1.066.542

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szent Ágoston vallomásai

Szerző
Esztergom
Kiadó: Testvéri Szolgálat Közérdekű Alapítvány
Kiadás helye: Esztergom
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 379 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-650-548-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nehéz föladatnak látszik a Szent Ágostonnal foglalkozó, ma már végeláthatatlan irodalom folyamányából azokat a csöppeket kiemelnünk, amelyek szükségesek, vagy hasznosak egy szentágostoni mű új... Tovább

Előszó

Nehéz föladatnak látszik a Szent Ágostonnal foglalkozó, ma már végeláthatatlan irodalom folyamányából azokat a csöppeket kiemelnünk, amelyek szükségesek, vagy hasznosak egy szentágostoni mű új fordításának bevezetéséhez. Valóban nehéz föladat, főleg, ha ez a mű éppen a Vallomások tizenhárom könyve. Szent Ágoston szellemi hagyatéka nem csupán gondolati kincsek roppant tárháza, nemcsak a keresztény szellemiség csúcsteljesítményeinek és legbőségesebb forrásainak egyike; hanem szentély is, amelynek égbe kívánkozó ívei alatt az Istenre szomjas, ember megpihen. A hippoi püspök olyan egyéniség, amilyen csak évezredenként jelenik meg a földön, hogy évezredekre utat mutasson embertársainak. Egyetlen egyházatya sem nyúlt annyira mélyen a keresztény teológia és bölcselet fejlődési vonalába, mint éppen a Kegyelem Doktora. Pazar bőkezűséggel szórja szét gondolatait és néhány soros fejezetei nem egyszer hatalmas rendszerek körvonalait adják. Egyházat ékesítő és gazdagító művei sorában egyike a legjelentősebbeknek, ha nem éppen a legjelentősebb, a Vallomások tizenhárom könyve, a Confessionum Libri XIII... Ágoston élete ismeretlen valóság volna a Vallomások nélkül, viszont a Vallomások mai olvasójának szükséges, hogy előbb Ágoston életét ismerje. Ez a hatalmas dimenziók terjedő élet elszürkül a rövid adatok között, a szürke váz azonban élettel telik meg a mű olvasásakor, ha Ágoston gondolataihoz emelkedik, és szárnyaló imáihoz alázkodik az olvasó.
Íme, az elengedhetetlen életrajzi adatok... Vissza

Tartalom

I. könyv
Isten serkentéséből vágyakozik Isten dicséretére.12
Benne van a hívogatott Isten és ő az Istenben van.13
Isten mindenütt egészen van, de semmiféle teremtmény nem fogadja be őt teljesen.14
Isten bölcsessége és magyarázhatatlan tökéletessége.14
Isten szeretetét és bűneinek bocsánatát kéri15
Kicsi korára emlékezik, és magasztalja a gondviselő, örök Istent16
A kicsi kor is már bűnökkel terhes19
A gyermek első szavait tanulja21
Gyűlölte a tudományt, szerette a játékot, és félt a veréstől22
A játék és a színpad szeretete elvonta figyelmét a tanulástól23
Betegségbe esik, és a keresztségért könyörög, ezt azonban édesanyja bölcs megfontolással későbbre hagyja24
Kényszerítették a tanulásra, de az Isten mindent jóra fordított26
Milyen tanulmányokban találta legtöbb örömét a gyermek26
Utálta a görög nyelvet29
Istenhez könyörög30
Elítéli az ifjúság oktatásában mutatkozó hibákat...30
Továbbá elkárhoztatja az ijfúság szellemi nevelésének módját32
Az emberek többet bíbelődnek nyelvtani szabályokkal, mint Isten parancsaival33
A gyermekkor bűnei kísérnek minket a későbbi esztendőkben is34
Hálaadás Istennek a gyermekkor adományaiért...35
II. könyv
Ifjúkora vétkeiről emlékezik37
Tizenhat éves korában az érzéki szenvedély rabságába kerül38
A szülők tervezgetése és a tanulmányok folytatása 39
Cimboráival lopásra vetemedik42
Ok nélkül senki sem vétkezik43
A jó színében gonoszságra csábító dolgok csupán Istenben igazak és tökéletesek45
Istennek hálálkodik bűnei bocsánatáért és megköszöni, hogy sok más gonoszságtól is megoltalmazta őt47
A bűnös társaság is kedvére volt a lopásban48
A bűnös cimboraság fertőző hatása48
Minden jó Istenben van49
III. könyv
A hajszolt szerelem igézetében50
Vonzódik a tragikus színjátékhoz51
A szónoki iskolában visszaborzad a Rendbontók fölforgató cselekedeteitől53
Cicero "Hortensius"-a fölébreszti benne a bölcsesség szeretetét54
Visszariad a Szentírás nyelvezetének egyszerűségétől56
Miképpen került a manicheusok tőrébe?56
Ínyére volt az összevissza manicheus tanítás59
A manicheusok ellen kifejti, hogy milyen bűnténytől és milyen gaztetteket kell utálattal elfordulnunk61
A bűnök különbségéről. Isten és az emberek ítéletéről63
Manicheusok haszontalanságok a föld gyümölcseiről 64
Anyja sírása és álma65
Egy püspök vígasztaló válasza a kesergő Monikának66
IV. könyv
Másokat is téves útra csábított68
Szónoklatot tanít. Ágyasa van. Lenézi a győzelmet hirdető jóst69
A csillagjóslás babonaságába keveredik, és bölcs tanácsokat kap egy öreg barátjától70
Barátja betegsége és halála. Súlyos fájdalom marcangolja a lelkét. A keresztség csodálatos hatása72
Miért édes a kesergők könnye74
Roppant fájdalom gyötörte őt75
A fájdalom végre elviszi őt szülővárosából76
Az idő és a jóbarátok meggyógyítják szíve szomorúságát77
Boldog, aki az Istenben szeret78
Nem adnak megnyugvást az esendő teremtmények78
Elmúlnak mind a teremtett dolgok, csupán az Isten örökkévaló79
Ne helytelenítsük a szeretetet, csak Istent szeressük mindabban, amit szeretünk80
Honnét származik a szeretet?82
Művét Hierius mesternek ajánlotta82
Anyagi fogalmak nyűgözi le, és nincs érzéke a szellemiek iránt84
Arisztotelész kategóriáit és a szabad művészetekről írt könyveket megérti a maga erejéből86
V. könyv
Isten dícséretére serkenti szívét90
Nem futhat Isten elől a bűnös ember91
Faustusról és teremtőjüket a teremtmények nyomán meg nem ismerő bölcselők vakságáról92
Csupán Isten megismerése boldogít94
A manicheusok tudatlansága a csillagok körül más tekintetben is megingatja hitét95
Az ékesen szóló, de tudatlan Faustus96
Egyre idegenebbül érzi magát a manicheus eretnekségben98
Anyja akarata ellenére Rómába utazik99
Súlyos betegségbe esik102
Tévelyeg az evangéliumi tanítás előtt103
Újra érdeklődik a katolikus vallás iránt106
A római diákok gonoszságai107
Milánóba megy és ott Ambrus püspökkel találkozik108
Ambrus beszédeinek hatására lassan föleszmél tévelygéseiből109
VI. könyv
A félig manicheus, félig katolikus Ágoston111
Ünnepi emléklakomák a vértanúk sírjánál112
Ambrus püspök tömérdek munkája113
Szent Ambrus fejtegetése nyomán dereng előtte az egyház tanítása115
A Szent Könyvek tekintélyéről és szükséges voltáról116
A törtetők nyomorúságos állapotáról118
Alypiust elvonja az esztelen cirkuszi játékoktól120
Alypius és a gladiátori játékok122
Alypiust tolvajként megfogják123
Alypius romlatlansága. Nebridius megérkezése124
Aggódva fontolgatja, hogy miképpen rendezze be életét126
Alypiussal vitatkozik a nőtlen életről128
A házasság útján130
Közös életről tűnődik barátaival131
Ágyasát elbocsátja, de ismét másikat vesz magához132
Állandóan félt a haláltól és az ítélettől132
VII. könyv
Istenről, mint végtelen téreken elömlő anyag valóságról elmélkedik134
Nebridius bizonyítéka a manicheusok ellen136
A bűn oka a szabad akarat137
Romolhatatlan az Isten138
Újra töpreng, hogy honnét származik a rossz?139
Elszakad a csillagjósok babonáitól141
Gyötrődik a rossz eredetének kérdése miatt144
Miképpen könyörült meg rajta az isteni irgalom145
A platonikus könyvekben megtalálja az örök Ige istenségét, de nem a megtestesült Ige alázatát...146
Földerül Ágostonnak az Isten fényessége149
A teremtmények miképpen vannak és nincsenek150
Jó minden létező150
Minden teremtmény magasztalja az Istent151
Az épeszű embernek Isten minden alkotása tetszik152
Miképpen van igazság és hamisság a teremtményekben153
Minden jó, de nem minden alkalmazkodik más egyébhez153
Az isteniek megismerésének akadálya154
Egyedül Krisztus a mi üdvösségünk útja155
Hogyan vélekedett Krisztus megtestesüléséről156
A platonikus könyvek olvasása gyarapítja tudását, de kevélyíti őt157
A Szentírás igazságait nem találta meg mind a platonikusok könyveiben159
VIII. könyv
Elhatározta, hogy Simplicianust keresi föl élete megjobbítása ügyében161
Victorinus rhétor megtérése163
Isten és az angyalok öröme a bűnösök megtérésén166
Miért örülünk jobban a kiváló emberek megtérésének?168
Milyen akadályok gátolták még a megtérésben169
Ponticianus elbeszéli Szent Ágoston életét171
Ponticianus szavai megrendítik Ágoston lelkét175
Tépelődve a kertbe távozik176
Honnét van, hogy a lélek parancsol és ugyanakkor ellenáll magának?178
Ismét a manichausok ellen179
A test és a lélek küzdelme Ágostonban182
Ágoston a csodálatos hang intésére teljesen megtér184
IX. könyv
Isten jóságos irgamát magasztalja187
Az őszi szünetig halasztja rhétori tiszteletéről való megválását188
Verecundus átengedi falusi birtokát190
A cassiciacumi munka. A zsoltárok fejtegetése közben csodálatosan meggyógyul fogfájása191
Ambrustól kér tanácsot olvasmányai dolgában196
Alypiusszalé s Adeodatusszal együtt Milánóban megkeresztelkedik196
A milánói egyházi ének. Szent Protasius és Gervasius ereklyéinek megtalálása197
Evodius megtérése. Monica jellemzése és halála199
Édesanyja szelíd türelme201
Az örök boldogságról beszélget édesanyjával204
Monica elragadtatása és halála206
Hogyan gyászolta édesanyját. Az elhunytakért való áldozatról207
Imádkozik elhunyt édesanyjáért210
X. könyv
Csupán Istenben van reménységünk és örömünk213
Ismeri az Isten titkainkat. Mit jelent tehát az Istennek szóló vallomás?213
Milyen célból vallja meg, nem hogy mi volt egykor, hanem hogy mivé lett?214
Milyen célja és haszna van ennek a vallomásnak?216
Az ember nem ismeri teljesen magát217
Mit szeretünk, ha Istent szeretjük? Miképpen ismerjük meg teremtményeiből az Istent?218
Érzéki vagy testi erővel Istent nem találjuk220
Az emlékezet hatalma221
A tudományok emlékezete223
A tudomány elemei nem érzékeink útján kerülnek emlékezetünkbe, hanem az emlékezet rejtettebb zugaiból törnek elő224
Mit jelent a tanulás?225
A matematikai dolgok emlékezete226
Az emlékezésre is emlékezünk226
Hogyan őrzi meg emlékezetünk a lélek érzelmeit és miképpen emlékezünk örömeinkre szomorúságunkban227
Távoli dolgokra is emlékezünk229
A feledésnek is van emlékezete229
Nagy az emlékezés ereje, de túl kell rajta lépnünk, hogy Istent megragadjuk231
Nem találnók az elveszített dolgot, ha nem őrziné emlékezetünk232
Mit jelent az emlékezés?233
A boldogságot minden ember óhajtja, tehát szükséges, hogy előbb ismerje234
Miképpen őrzi emlékezetünk a boldog életet?235
Hol van és milyen a boldog élet?236
A boldog életről tovább237
Örvendezik, mert emlékezetében ott van az Isten239
Az emlékezet melyik fokán található az Isten239
Hol találjuk meg az Istent240
Hogyan ragad meg Isten szépsége minket240
A földi élet nyomorúságai241
Istenben van minden reményünk242
Megvallja a testiséghez való viszonyát242
Küzdelem a torkosság ellen244
Az illatok csábítása247
A hallás élvezetéről248
A szemek kívánsága250
A kíváncsiság kísértése252
A kevélységhez való viszonya255
Milyen hatással van rá az emberi dícséret256
A hiú dicsőség veszedelme259
Az önszeretet ereje és természete259
Magában és a mindenségben kutatta az Istent260
A hármas kívánság261
A gonosz lelkek segítségéül hívásáról261
Krisztus az igazi közvetítő262
XI. könyv
Miért vall a minden gondolatunkat ismerő Istennek?265
Kegyelmet kér az Írás megértésére266
Csak Isten ajándékából érthetjük Mózes írását a menny és a föld teremtéséről268
Maga a teremtés hirdeti Teremtőjét269
Semmiből teremtette Isten a világot269
Miképpen mondotta Isten, hogy legyen világ?270
Isten Igéje Istennel együtt örök271
Forrás az Isten Igéje, belőle minden igazságra oktatást kapunk271
Hogyan shól szívünkhöz az Isten Igéje272
Mit cselekedett Isten az ég és a föld teremtése előtt273
Isten örökkévalósága nem ismer időt274
Mit cselekedett Isten a világ teremtés előtt274
A teremtett idő előtt nem létezett idő275
A háromféle különféle idő276
Az idő mértékéről277
Melyik időt mérhetjük, és melyiket nem279
Hol van a múlt és a jövő idő?279
Hogyan van jelen a múlt és a jövő idő280
Nem találja módját: hogyan tanítja meg Isten a jövőt281
Hogyan nevezzük a három különböző időt281
Hogyan lehet mérnünk az időt282
E talányos kérdés megoldását kéri Istentől283
Mi az idő284
A test mozgását idővel mérjük286
Újra Isten kérdezi287
Hogyan mérjük az időt287
Hogyan mérjük a lélekben maradó időt?288
Lelkünkkel mérjük az időt291
Könyörög, hogy az időre szétszórt figyelme immár Istenre irányuljon292
Ismét e kérdés föltevői ellen fordul: mit cselekedett Isten a világ teremtése előtt?292
Hogyan ismer az Isten, és hogyan a teremtmény?293
XII. könyv
Nehéz az igazság kutatása295
A kettős ég és föld295
Mit jelent a sötétség a mélység színe fölött296
A láthatatlan és rendezetlen földről296
Miért kapta ezt a nevet az alaktalan anyag?297
Egykori manicheus vélekedése és jelen elgondolása az alaktan ősanyagról297
Isten semmiből alkotta az eget, vagyis az angyalokat, és a földet, vagyis az alaktalan ősanyagot298
Semmiből lett az alaktan ősanyag és belőle valók a látható teremtmények299
Miért mondja az Írás napok említése nélkül, hogy "kezdetben teremté az Isten az eget és a földet"300
Istentől kér oktatást301
Mit tanult Istentől301
Az idő nélkül való kettős teremtmény303
Miért említi az Írás időjelzés nélkül, hogy "kezdetben teremté az Isten a mennyet és a földet"304
A Szentírás mélysége305
Nem tagadhatják Szent Ágoston eddig állított tételeit ellenfelei305
Semmi köze az isteni igazság ellenlábasaihoz308
A "menny és a föld" szavakban más is érthető309
Milyen tévedés nem árt a Szentírásban310
Nyilvánvaló igazságok311
A "kezdetben teremté stb." szavak különféleképpen magyarázhatók312
"A föld azonban láthatatlan és rendezetlen volt" szavak különféle magyarázata313
Nem ellenkezik a Szentírással, hogy alkothatott az Isten valamit, amiről nem beszél Mózes első könyve314
A Szentírás magyarázatában való nézeteltérés két fajtájáról316
Némely igazságról nem állítható biztosan, hogy ezt vagy amazt gondolta-e közülük Mózes316
A más magyarázatokat vakmerően fitymálók ellen317
Milyen beszéd illik a Szentíráshoz?319
A Szentíráshoz alázatos és egyszerű beszédmód illik320
A tudósok különféleképpen magyarázzák az írást321
Hányféleképpen mondhatunk elsőbbnek valamit322
A Szentírást különböző módon értelmezők találkoznak a szeretetben és az igazság kutatásában324
A Mózes szavaiban megtalálható igazságra gondolt325
A Szentírás igazi értelmét a Szentlélek tárja föl nekünk325
XIII. könyv
Istenhez könyörög, mert Isten jósága őt is oltalmazza327
Isten jóságából léteznek és tökéletesülnek a teremtett dolgok328
Minden az Isten kegyelméből van329
Isten a teremtett dolgokra nem szorul329
Az Isten Háromsága a Teremtés Könyvének első szavaiban megmutatkozik330
Miért mondja az Írás, hogy Isten Lelke lebegett a vizek fölött331
A Szentlélek munkáiról331
Csupán Isten elégséges az értelmes teremtmény boldogságához332
Miért csak a Szentlélek lebegett a vizek fölött333
Isten ajándékából van minden334
A Szentháromság jelképei az emberben335
A világ teremtése az egyház alapítását jelképezi336
Az ember megújulása nem tökéletes, amíg itt él a földön336
A hit és a remény erősít meg minket338
A boltozat és a felső vizek allegorikus magyarázata339
Csupán az Isten ismeri magát teljesen mivoltában341
A Teremtéstörténet további allegorikus fejtegetése342
A Teremtéstörténet folytatólagos magyarázata343
Folytatás345
A csúszómászók és a szárnyasok jelképes magyarázata347
A Teremtéstörténet folytatólagos fejtegetése348
A Teremtéstörténet következő részének magyarázata351
A keresztény ember ítélkezéséről352
Miért áldotta meg Isten az embert a halakkal és a madarakkal együtt, és miért áldotta meg a többi állatot?354
A teremtéstörténet gyümölcseinek magyarázata356
Élvezet és haszon származik a felebarátnak juttatott jócselekedetekből358
Mit jelentenek a halak és a tengeri szörnyek?360
"És látá az Isten, hogy mindaz, amit alkotott, felette jó volt"360
Hogyan kell értenünk: nyolcszor látta az Isten, hogy jók a művei?361
Manicheus hóbortok362
A jámbor embereknek ugyanaz tetszik, ami az Istennek is tetszik362
Isten műveinek összefoglalása364
A Teremtés történetének rövid megismétlése365
A mindenség teremtésének jelképes magyarázata365
Békességet könyörög367
Miért nem követi este a hetedik napot?367
Mikor pihen majd bennünk az Isten?367
A teremtett dolgokat másképpen látja az Isten és másképpen az ember368

Szent Ágoston

Szent Ágoston műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szent Ágoston könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem