Fülszöveg
Mi az, hogy „Szent"? Vasárnapi díszlet? A régi szép idők emléke? Vagy pedig minden dolgok szülője? Ősi erőforrás, amelyből életünk tetterőt, ösztönzést, célokat, értelmet meríthet?
Az emberiség mindig is kereste az igazságot, és az évezredek során mit sem lanyhult törekvése, hogy megtalálja, miben áll a Szent ereje. Épp ellenkezőleg: egyre szabadabbá, pontosabbá és szenvedélyesebbé vált. Napjainkban sokkal sürgetőbb a Szent valóságának keresése, mint azt első pillantásra gondolnánk. Egyáltalán nem vallástalan az a kor, amelyben élünk, hanem inkább egy olyan időszak, amelyben ki-ki a saját útján keresi az igazságot.
Ehhez járul még az is, hogy az a gazdag örökség, melyet a vallások évezredes története hagyott hátra, ma könnyebben és szabadabban hozzáférhető,
/
mint eddig bármikor. És most nem csak a keresztyénség örökségére gondolok. Szent iratok, tapasztalatok és bölcsességek, szimbólumok és rítusok, költemények és történetek, műalkotások és életformák kimeríthetetlen...
Tovább
Fülszöveg
Mi az, hogy „Szent"? Vasárnapi díszlet? A régi szép idők emléke? Vagy pedig minden dolgok szülője? Ősi erőforrás, amelyből életünk tetterőt, ösztönzést, célokat, értelmet meríthet?
Az emberiség mindig is kereste az igazságot, és az évezredek során mit sem lanyhult törekvése, hogy megtalálja, miben áll a Szent ereje. Épp ellenkezőleg: egyre szabadabbá, pontosabbá és szenvedélyesebbé vált. Napjainkban sokkal sürgetőbb a Szent valóságának keresése, mint azt első pillantásra gondolnánk. Egyáltalán nem vallástalan az a kor, amelyben élünk, hanem inkább egy olyan időszak, amelyben ki-ki a saját útján keresi az igazságot.
Ehhez járul még az is, hogy az a gazdag örökség, melyet a vallások évezredes története hagyott hátra, ma könnyebben és szabadabban hozzáférhető,
/
mint eddig bármikor. És most nem csak a keresztyénség örökségére gondolok. Szent iratok, tapasztalatok és bölcsességek, szimbólumok és rítusok, költemények és történetek, műalkotások és életformák kimeríthetetlen gazdagsága isméit a számunkra, vagy éppen arra vár, hogy felfedezzük. Még soha nem volt olyan könnyű bármit, bármilyen távolságból elsajátítani, mint ma; még soha nem volt ekkora szabadság a gondolkodásban és a rákérdezésben. Ki-ki maga teheti próbára, mi az, ami nem dől össze, ha megrázkódtatás éri; ami nem megy tönkre, ha megkapargatja; ami nem szakad be, ha rááll. De éppen ezért egyre megkerülhetetlenebb a kérdés: van-e olyan dolog, ami hitünk elengedhetetlen része kell hogy legyen?
Nemcsak a mi kultúrkörünkre érvényes megállapítás, hanem mindenütt megfigyelhető, hogy a vallások élete és gondolkodása változóban van. Vannak, akik szigorú felfogást követnek - ez fundamentalizmushoz vagy fanatizmushoz vezet. Mások szabadabban, a hagyományokat könnyen változtam értelmezik vallásukat - ez viszont szélsőséges önkényességet hoz magával. Mindenütt vannak azonban olyanok is, akik vallásuk lényegéhez és gondolkodásmódjához nagy alapossággal és óvatossággal viszonyulnak, ami egy újfajta bizalmat és végre talán békességet is teremthet földünk vallásai között. Vannak mindannyiuk közt - nemcsak nálunk, hanem az egész világon - olyanok, akik vallási örökségüket a maguk módján próbálják megélni, s olyanok is, akik számára hagyományaik észrevédenül enyésznek el. Az azonban nem igaz, hogy a vallástalanság korszaka van születőben, sokkal inkább a vallásos jelenségek tarka virágzásának vagyunk a tanúi. (Részlet a műből)
Vissza