika17
A nyomat állapota18
A nyomatok tárolása és megóvása19
A nyomatok általános jellemzői20
A paszpartu21
A nemzetközi műfajjelzések23
Szignatúra a nyomaton24
A lapok szignálása és sorszáma27
Az ex libris28
II. A PAPÍR31
A papír története32
A papirusz33
A pergamen34
A kódex35
A kínai titok36
A kínai papírkészítés jellemzői36
A japán papírkészítés jellemzői36
A hódító kard nyomában38
Az arab papírkészítés jellemzői38
A papír európai útja41
Az európai papírkészítés jellemzői41
A vízjel42
A fatartalmú papírok44
Papírvizsgálat45
A fatartalom vizsgálata46
A papír száliránya47
A papír felfeszítése47
A papír mérete és súlya48
A nyomtatási eljárásokhoz ajánlott papírok49
Magasnyomtatáshoz49
Mélynyomtatáshoz49
Síknyomtatáshoz49
Szitanyomtatáshoz49
III. A FESTÉKEK ÉS RAJZI ESZKÖZÖK 53
A festék története54
A nyomdafesték56
A pigment56
A kötőanyagok57
Egyéb töltőanyagok57
Matt festékek57
A különböző nyomófestékek58
Magasnyomó festékek58
Mélynyomó festékek58
Síknyomó (litográfiai) festékek59
Szitanyomó festékek60
A rajzi eszközök61
A faszén61
A kréta61
A fémvessző61
A grafit62
A tus63
A toll64
Az acéltoll65
A töltőtoll és a golyóstoll65
IV. A MAGASNYOMTATÁS67
A technológia értelmezése68
A kőmetszet69
A fametszet71
A lapdúc71
A lapdúcvésés technikája74
A fametszet európai megjelenése77
A nyomtatott betű80
A nyomdai céhjelek83
A fametszés meghatározó mesterei84
Michael Wolgemut84
Urs Graf84
Albrecht Dürer85
Id. Lucas Cranach90
Id. Hans Burgkmair91
Hans Baldung Grien92
Ifj. Hans Weiditz93
Albrecht Altdorfer94
Ifj. Hans Holdbein95
Jost Amman97
A dombornyomat98
A tésztanyomat98
A fém- és poncolt metszet99
A poncolás technikája99
A tónusos fametszet (chiaroscuro)100
A chiaroscuro technikája101
Ugo da Carpi102
A lapdúctechnika hanyatlása103
A harántdúcmetszés technikája106
A harántdúc (xilográfia)107
Gustave Doré111
A fametszet európai útja a XVI. századtól114
A lapdúc nyomatának jellemzői116
A harántdúc nyomatának jellemzői117
A színes fametszet118
A színes fametszés technikája119
A mozaikdúc120
A mozaikdúc technikája121
Kitagawa Utamaro121
Katsushika Hokusai122
Ando Hiroshige126
A linóleummetszet126
A linóleummetszés technikája126
A linóleumdúcról készült nyomat jellemzői129
A cinkográfia130
A cinkográfiai nyomat jellemzői131
A cinkográfia technikája131
V. A MÉLYNYOMTATÁS133
A technológia értelmezése134
A rézmetszet135
A rézmetszés meghatározó mesterei137
A névtelen és a kezdőbetűs mesterek138
Martin Schongauer139
Israel van Meckenem140
Albrecht Dürer141
Marcantonio Raimondi146
A rézmetszet európai útja a XVI. századtól148
A rézmetszet a könyvnyomtatásban153
William Hogarth154
A rézmetszés technikája156
A rézmetszetnyomat jellemzői158
Az acélmetszet160
Az acélmetszet nyomatának jellemzői161
A hidegtű (pusztatű)162
A hidegtű technikája165
A hidegtűnyomat jellemzői165
A pontozásos metszet166
A pontozásos metszet nyomatának jellemzői166
A krétamodorú metszetek168
A krétamodorú metszet nyomatának jellemzői170
A borzolás (mezzotinto)172
A mezzotinto technikája174
A mezzotinto nyomatának jellemzői175
A rézkarc177
A rézkarcolás meghatározó mesterei178
Rembrandt Harmensz van Rijn180
A rézkarc európai útja a XVII. századtól186
Jacques Callot190
A rézkarc technikája192
A rézkarcnyomat jellemzői195
A lágyalap (vernis mou)196
A lágyalap technikája196
A lágyalapnyomat jellemzői198
A színeslágyalap (zieglerográfia)199
A színes lágyalapnyomat jellemzői199
A szemcsés karc (aquatinta)200
Az aquatinta technikája201
Francisco José de Goya y Lucientes202
Az aquatintanyomat jellemzői205
A színes mélynyomtatás207
A színes mélynyomtatás technikája207
A krétamodorú karc208
A krétamodorú karc nyomatának jellemzői208
A pontozó modorú karc209
A pontozó modorú karc nyomatának jellemző209
A mélynyomású lavírozás210
A mélynyomású lavírozott nyomat jellemzői210
A törékeny alapra készült karcok211
A törékeny alapra készült nyomat jellemzői211
A repesztéses eljárás (reservage)212
A reservage-technikával készült nyomat jellemzői213
A heliogravür214
A heliogravür technikája216
A heliogravürnyomat jellemzői216
VII. A SÍKNYOMTATÁS219
A technológia értelmezése220
A litográfia221
A litográfia technikája226
A krétalitográfia232
A krétalitográfiai nyomat jellemzői232
A toll-litográfia234
A toll-litográfiai nyomat jellemzői234
A lavírozott litográfia236
A lavírozott litográfiai nyomat jellemzői236
A fröcsköléses litográfia238
A fröcsköléses nyomat jellemzői238
Takaró és előhívó eljárások239
A takaró és előhívó nyomat jellemzői239
A litográfiai reservage241
A litográfiai reservage-nyomat jellemzői241
A pontozásos litográfia242
A kaparásos litográfia (mezzolitográfia)246
A mezzolitográfiai nyomat jellemzői247
Az átnyomásos litográfia (autográfia)248
A rajz átnyomása248
Az autográfiai nyomat jellemzői249
Az anasztikus nyomás249
Az alányomás250
Az átfordított litográfia252
Az átfordított litográfiai nyomat jellemzői252
A tónusos litográfia253
A tónusos litográfiai nyomat jellemzői253
A színes litográfia (kromolitográfia)254
A fotolitográfia258
Aszfaltos eljárás258
Albumimos eljárás258
Fénymásolat a kövön261
Fotomechanikai eljárások262
A fénynyomás (albertotípia)264
A fénynyomat jellemzői265
A kővéset266
A kővésetnyomat jellemzői266
A kőkarc267
A kőkarcnyomat jellemői267
Az algráfia268
Az algráfianyomat jellemzői268
A művészi ofszetnyomás269
Az ofszetnyomat jellemzői269
A monotípia270
A monotípiával készült nyomat jellemzői270
A monotípia technikája271
A litografált kiadványok272
A litografált plakát274
Henri de Toulouse-Lautrec275
A litografált plakát a századfordulón277
Alfons Mucha278
A litografált plakát a XX. században280
VII. A SZITANYOMTATÁS283
A technológia értelmezése284
A szitanyomás (szerigráfia)285
A szerigráfia technikája291
A szitanyomat jellemzői294
A pochoir295
A pochoir-nyomat jellemzői295
BIBLIOGRÁFIA297
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ298

Szenteczki Csaba

Szenteczki Csaba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szenteczki Csaba könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem