A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstani alapkérdések

A lelki szükségletek tökéletesedésének segítése, a moralitáson és a kompetenciafejlesztésen alapuló nevelés

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9024-97-x
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval és ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kézikönyv szerzője figyelemre méltó, hiánypótló munka megalkotására vállalkozott. Könyvében részben korábbi főiskolai előadásainak anyagát összegzi, amelyekben széles körű hazai és nemzetközi szakirodalomra és saját kutatásaira támaszkodva tekinti át a tanítóképzés elméleti megalapozásához fontosnak tartott fő témaköröket. így a munka külön fejezetben vizsgálja a pedagógia önálló tudománnyá válásának főbb tendenciáit, fontosabb kutatási módszereit, a nevelésoktatás fogalmát, célját és tendenciáit, de szó esik a nagyívű munkában az iskola és társadalom kapcsolatáról, az iskolarendszer pedagógiai funkcióiról és folyamatáról, az iskolai tudás kérdéseiről, a nevelés és oktatás szervezeti kereteiről, főbb munkaformáiról, módszertani kérdéseiről is. Emellett a munka utolsó fejezetében a szerző a református tanítóképzés magyarországi történetének áttekintésére is vállalkozik. Miként a munkából kiderül, a mai nagykőrösi tanítóképző identitásában - ha látens módon is, mintegy... Tovább

Fülszöveg

A kézikönyv szerzője figyelemre méltó, hiánypótló munka megalkotására vállalkozott. Könyvében részben korábbi főiskolai előadásainak anyagát összegzi, amelyekben széles körű hazai és nemzetközi szakirodalomra és saját kutatásaira támaszkodva tekinti át a tanítóképzés elméleti megalapozásához fontosnak tartott fő témaköröket. így a munka külön fejezetben vizsgálja a pedagógia önálló tudománnyá válásának főbb tendenciáit, fontosabb kutatási módszereit, a nevelésoktatás fogalmát, célját és tendenciáit, de szó esik a nagyívű munkában az iskola és társadalom kapcsolatáról, az iskolarendszer pedagógiai funkcióiról és folyamatáról, az iskolai tudás kérdéseiről, a nevelés és oktatás szervezeti kereteiről, főbb munkaformáiról, módszertani kérdéseiről is. Emellett a munka utolsó fejezetében a szerző a református tanítóképzés magyarországi történetének áttekintésére is vállalkozik. Miként a munkából kiderül, a mai nagykőrösi tanítóképző identitásában - ha látens módon is, mintegy búvópatakszerűen - ott vannak ezek az értékes hagyományok.
A munka további figyelemre méltó sajátossága, hogy a szerző által felhasznált rendkívül gazdag pedagógiai-pszichológia szakirodalmat a keresztyén pedagógusképzés, a református pedagógiai hagyományok szemszögéből igyekszik szintetizálni. Szemléletmódjára különösen nagy hatással van századunk kiemelkedő protestáns filozófusának, életformareformerének és pedagógiai gondolkodójának, Karácsony Sándornak a munkássága, akinek életműve megfelelő forráskritikai szemléletmód érvényesítésével értékes támogatást jelenthet mind a református pedagógia, mind pedig a jó értelemben vett gyermekközpontú nevelési gyakorlat hazai megalapozásához és továbbfejlesztéséhez.
A munkában leírt, mély elhivatottságot tükröző gondolatok meggyőzik az olvasót arról, hogy Szenczi Árpád ennek a gondolkodásmódnak nem csupán elhivatott követője, hanem alapos felkészültséggel rendelkező elméleti-gyakorlati kivitelezője is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. A pedagógia önálló tudománnyá válása 11
1.1. Pedagógiai rendszerek 11
1.2. A pedagógia: tudomány, gyakorlat és művészet 13
1.3. Speciális neveléstanok 19
1.4. A pedagógiai kutatás 21
2. A nevelés-oktatás fogalma, célja, tendenciái 24
2.1. A nevelés meghatározása 24
2.2. Korunk néhány nevelésértelmezése 27
2.3. Filozófiai elképzelések a nevelésről 30
2.4. Nevelési modellek 32
2.5. Alternatív elképzelések a nevelésről 34
3. Az iskola és a társadalom kapcsolata, a nevelés társadalmi meghatározottsága és a gyermek élettere 36
3.1. Az iskola és a társadalom kapcsolata 36
3.2. Az iskola mint szervezet 40
3.3. A társadalmi determináció és az iskola reformja 41
3.4. Az iskola mint a gyermek élettere és kulturális közege 44
4. Az iskolarendszer pedagógiai funkciója, és a professzionális nevelés folyamata 51
4.1. Az iskola mint pedagógiai intézmény 51
4.2. A nevelési folyamat segítése 54
4.3. Az iskolai pedagógiai program megalapozása 55
4.4. A pedagógiai folyamat struktúrája 56
4.5. A tanítás-tanulás neveléstani értelmezése 58
5. A nevelési feladatrendszer, a pedagógiai hatás és folyamat összhangja 62
5.1. A nevelési cél- és feladatrendszer értelmezése 62
5.2. A „klasszikus" nevelési feladatok 63
5.3. A lelki szükségletek és a nevelési feladatok viszonya 74
5.4. Az indirekt nevelés
6. Az iskolai tudás, a tanulói kompetencia fejlesztése, a differenciálás pedagógiai kérdései 94
6.1. Az iskolai tudás 94
6.2. A tanulói kompetencia fejlesztése 96
6.3. Az „Én" (személyiség) sikeres evolúciója 98
6.4. A differenciálás pedagógiai kérdései 99
6.5. Az identitástudat jellemzői
7. A nevelési-oktatási folyamat szervezeti keretei, munkaformái, módszertani kérdései 111
7.1. A szervezeti keretek 111
7.2. A nevelési-oktatási folyamat munkaformái 112
7.3. A foglalkoztatási formák egy lehetséges modellje 115
7.4. Módszerek a pedagógiai folyamatban 117
8. A református tanítóképzők szellemiségének történeti áttekintése, a tanítói hivatás - mesterség 122
8.1. A magyar egyházi és állami tanítóképzés főbb mérföldkövei 122
8.2. A protestáns tanítóképzők nevelési rendszere 125
8.3. Betekintés a „nagyhírű" református tanítóképzők szellemi hagyatékába 129

Szenczi Árpád

Szenczi Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szenczi Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem