1.066.452

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fővárosi pedagógustársadalom kultúrtörténete a két világháború között

(1920-1938)

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9316-47-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A két világháború közötti évek pedagógustársadalmának kultúrtörténetére vonatkozó átfogó jellegű feldolgozás még nem jelent meg. A kötet szerzője, aki maga is fővárosi pedagógus, arra vállalkozik, hogy széles körű képet adjon a főváros pedagógusainak helyzetéről, kultúraközvetítő szerepéről a tárgyalt időszakban. Ez egyrészt általános, hasonló az ország egész pedagóguskaráéhoz, másrészt a főváros és a vidék közötti különbségekből adódóan sajátos jelleget igyekszik kidomborítani a téma sokoldalú megközelítésével.
A fővárosi pedagógustársadalom kulturális életkeretei, összetétele és műveltsége bemutatása után elemzi a társadalmi, politikai eszméknek a pedagógusok szemléletére gyakorolt hatását, valamint tárgyalja a pedagógusok iskolai életét, tudományos és ismeretterjesztő munkásságát. Szól a pedagógusegyesületekről és foglalkozik a pedagógusok életmódjával, társadalmi értékrendszerük alakulásával.
Mindez számos tanulsággal szolgálhat a mai pedagógusok számára és hozzájárulhat a... Tovább

Fülszöveg

A két világháború közötti évek pedagógustársadalmának kultúrtörténetére vonatkozó átfogó jellegű feldolgozás még nem jelent meg. A kötet szerzője, aki maga is fővárosi pedagógus, arra vállalkozik, hogy széles körű képet adjon a főváros pedagógusainak helyzetéről, kultúraközvetítő szerepéről a tárgyalt időszakban. Ez egyrészt általános, hasonló az ország egész pedagóguskaráéhoz, másrészt a főváros és a vidék közötti különbségekből adódóan sajátos jelleget igyekszik kidomborítani a téma sokoldalú megközelítésével.
A fővárosi pedagógustársadalom kulturális életkeretei, összetétele és műveltsége bemutatása után elemzi a társadalmi, politikai eszméknek a pedagógusok szemléletére gyakorolt hatását, valamint tárgyalja a pedagógusok iskolai életét, tudományos és ismeretterjesztő munkásságát. Szól a pedagógusegyesületekről és foglalkozik a pedagógusok életmódjával, társadalmi értékrendszerük alakulásával.
Mindez számos tanulsággal szolgálhat a mai pedagógusok számára és hozzájárulhat a korszak kultúrtörténetére vonatkozó ismereteink gazdagításához. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A pedagógustársadalom kulturális életkeretei, összetétele és műveltsége7
Budapest világvárossá fejlődése7
A lakosság művelődési lehetőségei és műveltségi szintje8
A fővárosi iskolarendszer11
A fővárosi iskolahálózat tagozódásának sajátosságai11
A fővárosi oktatáspolitika és Budapest iskolái17
A polgári iskola és a szakoktatás fejlődése19
A fővárosi értelmiség és a pedagógustársadalom arculata23
A fővárosi pedagógusok képzettsége és továbbképzési lehetőségei29
Az értelmiségi szerep módosulása és a pedagógushivatás39
Az értelmiségi szerep módosulása39
A nemzetnevelés és a keresztény eszme40
Az értékközvetítő pedagógia és a valláserkölcsi nevelés45
A hivatalostól eltérő nézetek érvényesülése a fővárosban48
Milyen legyen az eszményi nevelő?51
Pedagógus a nagyvárosban54
A pedagógusok iskolai élete57
Igazgatók szakfelügyelők, osztályfőnökök57
A tanév menete, a pedagógusok főbb feladatai és munkakörülményei61
Az ifjúsági egyesületek irányítása. Önképzőkörök, rendkívüli tárgyak, tanulmányi kirándulások64
Iskolai ünnepek és kiállítások68
A munkaiskola módszereinek alkalmazása72
A filmoktatás jelentősége a fővárosban75
Az iskolai társas kapcsolatok78
Az egészséges életre nevelés81
A fővárosi testnevelés-oktatás fejlődése81
A táncoktatás89
Munkatársak a gyermekvédelemben90
Az ifjúsági turisztika91
A cserkészmozgalom irányítása92
A pedagógusok és a könyv95
Könyvkiadás a fővárosban95
A pedagógusok olvasmányai és könyvtárhasználata98
Az iskolai ifjúsági könyvtárak105
A tantestületi könyvtárak106
Az iskolai értesítők107
A pedagógusok tudományos és ismeretterjesztő munkássága113
Tudós vagy tanár?113
Tudományos és közéleti tevékenység kapcsolatai az egyesületi életben114
A középiskolai tudós tanárok115
A társadalomtudományok jelentős képviselői115
Természettudósok és matematikusok118
A pedagógiai szakirodalom főbb jellemzői119
A fővárosi népművelés munkatársai. Pedagógusok a rádióban120
Az egyesületi élet125
A pedagógusegyesületek125
Az Országos Polgári Iskolai Tanáregyesület (OPTE) kulturális élete127
A Magyar Tanítónők Mária Dorothea Egyesületének Budapesti Szakosztálya a modern nőnevelésért130
A fővárosi pedagógusok összefogása a Fővárosi Alkalmazottak Nemzeti Szövetsége Oktatóosztályának működésében132
A pedagógusok társadalmi értékrendszere és életmódja135
Középrétegek és pedagógustársadalom135
A pedagógusok társadalmi értékrendszere137
A pedagógusok jövedelmi viszonyai140
A pedagógusok otthona, háztartása és étkezési szokásai150
A nagyvárosi életmód hatása a pedagógusok családi helyzetére156
A pedagógusok viselete157
Az öltözködési szokások változása157
A pedagógusnők viseletének jellemzői158
A férfi pedagógusok viselete159
A szórakozás hagyományos és újabb formái a fővárosi pedagógusok életvitelében163
Összegzés169
Jegyzetek173
Névmutató185
Források és irodalom189

Szendi Emma

Szendi Emma műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szendi Emma könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem